Hejsan,

Vi bygger ett attefallshus där vi kommer använda PU skum som isolering. Dyrt… men bra då vi maxar ytan inne.

Kom bara å fundera på.. jag tänkte skippa gles i vägg. Även detta för att maxa ytan inne.
Såå, då blir det ju regel (120) OSB och gips. Alltså utan gles (installationsskickt).
Tror ni det blir något problem med ”kallraset” eller vad man ska säga vid reglarna ? Där är det ju ingen isolering.
Jag förstår att om jag känner på väggen där så är det ju kallare där än det är där det är isolering. Man kan det bli några problem som uppstår tror ni? Tyyyp, kondens osv.. Vet inte ? Kanske inte är något problem ?

Att det blir lite förlust av värme osv det förstår jag men tar det då det är ett attefallshus som ändå kommer vara väldigt tätt i och med PU skummet. Så borde inte kosta så mycket att dra på lite värme!

Någon som har några tankar ? :)

// :)
 
Tomture61
På vilken sida skippar du glesen ?
Hoppas du har en luftspalt mellan ytterpanelen och PU skum .
Mitt hus från 2008 har enbart ett lager gips (sett från insidan)
Inget installationsskikt , bärande virke (vertikala) är istället byggt av 2 st reglar men med luft emellan + stödjande träbitar på 3 ställen .
:thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Sallader
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
På vilken sida skippar du glesen ?
Hoppas du har en luftspalt mellan ytterpanelen och PU skum :thinking:
På insidan. Yttersidan är som den ska. Luftspalt osv.
 
S Sallader skrev:
På insidan. Yttersidan är som den ska. Luftspalt osv.
Ytterpanel, spikläkt, luftspalt, vindgips. Så det är lugnt. Det är på insidan jag vill skippa gles.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
På vilken sida skippar du glesen ?
Hoppas du har en luftspalt mellan ytterpanelen och PU skum .
Mitt hus från 2008 har enbart ett lager gips (sett från insidan)
Inget installationsskikt , bärande virke (vertikala) är istället byggt av 2 st reglar men med luft emellan + stödjande träbitar på 3 ställen.
Ah okej. 👍
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Visst isolerar en 120mm regel betydligt sämre än 120mm pu-skum, men det är ju fortfarande trä vi snackar om, i regeln alltså. Trä isolerar ca en tredjedel så bra som vanlig isolering (mineralull), så 120mm kan jämföras med en 45mm isoleringsskiva.
 
  • Gilla
Sallader
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Visst isolerar en 120mm regel betydligt sämre än 120mm pu-skum, men det är ju fortfarande trä vi snackar om, i regeln alltså. Trä isolerar ca en tredjedel så bra som vanlig isolering (mineralull), så 120mm kan jämföras med en 45mm isoleringsskiva.
Ja det är ju sant faktiskt! Då känns det inte som att det borde vara något problem! 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.