Köpte huset för 3 år sen och nyligen så la golvvärmen i ett litet duschrum i källaren av. Rummet, som ligger i en gammal källare (-42), omges endast av betong. Säljaren renoverade rummet innan han sålde och kaklade och klinkrade samt la in el-golvvärme (utan isolering). Vi har dock byggt en duschvägg av glasbetong.

Frågan är om detta är ett dolt fel? Om installationen inte är fackmannamässigt utförd så lär det väl vara det iaf? Golvvärmegolv har ju 10 års garanti (Ebeco), är det något man kan utnyttja?
 
Först kanske ni skall få det felsökt, det kanske bara är termostaten som har lagt av, inte helt ovanligt. I så fall lär ni inte kunna få det till dotl fel. MEn det är inte så dyrt heller.

Ebeco's garanti gäller (tror jag) bara för materialet, dvs slingan. Den stora kostnaden är ju troligen plattorna om golvet måste huggas upp.

Skall ni få det som dolt fel så gäller det för er att påvisa att detta inte är fackmannamässigt gjort, och att ni inte haft någon anledning att misstänka att det inte var fackmannamässigt. Då kanske det går, med betoning på kanske.
 
DrSic, vad är det som inte skulle vara fackmässigt utfört, eller var det bara en spekulation?
 
Ja, det är spekulation att det inte är fackmannamässigt utfört, men den har ju lagt av så något är ju fel iaf.

Jag misstänkter iof också termostaten och den kostar 650 ny på Hornbach, inte så farligt, men sen ska man väl ha dit en elektriker.

Men hur går jag tillväga, vem ringer jag först? säljaren, mitt försäkringsbolag, min advokat (om jag hade haft en), osv...? Med andra ord, hur ser processen ut om man misstänker ett dolt fel?
 
Ursäkta mig, men jag fattar inte hur man kan få det till ett dold fel? Om varnvattenberedaren går sönder, kommer du att hävda dolt fel också?.
Du säger ju själv att du tror att det är termostaten och det är inte dolt fel. Dessutom om du blandar in advokater mm så kommer du att dra på dig onödiga kostnader, som du troligtvis måste betala (om det inte är dolt fel).
Mitt råd: kolla termostaten först.
Är det inte den så ta dit en elektriker som kan tala om för dig vad som är felet. Först då kan du ta ställning om det är dolt fel eller inte.
 
nja, jag ser det så här, det finns tre alternativ,

1, säljaren har installerat det fackmässigt och har kvar garantin. Ebeco kommer då ersätta (det som nu ingår i deras garanti).

2, säljaren har inte utfört det fackmässigt och Ebecos garanti ryker all världens väg. En elektriker kan avgöra om så är fallet. Eftersom det handlar om en installation som är omöjlig att besikta så handlar det om ett dolt fel och säljaren får ersätta.

3. som 2:an, men det är INTE ett dolt fel. Felaktiga installationer ska man tydligen kunna upptäcka vid överlåtelsebesiktningen... och jag kommer få stå för hela kalaset

Om jag tolkar dig maggiem rätt så är steg ett att ta dit en elektriker? inte prata med säljare eller någon annan först?

Någon advokat kommer naturligtvis aldrig in i bilden eftersom sånt är dyrt och jag inte har någon heller...

Och ja, om varmvattenberedaren är installerad på ett felaktigt sätt, men som är omöjligt att upptäcka för en besiktningsman (vare sig det är en "vanlig" eller en el eller vvs besiktnig), så tycker jag nog att det är ett dolt fel.
 
Först och främst: Kolla vad felet är. Det ska en elektriker kunna mäta upp på några minuter.

Är värmekabeln trasig (=värsta fallet), måste det vara otroligt klantigt byggt för att du ska kunna få detta till ett dolt fel. Du kan knappast bevisa detta, när du bergsäkert förstör kabeln när du hugger upp golvet

Faktum är att elektriska värmekablar ofta håller bara en begränsad tid, framför allt om de går nära (eller över) tillåten maxeffekt under längre tid. Alla elkablar i vår golvvärme under stenplattor har sedan länge "brunnit upp". Dessutom ett ugnselement i vår två år gamla elspsis. Jag vet nu att motsvarande "värmekablar" i en spis har man garanti på i normalt ett år, men sedan måste DU SJÄLV BEVISA, att kabeln var felaktig vid leveransen - vilket du normalt sett inte klarar av (om säljaren är benhård).

Har du tur är det bara ett mindre avhjälpbart fel (termostat) men om kabeln skadats, vet jag ej hur någon ska kunna bevisa, att detta är ett dolt fel, när det fungerat i tre år.

PS. Installera vattenburen värme under plattorna, som håller för evigt. Jag skulle aldrig någonsin mera våga satsa på elektriska värmekablar, även om de ger tio års garanti, för läser man de finstilta undantagen, kanske det inte är så mycket värt? Den läxan har jag lärt mig i alla fall (fast detta är några år gammalt numera).
 
Men vad menar du att säljaren skall göra om du ringer och säger att det är fel på värmegolvet, helt ospecificerat? Skall HAN kalla på elektriker åt dig?

Vore jag säljare så skulle jag bli tokig.
 
hemapularen: Japp, det är vad jag oxå tänker. Känner mig inte helt nöjd med de argument jag har inför ett sådant samtal.

Fogarbo: Det blir nog till att ta hit en elektriker, sen får vi se. Man får väl hoppas på termostatfel, annars vete fasiken. Hugga upp golvet gör jag inte. Det finns ju badrumsmatta och i själva duschen är det ju inte kallt, det är ju sen när man ska raka sig som det svider lite i fotsulorna.
 
Om jag fattade dig rätt så var det i en källare? Då bör det vara betydligt enklare med att fixa till golvet, ingen fuktspårr etc (fast jag tror att det finns en del avvikande meningar om det, inte mitt kunskapsområde). Så ev. kan det bli en ganska enkel operation att hugga bort plattorna och fixa ny golvvärme.

Fast först får vi väl hoppas att det är termostaten.

Du nämnde också att golvetr var oisolerat, det kan kanske begränsa livslängden på kabeln, den får ju troligen jobba hela tiden utan avbrott.
 
Nja, fuktspärr brukar vara en god idé åtminstone i duschhörnet. Men det finns ju också alternativet att lägga ny golvvärme ovanpå de gamla plattorna och sedan ett nytt golv ovanpå det hela. Kanske enklast om man inte har något emot att höja golvet ett par centimeter.
 
Problemet är naturligtivis takhöjden (varför ska det var lätt?), den är bara 2,02 idag. Ett nytt el-golv uppepå det gamla bygger nog iaf 2 cm, inte så roligt, men görbart. Vattenburen är då inte heller något alternativ efterom de bygger ännu mer. Ett annat problem är att jag inte har panna igång eftersom jag har en L/L värmepump.

Hacka bort det gamla kan man ju göra, men helst inte. Men ska man få in isolering (Ebeco har ju sina Cable Board som bygger 2 cm) under är det nog enda alternativet, annars bygger golvet 4cm. Funderar även på att bila ur det ordentligt, det är ju bara 2,5m2, och få dit ordentligt med isolering, men just nu håller jag på med en carport och sen är det vardagsrummet som behöver en justering (flytta på en dörr), så det känns sådär med ytterligare ett projekt just nu.

Som det var så gick värmen ug 50% i snitt på årsbasis. 70-80% på vintern och 20-30& på sommaren. Jag tycker den borde hålla några år till med den belastningen.
 
En lite uppdatering, men nu börjar det bli lite mer teknik än juridik.
Jag råkade stöta ihop med en Ebeco säljare på Hornbach när jag var där senast och det kröp fram efter ett tag att de har haft problem med termostaterna för några år sen när de får gå med låga laster. Och eftersom jag endast har ett litet golv (ca 2m2) så var det inte helt omöjligt. Tydligen kunde de vara generösa med lite good-will-garantier oxå (ny termostat alltså) om det var det som var felet.
Jag återkommer när jag vet mer.
 
Dr.SiC skrev:
nja, jag ser det så här, det finns tre alternativ,

1, säljaren har installerat det fackmässigt och har kvar garantin. Ebeco kommer då ersätta (det som nu ingår i deras garanti).

2, säljaren har inte utfört det fackmässigt och Ebecos garanti ryker all världens väg. En elektriker kan avgöra om så är fallet. Eftersom det handlar om en installation som är omöjlig att besikta så handlar det om ett dolt fel och säljaren får ersätta.

3. som 2:an, men det är INTE ett dolt fel. Felaktiga installationer ska man tydligen kunna upptäcka vid överlåtelsebesiktningen... och jag kommer få stå för hela kalaset
4. Glasbetongväggen står dikt mot golvet och hindrar värmeavgången vilket leder till överhettning och avbrunnen kabel.

Jag vet inte hur Ebeco's kablar fungerar, men vissa fabrikat tål inte att man ställer t.ex. en vägg ovanpå golvet. Det vanligaste felet på värmegolv är dock att givaren ger upp.
 
D
Jag fick en ny fin termostat av Ebeco utan knot, när min termostat gick sönder. Inget krångel med kvitto eller att den faktiskt redan var ganska gammal, de sa rakt ut att de hade haft problem med dem och bytte ut den.

Men sedan när det gäller dolt fel... Om du var spekulant på ett hus som jag skulle sälja, så skulle jag aktivt välja bort dig. Inte för att jag har en massa att dölja, men att börja tala om dolt fel på så tidigt stadium och på så lösa grunder? Saker i ett hus går ju för f-n sönder ibland. Det är ingen livstidsgaranti på att allt i huset skall fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.