hej har köpt tomt skulle bygga med ett företag som hade fixat bygglov men nu gick dom i konkurs och nu när vi ska bygga men en ny firma så måste jag betala ett nytt bygglov säger komunen. är de någon som har någon koll på hur de är och vad som gäller.
litar inte på vad komunen säger har haft mycke problem med dom bla har dom slarvat bort viktiga papper som vi har lämnat personligen till dom och en massa andra strul.
 
Du har väl betalt bygglovet till kommunen? Det är inte så att du gett pengarna till den första firman för att de skulle betala kommunen, men de lät det pengarna gå in i konkursen i stället?
 
Jag har lite samma problem. När vi köpte huset fanns inget garage, men bygglov fanns. De vi köpte huset av skickade in ansökan om slutbevis, men gjorde detta på fel sätt enligt kommuntjänstemannen, vilket resulterade i att bygglovet för garaget "försvann".

Så nu står jag här med ett nytt bygglov till en kostnad av 7.200kr, istället för ändringslov som tydligen skulle kostat 1.500-2.000.

Sura pengar även om det inte är så mycket i sammanhanget.

Har skickat ett brev till kommunen för att få avgiften sänkt, men vet inte om jag är så förhoppningsfull...

/ P
 
hej har betalt till komunen har ett ärendenumer på de första bygglovet men när jag bytter hus firma så säger komunen att jag kan göra ändrings lov sen ändrar dom sig så jag måste betala ett nytt bygglov.

hoppas de fixar sig för dig dreamie.
 
Om du ska bygga exakt samma hus så krävs inte ett nytt bygglov. Om det däremot är ett helt annat hus så, ja, då måste du ha ett nytt bygglov. Om det endast är smärre ändringar bör ett ändringslov räcka.
 
Håller med jimata och vill dessutom tillägga att om det är smärre ändringar - som inte ens kräver bygglov - behöver du inte ändra i befintligt bygglov. Därtill kan anges att om du har rätt att ta i anspråk någon annans bygglov har egentligen inte kommunen med att göra. Det enda som gäller för kommunen är att konstatera att det finns ett giltigt bygglov för den bygglovpliktiga åtgärd som skall utföras på fastigheten.

Lycka till! :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.