Hej,

Liknande frågor har varit uppe i forumet förr men jag behöver ändå lite råd.

Vi har ett trähus från 1923 (100 år Hurra!) med klassisk grundmur i rejäla granitblock. Ägaren innan har målat i någon typ av plastfärg. Vi vill gärna snygga till detta likt bilderna som finns bifogat. Vi har tagit bort den gamla plastfärgen. I ett rum har vi provat att grunda och putsa med putsbruk. Vi valde att följa stenarnas form för att behålla känslan. Det blev oerhört snyggt men totalt värdelöst, en knackning så rasar hela väggen ner, helt ihåligt så det har ju inte fäst troligtvis på grund av många olika handhavande fel. Det är nedrivet nu.

Hur som helst, hur gör jag istället? Jag funderar på att fylla ut håligheterna med mindre stenskärvor, och ”foga” för att sedan måla med kalkfärg? Låter det vettigt? Vad isåfall fogar jag med för att inte ha skarv mellan varje stenblock? Eller bör jag fästa glasfiberduk och försöka putsa istället (igen). Eller glasfiberduk och kalkfärg, går det ens?

Hjälp🫣 vill absolut inte sätta gips utan vill helst behålla känsla. Som en sista utväg har vi övervägt att mura med 70mm leckablock och slätputsa. Vore så tacksam för idéer 💡

Bild 1: hur jag vill att det ska se ut
Bild 2,3: hur det ser ut nu
 
  • Ett rum med vitpudrade väggar, ett fönster, träpaneltak och en vägglampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenmur med sprickor, kablar och vit målad betong. Ojämnt staplade stenar, rörligt kontrast mellan gammalt och nytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett grovt stenfundament med kablar som löper längs ytan, inomhus och sparsamt belyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med att på en liten bit smörja med primer 2 ggr, sen blandar du till kalkbruk blaskigt och slår på med en gråsugga ( stor pensel ) så det blir som ett grovt sandpapper på väggen. Låt brinna till et dygn och putsa därefter med kalkbruk, s.k sandpapper gör att putsen sitter kvar, har lite att bita i.
 
  • Gilla
frihol85
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Prova med att på en liten bit smörja med primer 2 ggr, sen blandar du till kalkbruk blaskigt och slår på med en gråsugga ( stor pensel ) så det blir som ett grovt sandpapper på väggen. Låt brinna till et dygn och putsa därefter med kalkbruk, s.k sandpapper gör att putsen sitter kvar, har lite att bita i.
Hej, vi hade på blaskig kalkbruk innan som fick brinna ca ett dygn, dock ingen primer. Någon idé om primer?
 
Svar nej då jag inte behövt det i huset, men andra som använt primer mot sten som inte suger. Finns lite att välja på.https://www.google.com/search?q=primer+icke+sugande+underlag&sca_esv=559711199&ei=JFTnZOL8LoWExc8PwduRmAU&oq=primer+icke+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAaAhgCIgxwcmltZXIgaWNrZSAqAggAMgUQABiABEj8TVDBE1j1LHABeAGQAQCYAYwBoAH_C6oBBDEuMTK4AQHIAQD4AQHCAgoQABhHGNYEGLADwgIGEAAYFhgewgIIEAAYFhgeGArCAhEQLhiABBiLAxioAxikAxiRBcICCxAAGIAEGLEDGIMBwgIREC4YgAQYiwMYkQUYqAMYpAPiAwQYACBBiAYBkAYI&sclient=gws-wiz-serp
 
  • Gilla
frihol85
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej då jag inte behövt det i huset, men andra som använt primer mot sten som inte suger. Finns lite att välja på.https://www.google.com/search?q=primer+icke+sugande+underlag&sca_esv=559711199&ei=JFTnZOL8LoWExc8PwduRmAU&oq=primer+icke+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAaAhgCIgxwcmltZXIgaWNrZSAqAggAMgUQABiABEj8TVDBE1j1LHABeAGQAQCYAYwBoAH_C6oBBDEuMTK4AQHIAQD4AQHCAgoQABhHGNYEGLADwgIGEAAYFhgewgIIEAAYFhgeGArCAhEQLhiABBiLAxioAxikAxiRBcICCxAAGIAEGLEDGIMBwgIREC4YgAQYiwMYkQUYqAMYpAPiAwQYACBBiAYBkAYI&sclient=gws-wiz-serp
Tusen tack för råd och tips🙏🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.