Ska dela av ett rum och behöver lösa ventilationen provisoriskt under vintern

Helt spontant, om jag anpassar ett vädringsbeslag så att det står öppet ytterst lite året runt, typ som ett otätt fönster, finns någon nackdel med detta?
Tänker nåt med fukt?
 
BirgitS
Det kan ju upplevas som att det drar kallt.
Räcker det inte att ta bort tätningslisten delvis?
 
wd41 wd41 skrev:
Ska dela av ett rum och behöver lösa ventilationen provisoriskt under vintern

Helt spontant, om jag anpassar ett vädringsbeslag så att det står öppet ytterst lite året runt, typ som ett otätt fönster, finns någon nackdel med detta?
Tänker nåt med fukt?
Vad händer om det blåser och regnar samtidigt? Gör rätt direkt istället, antingen ventilen genom vägg eller fönsterkarm.
 
Jag har lite samma tanke när jag ska byta fönster på ovanvåningen i ett självdraghus. Tänkte köpa fönster med spaltventil men misstänker att det är för lite då vi idag ofta har ett fönster öppet en decimeter. Det är dock ett utåtgående sidoöppnande fönster så när det regnar får man ha koll.

Men ett vridfönster borde man kunna ha öppet en liten bit (nån cm) förutom vid kraftigt oväder. Om det inte blir kondens på insidan så fönstret ruttnar inifrån?
 
Vridfönster är vansinnigt fula. Fundera på drehkipp som möjliggör en liten ventilationsöppning där det inte regnar in.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vridfönster är vansinnigt fula. Fundera på drehkipp som möjliggör en liten ventilationsöppning där det inte regnar in.
Det har väl alla moderna vridfönster också?
 
ullet
Vi har oftast fönstrena på övervåningen i vädringsläge, alltså låsta i den yttre haken som du kan se på den här bilden: https://img.bygghemma.se/pimages/fo...g?auto=format,compress&w=414&h=414&dpr=2&q=30). Ger en springa på kanske 1-1,5 cm i nederkant. Upplever det som att vi får mycket bättre luftutbyte av det trots "riktiga" ventiler i alla rum.

Har aldrig varit med om att det regnat in eller så. Visst kan det dra lite om det blåser väldigt mycket ute, men det är ju bara att stänga ifall det stör.
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Det har väl alla moderna vridfönster också?
Kan vara. Men jag vidhåller att vridfönster är riktigt fula, speciellt i äldre hus. Om jag skulle köpa hus skulle det bli ett värdeavdrag direkt. Men det är på det mentala planet.
 
ullet ullet skrev:
Vi har oftast fönstrena på övervåningen i vädringsläge, alltså låsta i den yttre haken som du kan se på den här bilden: [länk]). Ger en springa på kanske 1-1,5 cm i nederkant. Upplever det som att vi får mycket bättre luftutbyte av det trots "riktiga" ventiler i alla rum.

Har aldrig varit med om att det regnat in eller så. Visst kan det dra lite om det blåser väldigt mycket ute, men det är ju bara att stänga ifall det stör.
Inga problem med kondens på insidan?
 
ullet ullet skrev:
Vi har oftast fönstrena på övervåningen i vädringsläge, alltså låsta i den yttre haken som du kan se på den här bilden: [länk]). Ger en springa på kanske 1-1,5 cm i nederkant. Upplever det som att vi får mycket bättre luftutbyte av det trots "riktiga" ventiler i alla rum.

Har aldrig varit med om att det regnat in eller så. Visst kan det dra lite om det blåser väldigt mycket ute, men det är ju bara att stänga ifall det stör.
Mysigt men minusgrader på vintern ?
 
wd41 wd41 skrev:
Ska dela av ett rum och behöver lösa ventilationen provisoriskt under vintern

Helt spontant, om jag anpassar ett vädringsbeslag så att det står öppet ytterst lite året runt, typ som ett otätt fönster, finns någon nackdel med detta?
Tänker nåt med fukt?
Rumsventilation med värmeåtervinning (miniventilation) fungerar utmärkt och har bra funktion och värmeekonomi.
Fins ett antal fabrikat, sök på miniventilation, FTX,
 
ullet
H hellohello skrev:
Inga problem med kondens på insidan?
Nej, ingen kondens.
 
ullet
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mysigt men minusgrader på vintern ?
Är ju bara att stänga till om det blir alltför kallt.

I vårt fall är det för att hjälpa en självdragsventilation som ju funkar bättre på vintern när det är kallt ute, så då är det inte lika viktigt att ha fönsterna öppna.
 
ullet ullet skrev:
Är ju bara att stänga till om det blir alltför kallt.

I vårt fall är det för att hjälpa en självdragsventilation som ju funkar bättre på vintern när det är kallt ute, så då är det inte lika viktigt att ha fönsterna öppna.
Fattar. Att behöva ha öppna fönster är ett tecken på generell undermålig ventilation .
 
F
Har också oftast öppna fönster på sommaren nattetid iaf. Blir ju outhärdligt varmt annars.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.