Bästa svaret

paulssona paulssona skrev:
Tack för alla svar!

Vad skulle ni rekommendera för gipsputs som faktiskt är gipsputs? Jag har en del arbete kvar och kan lika bra använda riktiga grejer då.
Med risk för begreppsförvirrig då det tycks som jag missuppfattat gipsputs med gipsspackel (om puts ska vara grinigt dvs), men jag tycker den jag länkade till förut är bra och likaså Dalapro DM60. Använt bostik filler v28 också.

Alla dessa har varit snarlika, sen om det är puts eller spackel lämnar jag därhän. Det blir slätt, slipas enkelt, är vitt och härdar snabbt och även i mycket tjocka lager.
 
  • Gilla
paulssona
  • Laddar…
Edit: Skulle vara svar till MickeTyr, men jag skriver inte snabbt nog.

Det är inte alls min erfarenhet av gipsputs.

Jag har putsat en hel del väggar med samma märke från Hornbach och det har aldrig varit grynigt. Den enda gången det har spruckit där jag lagat tjockt var det dåligt reglat och gipsat, annars har det varit superstabilt. Har nog inte byggt 50mm nån gång, men 30 utan problem, utan sprickor och med helt jämt resultat direkt.

Det är inte en gammal säck du fått tag i? Den har kanske förvarats dåligt?
 
  • Gilla
paulssona
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Edit: Skulle vara svar till MickeTyr, men jag skriver inte snabbt nog.

Det är inte alls min erfarenhet av gipsputs.

Jag har putsat en hel del väggar med samma märke från Hornbach och det har aldrig varit grynigt. Den enda gången det har spruckit där jag lagat tjockt var det dåligt reglat och gipsat, annars har det varit superstabilt. Har nog inte byggt 50mm nån gång, men 30 utan problem, utan sprickor och med helt jämt resultat direkt.

Det är inte en gammal säck du fått tag i? Den har kanske förvarats dåligt?
Jasså, märkligt. Mig veterligen innehåller gipsputs nån form av grövre partiklar, typ sand eller liknande, medans gipsbruk/gipsspackel är helt fri från detta.

Tex från Finjas produktbeskrivning på gipsputs:

Sammansättning
Kornighet ballast, Tillsatsmedel, Kalciumsulfat

Jag gjorde misstaget att köpa gipsputs ist för gipsbruk vid något tillfälle och insåg snabbt att det var helt andra grejer när jag väl började använda det
 
  • Gilla
paulssona
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Med risk för begreppsförvirrig då det tycks som jag missuppfattat gipsputs med gipsspackel (om puts ska vara grinigt dvs), men jag tycker den jag länkade till förut är bra och likaså Dalapro DM60. Använt bostik filler v28 också.

Alla dessa har varit snarlika, sen om det är puts eller spackel lämnar jag därhän. Det blir slätt, slipas enkelt, är vitt och härdar snabbt och även i mycket tjocka lager.
Tack för detta. Jag köpte Casco Wallfiller, en 300mm bredspackel och glasfiberväv som fått bra betyg. Väntar fortfarande på att skiten ska torka, men imorgon förmiddag borde det vara genomhärdat så köksprojektet kan fortsätta.

Stort tack till alla. Vet inte om en behöver 'stänga tråden' eller liknande. Men jag känner mig väl hjälpt.

Ha en skön sensommar alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.