Har skogsmark där man på en granntomt byggt ett garage som förlagts kloss mot gränsen, och grävt bort gränsmarkeringen.
Garaget fungerar som bilverkstad och min närliggande mark används också som uppställningsplats för bilar och diverse bråte.
Vad göra!?
 
H
H HaJo58 skrev:
Har skogsmark där man på en granntomt byggt ett garage som förlagts kloss mot gränsen, och grävt bort gränsmarkeringen.
Garaget fungerar som bilverkstad och min närliggande mark används också som uppställningsplats för bilar och diverse bråte.
Vad göra!?
prata med den som ställer bilar där kan vara en väldig bra början.
Sen att garaget är på hans mark är väl grannen bekymmer.
Eller vill du bestämma över hans mark med?
 
  • Gilla
ripan7 och 1 till
  • Laddar…
Det lär ju vara ett svartbygge om du inte blivit informerad från stadsbyggnadskontoret. Anmäl oet om du vill få bort det.
 
  • Gilla
Dalastuga och 4 till
  • Laddar…
Ställer de bilar och bråte i skogen, eller vad är det du menar? Jag antar att det i praktiken är någon form av hårdgjord yta du har som olovligen används.

Det är inte helt lätt att få stopp på sånt här. Visst finns det lagar, och visst kan man i teorin få särskild handräckning av Kronofogden för att bli av med prylarna, men i praktiken är det inte så lätt om verksamheten är aktiv och de har möjlighet att flytta runt sakerna nu och då.

Sätta upp en bom om det är en infart till din mark, spärra av övriga sätt att lätt köra in med några större stenblock. Göra det svårare att olovligen använda di mark alltså, det tror jag är den rimliga vägen framåt om det inte räcker att prata.

Sen kan som sagt hela bygget vara olovligt, och möjligt att få bort på den grunden, men det är förstås svårt att veta med den lilla info vi har.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
H HaJo58 skrev:
Har skogsmark där man på en granntomt byggt ett garage som förlagts kloss mot gränsen, och grävt bort gränsmarkeringen.
Garaget fungerar som bilverkstad och min närliggande mark används också som uppställningsplats för bilar och diverse bråte.
Vad göra!?
Se till att gränsmarkeringen återställs på grannens bekostnad. Det kommer förr eller senare att ställa till stort elände och stora kostnader för dig om den saknas. Det som finns på din mark ska du uppmana hen att flytta på och kräv ersättning för ev markskador. Dokumentera detta genom att skicka uppmaningen som rekommenderat brev med mottagningsbevis (eller spela in). Om det inte hjälper vänd dig kronofogden för avhysning på grannens bekostnad. Vad gäller att garaget står för tätt inpå får du vända dig till byggnadsnämnden. Det finns flera andra trådar som behandlar denna typ av problem, fn en vars granne spritt ut grejer på deras mark och byggt ett växthus.
 
Enligt lantmäteriet är det straffbart att förstöra gränsmarkering:
”Nej, det är straffbart att förstöra eller ändra en gränsmarkering. Det är alltså inte tillåtet att till exempel rubba eller kapa befintliga gränsrör. Det är givetvis också straffbart att avsiktligt flytta en gränsmarkering.”

Man får heller inte återställa om man ”råkat” flytta en markering:
” Om du av misstag råkar förstöra en markering - fylla massor över den, gräva eller plöja bort den - så får du inte på egen hand sätta tillbaka den där du tror att den stod. Markering av gränspunkter är en uppgift för Lantmäteriet.”
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
prata med den som ställer bilar där kan vara en väldig bra början.
Sen att garaget är på hans mark är väl grannen bekymmer.
Eller vill du bestämma över hans mark med?
beror väl på om det strider mot kommunens byggregler!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.