Borde vi ta upp hela parkettgolvet för att kunna inspektera? Där är det ju verkligen dålig luftcirkulation...

Ja, vi tycker nog att ventilationen är okej, men det kanske var sämre innan vi bytte ventilerna, minns inte, var flera år sen.
 
C
Pekade mätningen alltså på att det var helt torrt? Även efter regn?
Hyllan har säkert bidragit till mögelangreppet, men man ser ju på tapeten att det varit ett ganska rejält fuktpåslag i själva hörnet. Lite väl rejält för att komma inifrån kan man tycka.
 
  • Gilla
LadyS
  • Laddar…
Det var torrt nu, och det har ju regnat en del i sommar (Stockholmstrakten). Vet inte om det skulle behöva vara nån särskild vinkel på regnet...
 
C
Hm. Jag skulle börja med att ta upp väggen där lite för att se hur det ser ut innanför. Kanske kan ge vidare ledtrådar. Golvet skulle jag inte röra om det inte visar sig att det blir nödvändigt.
 
A
Jag hade samma problem i en tidigare lägenhet. Jag hade hörnlägenhet och i yttersta hörnet blev det likadant bakom en gardin. Fick förklarat på samma sätt att det är köldbryggan som gör det.
 
En till bild. Själva fuktfläcken börjar mer än en meter upp på väggen och går också långt utanför bokhyllan med den buktiga baksidan. Ser verkligen ut som något runnit? Golvet känns också lite mjukt och buktar i det hörnet, men ganska lite.
 
  • Vägghörn med fuktskada och mögel, parkettgolv, vitmålade väggar med mönster. Reparationsbehov synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på bredden
 
  • En hörna av ett rum med mögelskador på taket och tapet med blommönster. Trägolv syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast firman sa tydligen att det har blivit så mycket kondens att det är den som runnit.
 
Ganska vanligt problem om man har kalla väggar och sen lite möblemang som täcker och ventilationen är dålig. Brukar sällan påverka på djupet utan det är ju ytan i rummet påväxten blir på. men det är klart, ignorerar man det länge och det kanske är gipsskiva så kan det ju hända grejer........men det ser inte så ut på bilden och känns väggen "stum" och den numera är torr så är det nog bara tvätta av lite och måla.
 
  • Gilla
LadyS
  • Laddar…
Ingen gipsskiva vad vi vet, bara betong. Men det märker vi väl...
 
C
L LadyS skrev:
Ingen gipsskiva vad vi vet, bara betong.
Betong? Då låter det än mer märkligt.
 
Vänstra väggen i hörnet är stenhård redan på ytan, kanske 1-2 lager gammal tapet under den nya tapeten. Det behövs en rejäl borrhammare för att sätta upp något där. Vet inte vad som finns bakom betongen men med tanke på kylan tror jag det inte är så mycket isolering alls. Tegelfasad. Antagligen "brandvägg".

Högra väggen i hörnet är mjuk, man kan borra i den med borrmaskin. Kanske gipsplatta, isolering, tegel, i den ordningen. Det är den väggen som har fönster och tilluftsventil.
 
Tapeten kan mycket väl mögla. Ta bort tapeten på det området, eller skrapa bort färgen om det nu är det så kommer du sannolikt se att möglet bara är på ytan.
 
C cpalm skrev:
Betong? Då låter det än mer märkligt.
varför det? det möglar som sagt inne i rummet så möglet vet inte om vad väggen består av.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
varför det? det möglar som sagt inne i rummet så möglet vet inte om vad väggen består av.
Jo, så klart. Menar att inträngande vatten och/eller extrema köldbryggor i hörn inte direkt är problem som brukar förekomma i betongväggar. Även sättet som fukten uppenbarligen spridit sig i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.