Försökt ta bort den lilla hylsan för att byta vridstången till persiennerna, men den sitter fast. Jag har försökt med tång och allt men lyckas inte. Hur byter jag ut den?
 
  • Hylsa fast på vridstången till persiennen monterad vid fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
håller emot på den övre lilla biten och drar hylsan neråt
 
P
M Marija92 skrev:
Försökt ta bort den lilla hylsan för att byta vridstången till persiennerna, men den sitter fast. Jag har försökt med tång och allt men lyckas inte. Hur byter jag ut den?
Hylsan sitter på den långa vridstången (den du antagligen ska byta) så du kan klämma sönder hylsan med en avbitartång för att separera delarna.
 
Försöker men den sitter som berget.. Får väl be någon stark kanske att lösa det..
 
Någon som lyckats lösa det här problemet? Hur får man bort den gamla hylsan? Har försökt med tång och att dra loss den men det funkar inte... Hjälp! Orkar inte byta ut hela persiennen.
 
L LemmyKoopa skrev:
Någon som lyckats lösa det här problemet? Hur får man bort den gamla hylsan? Har försökt med tång och att dra loss den men det funkar inte... Hjälp! Orkar inte byta ut hela persiennen.
Jag hade gjort sönder hylsan, troligtvis torkat fast.
 
WD-40/5-56/silikonspay(olja)/etc kan hjälpa till så att plasthylsan släpper från metallen.
 
Lite spray med CRC fick loss hylsan direkt!
 
Jag har fått samma problem. Har ingen skruv i min så vet heller inte vad jag ska göra
 
Är den ens delbar där? Jag tycker att skarven med liknar den krimpta skarven som brukar vara nere än en delbar skarv.
 
D Daniel 109 skrev:
Är den ens delbar där? Jag tycker att skarven med liknar den krimpta skarven som brukar vara nere än en delbar skarv.
Det är den inuti som är sönder, inte vid den plasthylsan.

Lånad bild från forumet
Ett fönster med öppet spärrbeslag, säkerhetsspärr och brun tätning. Otydlig och suddig närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, där är den delbar.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, där är den delbar.
Grejen är att jag har ingen skruv på min. Så vet inte hur jag ska få ut den
 
Då är den kanske krimpt den också.
 
Finns den variant som är pressad på. Metallpinnen är hyfsad lätt att klippa eller såga av framför hylsan och sen är det bara att montera på en ny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.