Har spanat på massor med hus för inspiration, men inget liknar det vi vill ha! :(
Vi ska bygga enplanshus med vit träfasad, grå dörrar, grå takpannor och hängrännor/stuprör i silvermetallic. Så långt är allt bestämt, men frågan är vilken färg som blir bäst på fönsterbleck och vindskiveplåt.
Vindskivorna i trä och alla foder ska vara vita, så kanske ska bleck och vindskiveplåt matcha fasaden? Eller det kanske är snyggast om all plåt är silvermetallic?
Eller blir det för mycket vitt? Kanske ska man ha grå foder och all plåt silver?

Många funderingar på en gång... Någon som känner igen sig? :confused:
 
Hemmakatten
Om ni har vita foder tycker jag ni skall ha vita fönsterbleck och då även vit vindskiveplåt. Att ha avvikande färg på fönsterblecken jämfört med fönstrena och huset gör att blicken och fokus dras mot blecken som då blir något utstickande.
 
Jag tillhör ju den kategorin som definitivt tycker att bleck, vindskivelock, huvar, rännor osv. (Dvs all plåt) ska ha samma färg, tycker mest det ser klabbigt ut annars. Däremot kan man ju diskutera VILKEN färg.

Kanske vitt blir snyggast, vad vet jag, tycke och smak........

Personligen tycker jag inte silvermetallicen är särskilt snygg, men det är ju min smak det.

När jag bytte all plåt valde jag rheinzink.
 
Jag tycker också att du ska ha samma utförande på all plåt. Istället för silvermetallic kan du ju välja aluzink.
 
Okej, tack för alla svar. Vita fönsterbleck blir det nog, eftersom de sticker ut lite mycket annars. Även om fodren skulle målas i en annan färg än vitt, så funkar det ändå med vita bleck.
Vi får se hur det blir med vindskiveplåten. Den syns ju knappt från sidan, så jag tror det skulle kunna funka med silver där också...

Zink finns inte som tillval. Bara svart, vitt, rött eller silvermetallic
 
Hemmakatten
Jag skulle ta vitt på rännor och allt annat plåtarbete.
 
jag hade tagit grå plåt ...skit snyggt
 
Beror ju lite på om du vill framhäva takvinkeln på huset tillsammans med taket eller om du vill "gömma" och låta ögat koncentrera sig på andra delar av huset (ex en huvuddörr)

För egen del blir det också grå takpannor, järnvitriol på träfasad och vita fönster med vita bleck. Dock har vi valt aluzink att klä in hela vindskivorna med då vi vill få bort synen från taket. Aluzink på rännor och takkupa hoppas vi binder ihop det hela utan att man får sig ett spel när man ser på huset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.