Hej,

Hoppas på att det finns någon expert som kan svara på detta:

Har köpt ett nybyggt radhus med oinredd källare på ca 50 m2 (betong på väggar och golv), Det är platta på mark med 150 mm EPS och sist betong-golv. Räcker det med 150 mm om man skall ha golvvärme i källaren? Man tycker ju ofta att det pratas om minst 200 mm isolering om man skall ha golvvärme... Det är gott o väl 240 cm takhöjd, så ett alternativ vore ju att lägga ytterligare t.ex. 50 mm EPS ovanpå betongen, och sedan golvvärme + parkett. Eller, finns det några problem med att "stänga in" betongen mellan två lager EPS?
 
Det finns ju ingen absolut gräns för när det "räcker". Skillnaden mellan 150 och 200 millimeter är inte enorm. Det det handlar om är väl hur mycket det kostar att lägga på 50 mm extra, och hur lång tid man sparar in detta på. Jag kan inte räkna på detta.
 
Ok,

Kanske ingen jätteskillnad... Vad tror du om lösningen med 150 mm EPS - betong - 50 mm EPS ? Kan detta vara en risk konstruktion? Betongen borde ju bli kallare med ett ovanpåliggande EPS-lager som isolerar. Blir det högre rel. fukt då, någon som vet?

Eller kommer denna konstruktion att få samma effekt som 200 mm EPS - betong?
 
Jag kan inte se någon risk med detta, men jag är inte expert på området. Någon annan kan säkert svara bättre.
 
snajdarn skrev:
Betongen borde ju bli kallare med ett ovanpåliggande EPS-lager som isolerar. Blir det högre rel. fukt då, någon som vet?
Jo, betongen borde ju bli lite kallare. Men samtidigt installerar du ju golvvärme, och då blir den lite varmare.
Det kanske jämnar ut sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.