Hej,
Håller på med min gamla klippo åkgräsklippare från -87. Motorn går bara i ca 30s och sedan dör den. Vill pröva justera ventilerna för att den inte ska dra tjuvluft, men förstår mig inte riktigt på hur jag ska gå till väga?

Briggs hemsida säger inte så mycket om just denna modell:
 
  • Motor eller maskindel, med fjädrar och växlar, synbar korrosion och smuts, under vedlikehåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det får man göra genom att slipa skaften så det är inget man "bara" gör. Har skruvat mycket briggs genom åren men har nog aldrig justerat nå ventiler. Dör den så beror det på nåt annat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Det är väl en gammal sidventilare? Där finns ingen enkel skruv/mutter-justering och man måste slipa säten och ventilskaft för att få till det.

Exempelvis:


Edit: Som tidigare skrev så tror jag inte det beror på ventilerna. Dessa gamla sidventilare är inte känsliga alls så länge inte ventilerna står öppna i kompressions-läget/TDC, men det kan du ju kolla snabbt.

Du får köra vanlig felsökning med om den får bränsle, det finns gnista (kan försvinna när spolen blir varm) t ex. Om det är en åkgräsklippare kanske det finns en oljenivåsensor som bryter tändningen vid för låg oljenivå för att skydda motorn.
 
Om ventilsätena varit dåliga, skulle motorn bara bli lite svagare. Du har alltså inget sådant problem primärt. Det är nästan garanterat förgasaren som strular.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.