Demmpa Demmpa skrev:
Med plattvärmeväxlare som typ alla villacentraler är så är det inga förluster, iaf inte på värmesidan, för när den värmeväxlaren är i drift så behövs det även tillföras värme där fjv-centralen finns. Eventuella värmeförluster är i så fall de förluster som plattvärmeväxlaren för tappvarmvattnet ger, men det är större förluster i varmvattenberedaren i en värmepump.
Du kan ha förluster när du drar värme till en annan byggnad också. Men inte direkt vanligt och det är små förluster...
 
S sjoelund skrev:
Du kan ha förluster när du drar värme till en annan byggnad också. Men inte direkt vanligt och det är små förluster...
Är de förlusterna specifika för fjärrvärme?
Så det finns bara sådana förluster när det är fjärrvärme och inte när det är en värmepump som står för värmen?

Mina inlägg om värmeförluster härrör till inlägget som säger att fjärrvärme har ett COP på max 1, alltså att fjärrvärmen har specifika förluster som bara fjärrvärmen har.

Den elenergi som används till cirkulationspumpen samt till värmesystemets reglersystem är samma oberoende vilken värmepanna det är.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är de förlusterna specifika för fjärrvärme?
Så det finns bara sådana förluster när det är fjärrvärme och inte när det är en värmepump som står för värmen?

Mina inlägg om värmeförluster härrör till inlägget som säger att fjärrvärme har ett COP på max 1, alltså att fjärrvärmen har specifika förluster som bara fjärrvärmen har.

Den elenergi som används till cirkulationspumpen samt till värmesystemets reglersystem är samma oberoende vilken värmepanna det är.
De är inte specifika för fjärrvärme, men de gör att COP kan bli mindre än 1 för fjärrvärme - du betalar trots allt för 1 kWh värme istället för 1 kWh energi (som kan ge mer värme). Förlusten i el för att driva cirkulationspumpen borde vara försumbar då det mesta av den blir till värme ändå...
 
Det är inte själva fjv-centralen som har lägre COP än 1 utan det är förluster i det egna värmesystemet.

Eller anger man COP-värdet för en värmepump efter hur själva värmesystemet är uppbyggt samt hur bra/dåligt byggnaden är isolerad?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eller anger man COP-värdet för en värmepump efter hur själva värmesystemet är uppbyggt samt hur bra/dåligt byggnaden är isolerad?
Tillverkarna av pumpen brukar ange det endast för den, men COP-värdet är egentligen för hela anläggningen
 
A ajn82 skrev:
I min erfarenhet går det en hel del pengar på service och reparationer innan värmepumpen ger upp, så de sista fem åren kanske den "fasta" kostnaden på vpn tangerar avgiften för fjärrvärme
Jo fjärrvärme är löjligt driftsäkert jämfört med värmepumpar. Är väl lite av en komfortfråga också att inte behöva ha en värmepump som brummar inne och en fläkt ute. Och 20år är ju inte på något sätt en garanterad livslängd för en luft/vattenpump

Tänker också att man eventuellt kan gå ner i huvudsäkring om man har fjärrvärme, och på så sätt spara in en del av den fasta fjärrvärmeavgiften.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Tillverkarna av pumpen brukar ange det endast för den, men COP-värdet är egentligen för hela anläggningen
Vilket COP-värde, aktuella apparatens eller värmesystemets totala, som är det viktiga när man ska välja mellan tex fjärrvärme och LLVP?


Jo, det är apparaternas egna COP-värde och inte hela värmesystemets COP-värde.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, det är apparaternas egna COP-värde och inte hela värmesystemets COP-värde.
Jag skulle säga att det som här när man väljer mellan apparater med väldigt olika COP som här är det viktigare att se på helheten. Speciellt när det är olika prislistor på energin man köper till dem...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag gillar verkligen alla era inlägg och jag tar till mig av allt! Tack för att ni delar med er👌
 
A
Älskar att ha fjärrvärme. Det är lyxigt. Ägnar ingen tanke åt den. Lika lite tänker jag på elpriset. När centralen ger upp är det utan panikångest jag behöver investera i en ny, pga tekniken är enkel och i sammanhanget billig. Jag slipper den horribelt fula utedelen.

Jag undrar dock om livslängd på centralen - vad är det som ger upp? Så enkel teknik.
 
yoloboi skrev:
Jag undrar dock om livslängd på centralen - vad är det som ger upp? Så enkel teknik.
Om man är lite teknisk så kollar man efter läckage, typiskt att spänna en koppling med kalk ränder. Är centralen ren som ny och inte något läckage så håller den i decennier och delar som kan gå sönder kostar sällan över 5000kr att reparera
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.