Jag, sambon och 2 barn är på jakt efter ett hus och ska titta på ett hus nu i helgen. Har ägt flera hus innan och nu varit på jakt i flera år.
Detta huset har legat ute sedan januari så bara det känns oroväckande. Sen fick jag protokollet. Finns såklart en hel del. För att ge lite perspektiv på frågan. Huset ligger sjukt attraktivt i ett relativt dyrt område. Baksida till skogen vilket är för oss guld värt. Huset har sänkts från 2,1 miljoner till 1,6 miljoner. Brister från protokollet. Badrummen är gamla så de måste renoveras. Finns 2 badrum. Resterande rum är ok. Sen är det källaren. Det tränger tydligen in vatten från golvet pch putsen släpper. Dränerad 1987 så är gammalt. Ligger i en slutning så påfrestning från vatten såklart. Så gissar på att källaren i princip är katastrof. Sedan behöver taket bytas men enligt besiktning så är det inga större fuktpåslag på vinden. Vi vill sätta solceller så byta tak hade blivit fixat från början. Finns kombipanna men körs bara på elpatron för att skorstenen inte är besiktigad. Luft/luft värmepump men den är sönder. Elementen är vattenburna så tänker att man kopplar på annat värmesystem. Sen är det lite annat smått på besiktningen.
Vi är inga händiga människor och inte heller rika. Det finns möjlighet att låna upp åtminstone 600 000 kr för renovering tänker jag. Och byte av tak, badrum och dränering så går värdet upp en hel del.

Men är det ens värt det. Jag älskar läget på huset men funderar på om detta med källaren är en dödsdom. Jag har inga kompisar att fråga om råd och litar inte på ärliga svar från mäklare eller säljare (dålig erfarenhet av bägge delarna)
Vi ska som sagt titta på det men eftersom ingen ens budat på det så känns Det som att jag är för optimisk att det ska vara genomförbart utan en förmögenhet.
 
Tror inte att 600000 kr räcker för tak, ett badrum och en dränering utan egen arbetsinsats, tyvärr...

Ska man vara krass så är tak och värmesystem prioriterat, källardränering kanske kan vänta, så länge ni inte behöver använda ytan att bo på...

Badrum kan man ofta skjuta på lite grann genom att minska fuktpåslag genom tex. duschkabin och förbättrad ventilation...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Du behöver alltså byta tak, dränera, renovera två badrum samt byta värmekälla? Totalkostnad för det bör väl bli typ 1-1,5 miljoner.

Gör en egen besiktning också för säljarens besiktningsman skönmålar alltid allting.. När vi letade hus var ett av husen redan besiktat och hade texten "viss förhöjt fukt på vinden" I verkligheten betydde det att all isolering var sjöblöt och det rann in vatten genom yttertaket.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror inte att 600000 kr räcker för tak, ett badrum och en dränering utan egen arbetsinsats, tyvärr...

Ska man vara krass så är tak och värmesystem prioriterat, källardränering kanske kan vänta, så länge ni inte behöver använda ytan att bo på...

Badrum kan man ofta skjuta på lite grann genom att minska fuktpåslag genom tex. duschkabin och förbättrad ventilation...
Nej. Jag tänkte med att dem pengarna räcker nog bara till en del av det. Badrummen är egentligen inte katastrof om man läser protokollet. Det är våtrumsmatta och det står att tätskiktet är gammalt och det är det såklart men tänker att om det inte är hål i mattan så håller det vattnet. Däremot är listerna svarta men det kan ibland bero på dålig städning. Tvålrester och skit. Finns fläkt och fönster i både badrummet. Och de anmärker på att det finns fönster i badrummet men inget av fönstren är vid varken dusch eller badkar. Jag är bara rädd att göra ett dåligt köp. Får se vad känslan blir på lördag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Läget läget läget.
Men du måste vara duktig och inse dina begränsningar om budgeten är smal.
Kom igen med info när du inspekterat :)

/W
 
  • Gilla
Jennie Nilsson2
  • Laddar…
L
Om det är ert "drömhus" med bra läge så tycker jag ni ska köpa. Men jag hade satsat på Bergvärmepump eller Luft-vattenvärmepump innan tak och solceller. Sen kan ni i lugn och ro kolla upp hur bråttom det är med tak och källare och göra prioritering därefter. Precis som redan nämnt så kan ni sätta in en duschkabin och ny fläkt i badrummen så kan ni förmodligen även där skjuta på renoveringen framåt ett tag. Lycka till!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Om det är guldläge hade jag köpt bara för tomtens skull. Och senare byggt nytt 😎
 
Känns som det är bättre att riva och bygga nytt?
Jag menar de renoveringar du beskriver kostar ju ungefär lika mycket som huset.. inte värt att satsa på tror jag.
 
Riva och bygga nytt lät ju lite överdrivet, speciellt innan man ens gått på en visning..
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 5 till
  • Laddar…
Händig är sällan medfött, det blir man med tiden efter många renoveringar. Det viktiga är att man vill lära sig att göra det mesta själv. Det ger full kontroll över allt som görs samt bäddar för en god ekonomi med minsta möjliga kostnader för allt som renoveras. Är man inte intresserad av att renovera själva och inte har råd att leja bort allt så tror jag att det inte är någon bra ide att köpa ett hus med stort renoveringsbehov.

Fokusera på en sak i taget och gör klart det innan nästa uppgift påbörjas.
 
  • Gilla
Jennie Nilsson2
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Riva och bygga nytt lät ju lite överdrivet, speciellt innan man ens gått på en visning..
Jag menade inte att de skulle riva något de inte sett 😄
De får ju köpa innan de river. Och titta innan de köper.
 
Riv inte. Du får aldrig ett nytt hus med källare för en rimlig kostnad. Se källaren inte som en belastning utan som en dold skatt som du kan dra nytta av i framtiden.
Satsa först på en vettig uppvärmning, typ bergvärme. Skit i solceller, gå inte på myten att du kan tillverka din egen el. Det fungerar bara till en mindre del.
Att få ett tätt tak är väl nästa prio.
Använd källare för vad den är byggd för: förvaring av okänsliga prylar. Du kan även med fördel ha värmepumpen där.
Badrummen verkar vara mest en kosmetisk fråga. Kanske ett i taget. Mycket kan man göra själv om inte allt.
 
  • Gilla
Karl.s och 1 till
  • Laddar…
J Jennie Nilsson2 skrev:
Jag, sambon och 2 barn är på jakt efter ett hus och ska titta på ett hus nu i helgen. Har ägt flera hus innan och nu varit på jakt i flera år.
Detta huset har legat ute sedan januari så bara det känns oroväckande. Sen fick jag protokollet. Finns såklart en hel del. För att ge lite perspektiv på frågan. Huset ligger sjukt attraktivt i ett relativt dyrt område. Baksida till skogen vilket är för oss guld värt. Huset har sänkts från 2,1 miljoner till 1,6 miljoner. Brister från protokollet. Badrummen är gamla så de måste renoveras. Finns 2 badrum. Resterande rum är ok. Sen är det källaren. Det tränger tydligen in vatten från golvet pch putsen släpper. Dränerad 1987 så är gammalt. Ligger i en slutning så påfrestning från vatten såklart. Så gissar på att källaren i princip är katastrof. Sedan behöver taket bytas men enligt besiktning så är det inga större fuktpåslag på vinden. Vi vill sätta solceller så byta tak hade blivit fixat från början. Finns kombipanna men körs bara på elpatron för att skorstenen inte är besiktigad. Luft/luft värmepump men den är sönder. Elementen är vattenburna så tänker att man kopplar på annat värmesystem. Sen är det lite annat smått på besiktningen.
Vi är inga händiga människor och inte heller rika. Det finns möjlighet att låna upp åtminstone 600 000 kr för renovering tänker jag. Och byte av tak, badrum och dränering så går värdet upp en hel del.

Men är det ens värt det. Jag älskar läget på huset men funderar på om detta med källaren är en dödsdom. Jag har inga kompisar att fråga om råd och litar inte på ärliga svar från mäklare eller säljare (dålig erfarenhet av bägge delarna)
Vi ska som sagt titta på det men eftersom ingen ens budat på det så känns Det som att jag är för optimisk att det ska vara genomförbart utan en förmögenhet.
Ett hus som behöver en del uppgraderingar och TLC låter det som.
Kanske är värt att buda och ta in en besiktning.
Källaren låter ju inte som något akut så länge den får vara källare (utan organiska material) och inte behövs konverteras till boyta. På sikt kommer man ju behöva dränera och fixa. Men en besiktning bör ju ge om det finns mögel som behöver saneras eller inte.

Räkna på tak och om iaf ett badrum kan behöva renoveras.Lite beroende på beläggning/strolek hamnar ni kanske på 300-400 k för taket, och kanske 200-300 k för badrum, utan excesser.
Ytskikt klarar ni själva, kan vara värt att göra det även om ni inte är vana: det lär man sig.

Sen bör ni nog kolla på värmesystem låter det som. Men är det vattenburet så kan ni ju sätta in en luft/vatten värempump relativt prisvärt, eller borra för bergvärme. I värsta fall kan ni köpa en ny luft/luft och komplettera det som i praktiken nu är en elpanna, men i längden blir nog det dyrt.
En luft/vatten värmepump borde gå att installera för 200-300k (kanske billigare tom?)

Så inte kört alls skulle jag säga: Men en egen besiktning bör ni nog göra, så kan ni resonera lite med besiktningsmannen ev kring prioriteringar och ungefärliga kostnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Är det bara markfukt som kommer in i källaren eller kommer det in vatten via golvbrunnar eller liknande vid häftigt regn? Markfukt är ingen ”dödsdom” om ni inte tänker använda källaren som boyta. Man får bara se till att det inte sitter trä eller andra organiska material på ytterväggar och golv, och inte förvara något direkt på golvet. Öppna hyllor typ Ivar funkar bra. Om källaren däremot drabbas av översvämningar skulle jag hålla mig borta.

”Teknisk livslängd” på badrum är bara till för att besiktningsmannen ska slippa ansvar om ett gammalt badrum visar sig vara ruttet bakom ytskiktet. Det betyder inte att det faktiskt är ruttet. Självklart kan det vara det, men det gäller även sprillans nya badrum där någon har klåpat sig.

Men som andra redan har påpekat räcker inte 600 000 till att fixa allt detta. En del får skjutas på framtiden i förhoppning om att ni kan spara ihop till det på sikt. Därför skulle jag även rekommendera att nytt värmesystem prioriteras högt. Det behöver bytas snart ändå, så det är bättre att börja spara in dom där tusenlapparna på elräkningen så snart som möjligt 🙂
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Är det bara markfukt som kommer in i källaren eller kommer det in vatten via golvbrunnar eller liknande vid häftigt regn? Markfukt är ingen ”dödsdom” om ni inte tänker använda källaren som boyta. Man får bara se till att det inte sitter trä eller andra organiska material på ytterväggar och golv, och inte förvara något direkt på golvet. Öppna hyllor typ Ivar funkar bra. Om källaren däremot drabbas av översvämningar skulle jag hålla mig borta.

”Teknisk livslängd” på badrum är bara till för att besiktningsmannen ska slippa ansvar om ett gammalt badrum visar sig vara ruttet bakom ytskiktet. Det betyder inte att det faktiskt är ruttet. Självklart kan det vara det, men det gäller även sprillans nya badrum där någon har klåpat sig.

Men som andra redan har påpekat räcker inte 600 000 till att fixa allt detta. En del får skjutas på framtiden i förhoppning om att ni kan spara ihop till det på sikt. Därför skulle jag även rekommendera att nytt värmesystem prioriteras högt. Det behöver bytas snart ändå, så det är bättre att börja spara in dom där tusenlapparna på elräkningen så snart som möjligt 🙂
Vi får se efter lördagen men läser man protokollet så ser jag framför mig en liten å i källaren 😄 Fuktgenomträngning noteras på golv och väggar. Sen kommer vi till det som låter alarmerande.. På källarens nordöstra sida trycker det in vatten genom väggen i stor omfattning. Via sprickor som finns i betonggolv noteras vattenupptryckning. Huset ligger i en sluttning..inget sutteränghus och marken runt omkring är plan men områdets högsta utkikspunkt ligger bara ett par minuter bort.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.