Anledningen till att jag skapade tråden är för att vår induktionshäll helt plötsligt bara stänger av sig då och då. Helt utan felkoder, utan bara stängs av. Sen kan man sätta på den direkt efter utan problem men då kan den slå av direkt igen…

Vi har inga problem med diskmaskin, torktumlare eller tvättmaskin!
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag undrar varför det oftast är 1-fas till lägenheter och 3-fas till villor?
Vad beror det på?
För att spara kabel till lägenheter?
Villor drar mer ström, bara värmen i en villa kan dra som flera lägenheter.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hällen har väl en 1-fas 20 A säkring och det är ganska lite för en modern induktionshäll som kanske är tänkt att ha motsvarande 32 A.. Kolla upp installerad säkringsstorlek i hällens inställningar om det finns.
 
Så det kan vara problemet? Att den stänger av sig själv för att den inte får tillräckligt med ström?
 
Den borde stega ner effekten men jag är inte så djupt kunnig om induktionshällar dock. Det måste alltid finnas en fläkt som kan kyla ner elektroniken så det vore inte bra om säkringen gick och ingen fläkt fungerar. Kan det vara någon kylfläkt som inte fungerar som den ska?
 
B
Det låter som en dåligt programmerad häll om den stänger av sig? Låter spontant som att något är fel.

Min häll reducerar effekten om man försöker köra max effekt på alla plattorna samtidigt t.ex. trodde det var standard.
 
B BSOD skrev:
Det låter som en dåligt programmerad häll om den stänger av sig? Låter spontant som att något är fel.

Min häll reducerar effekten om man försöker köra max effekt på alla plattorna samtidigt t.ex. trodde det var standard.
Ja det kan ju vara något strul! Det är inte vi som har satt in den utan förra ägaren.

Det är en Smeg SE2642ID3
 
dsquar3i dsquar3i skrev:
Så det kan vara problemet? Att den stänger av sig själv för att den inte får tillräckligt med ström?
Är det ingen säkring som löser? Om spisen stänger av sig utan att någon säkring löser är det ett problem med spisen och inte matningen.

Det är en missuppfattning att en induktionshäll skulle ha en högre anslutningseffekt än en äldre spis. Du kan inte ha alla plattor på högsta effekt samtidigt utan att säkringen löser efter en liten stund. Men så lagar man inte mat. Så det fungerar i praktiken.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Villor drar mer ström, bara värmen i en villa kan dra som flera lägenheter.
Så nybyggda lägenheter borde installeras med 3-fas då, allt fler har väl diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och stora spishällar osv. i lägenheten numera.
 
A Avemo skrev:
Är det ingen säkring som löser? Om spisen stänger av sig utan att någon säkring löser är det ett problem med spisen och inte matningen.

Det är en missuppfattning att en induktionshäll skulle ha en högre anslutningseffekt än en äldre spis. Du kan inte ha alla plattor på högsta effekt samtidigt utan att säkringen löser efter en liten stund. Men så lagar man inte mat. Så det fungerar i praktiken.
Nope, det har aldrig löst någon säkring. Så då menar du att det kan vara fel på induktionshällen?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så nybyggda lägenheter borde installeras med 3-fas då, allt fler har väl diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och stora spishällar osv. i lägenheten numera.
Det borde de. Och så görs också. Det är mest äldre lägenheter som har enfasabonnemang.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
dsquar3i dsquar3i skrev:
Nope, det har aldrig löst någon säkring. Så då menar du att det kan vara fel på induktionshällen?
Precis. Det är säkringen som begränsar matningen. Det gör den genom att lösa vi överlast.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
O
J Josth skrev:
Ja om elverket godkänner det. Beror på kapaciteten i elnätet.
Eftersom det är en lägenhet krävs tillstånd från den som äger lägenheten. Är det en hyreslägenhet är det hyresvärden, och är det en bostadsrätt så är det bostadsrättsföreningen. Tekniskt sett räcker det inte med att nätleverantörens servisledning är har tillräcklig kapacitet, utan även fastighetens interna elanläggning måste vara dimensionerad. Dessutom träder en den svenska "rättvisan" in i form av likabehandlingsprincipen som säger att om inte alla i föreningen eller hyreshuset kan få 3-fas så kan de neka att ge det till dig även om det rent teknisk skulle vara möjligt.

dsquar3i dsquar3i skrev:
Så då menar du att det kan vara fel på induktionshällen?
A Avemo skrev:
Precis. Det är säkringen som begränsar matningen. Det gör den genom att lösa vi överlast.
För att förtydliga det @Avemo skriver:

En elektrisk apparat drar alltid den ström den behöver. För att skydda ledningarna i en byggnad finns det säkringar som bryter strömmen om den blir hög. Detta är enbart för att skydda ledningarna. Det är alltså inte som många tror att säkringen bestämmer hur mycket ström en apparat får. En apparat kan alltså inte få för lite ström och fungera dåligt om du har en för liten säkring, och den kan inte heller bli överbelastad om du en för stor säkring. Det som händer är att apparaten antingen drar mindre ström än vad säkringen tillåter och då fungerar den som den skall, eller så drar den för mycket ström och då bryter säkringen strömmen helt och den fungerar inte alls.

Så om din häll stänger av sig är det hällen det är fel på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag undrar varför det oftast är 1-fas till lägenheter och 3-fas till villor?
Jag håller inte med om att det generellt "oftast" är enfas till lägenheter. Många äldre lägenheter har enfas men de flesta lägenheter jag har bott i har haft trefas och "alla" någorlunda nybyggda lägenheter har vad jag vet trefas.

Sen har jag ingen statistik såklart men min bild är snarare att lägenheter oftast har trefas om de nu inte är "riktigt gamla" hus.

Men någon elektriker här kanske har andra erfarenheter?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller inte med om att det generellt "oftast" är enfas till lägenheter. Många äldre lägenheter har enfas men de flesta lägenheter jag har bott i har haft trefas och "alla" någorlunda nybyggda lägenheter har vad jag vet trefas.

Sen har jag ingen statistik såklart men min bild är snarare att lägenheter oftast har trefas om de nu inte är "riktigt gamla" hus.

Men någon elektriker här kanske har andra erfarenheter?
OK, jag har ju iofs inte bott i lägenheter byggda senare än -70 talet.
Så alla nybyggda lägenheter, säg de senaste 15 åren, har 3-fas då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.