F
Förra ägarna hade den genialiska idén att sätta ett spabad på tralldäcket. Tyvärr har det lett till fuktskador i trallen. Så idag var jag och köpte ny trall,enkelt att byta tänkte jag. Tyvärr är även bjälken under skadad.

Trätrall med trasigt segment, exponerade stödbjälkar och spillror av trä och skräp på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på sliten träyta med sprickor och en ensam spik. Otydlig bakgrund med låg skärpedjup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle uppskatta att ca 5-10mmn på ovansidan är rutten. Resten av bjälken är dock fin.

Man borde ju egentligen byta hela. Men det är inte helt enkelt och inget jag hade planerat att göra nu. Kan man reparera det på något vis? Skrapa och slipa bort det ruttna, tvätta rent, plastic padding trä och olja in med grundolja?
 
Jacka ur för att sätta i en ny 45x45 för att få bort ev skada och limma den med polyuretanlim, dra 6x90 skruvar, när det är torrt lägg ny trall.
 

Bästa svaret

F Fideliox skrev:
Kan man reparera det på något vis?
Jag skulle skruvat dit en förstärkning av samma dimension "bredvid" skadan som är så lång som det går att få dit.

Träkonstruktion, stege eller ram, med en markerad bräda, byggarbetsplats eller underhåll, spikar, grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle skruvat dit en förstärkning av samma dimension "bredvid" skadan som är så lång som det går att få dit.

[bild]
Super, jag kör på detta! Kan jag köpa extra långa skruvar och ändå skruva i skadade bjälken trots att den vilar på nya? Tänker att det blir lite småfult med skruvhålen annars?
 
F Fideliox skrev:
Kan jag köpa extra långa skruvar och ändå skruva i skadade bjälken trots att den vilar på nya? Tänker att det blir lite småfult med skruvhålen annars?
Du tänker för att fästa trallen? Klart du kan! Inga problem, så skulle jag göra. 👍
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Du tänker för att fästa trallen? Klart du kan! Inga problem, så skulle jag göra. 👍
Ja precis! 👍
 
Du kan ta bort så mycket att du får in en trallbräda i tjocklek så får du något friskt att skruva i. Att skruva helt I tomrum brukar sällan bli bra.
 
F
Z z_bumbi skrev:
Du kan ta bort så mycket att du får in en trallbräda i tjocklek så får du något friskt att skruva i. Att skruva helt I tomrum brukar sällan bli bra.
Ja, tänkte också att det inte är fel att peta in något där, borde ju inte skada. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.