Håller på att renovera ett kök i ett hus från tidigt 70-tal och upptäckte i en takdosa att det som var "inkommande" jord var en gul kabel som i dosan var sammansatt med jord till alla uttag i köket. Dock var dessa kablar gul/gröna som förväntat. Dock har elektriken använd gul som tändkabel i samma takdosa...

Så, för att vara säker på att elektriken för 35år sedan inte har kopplat fel, utan bara haft slut på gulgrön, undrar jag hur man lämpligast kan kolla att det verkligen är rätt kopplat? Anläggningen har inte JFB.
 
Mekaniskt. Alltså genom att dra i kablarna och se vart de tar vägen. Är man osäker får man koppla loss och kontrollmäta. Att bara mäta kan ge fel resultat om det är djungelkopplat...
 
Mätning med ström typ 10 A (1,5 mm2)i en minut med mätning av spänningsfall, avslöjar glappkontakt som komplement till ovanstående.

Protte
 
pefo skrev:
Mekaniskt. Alltså genom att dra i kablarna och se vart de tar vägen. Är man osäker får man koppla loss och kontrollmäta. Att bara mäta kan ge fel resultat om det är djungelkopplat...
Det var det jag trodde... Man blir ju lite skrämd när man ser saker som detta som utförts av en riktig elfirma...
 
Om nån har använt fel färger men kopplat rätt blir det inte farlig förrän nån som tror att bom vet/kan kommer och kopplar om så det blir "rätt" färger
 
elmont skrev:
Om nån har använt fel färger men kopplat rätt blir det inte farlig förrän nån som tror att bom vet/kan kommer och kopplar om så det blir "rätt" färger
...och just därför vill jag kolla upp så att han verkligen har kopplat rätt. Om det är fel så får väl en elektriker komma dit och fixa till det och sätta en JFB när han ändå håller på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.