R RoAd skrev:
Jag håller med Bo om att det ser helt ok ut och om jag skulle gjort något annorlunda så är det väl lite tajtare böjar och att gått ned med kabeln längs med trappan innan den går in i väggen.

Då hade jag nog också för den rent praktiska nyttan gått "förbi" hålet en liten bit och sedan upp igen. Detta för att hindra eventuellt vatten att följa kabeln in i väggen.
Intressant idén det med att gå under rörutloppet och sedan svänga in mot trappan (om jag förstått dig rätt). Vilket blir snyggast då - en U-formad böj under rörutloppet och in mot trapp och upp eller en skarp böj med 90 graders krökning?
 
R
F Fredrik K80 skrev:
Intressant idén det med att gå under rörutloppet och sedan svänga in mot trappan (om jag förstått dig rätt). Vilket blir snyggast då - en U-formad böj under rörutloppet och in mot trapp och upp eller en skarp böj med 90 graders krökning?
Med det lilla avståndet mellan trappan och hålet tror jag inte du har så mycket val på hur du ska böja den. En "u-böj" kommer nog bli ungefär samma som "90-grader".

Det viktiga för funktionen är att det blir en lägsta punkt på kabeln som är under hålet. Då kommer eventuellt vatten släppa från kabeln där istället för att följa den in i väggen.
 
  • Vithusvägg, del av ventilationsgaller, löv på marken, skugga, nedrör, hörn utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RoAd skrev:
Med det lilla avståndet mellan trappan och hålet tror jag inte du har så mycket val på hur du ska böja den. En "u-böj" kommer nog bli ungefär samma som "90-grader".

Det viktiga för funktionen är att det blir en lägsta punkt på kabeln som är under hålet. Då kommer eventuellt vatten släppa från kabeln där istället för att följa den in i väggen.
Den där U-böjen får jag ofta förklara hos kunder när jag klamrat tex koax. De tycker inte helt sällan att det ser konstigt ut, men de förstår nyttan.
 
  • Gilla
Trollskidan och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Med det lilla avståndet mellan trappan och hålet tror jag inte du har så mycket val på hur du ska böja den. En "u-böj" kommer nog bli ungefär samma som "90-grader".

Det viktiga för funktionen är att det blir en lägsta punkt på kabeln som är under hålet. Då kommer eventuellt vatten släppa från kabeln där istället för att följa den in i väggen.
Ser bra ut👍👍
 
U
Jag skulle verkligen satt plåtskydd på den längst ned. Inte så bra att sätta snöskyffeln i den :)
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle verkligen satt plåtskydd på den längst ned. Inte så bra att sätta snöskyffeln i den :)
Är villig och hålla med dig🤩
Hade du satt plåtskydd upp över den vita horisontella brädan eller bara över sockeln?
 
U
Jag hade även satt på den horisontella delen där den går underkant panel. Det ser ut som det är vid en altan/uteplats där kan hända att man skottar in mot vägg, och sen de om ligger nedför den nivån :)
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag hade även satt på den horisontella delen där den går underkant panel. Det ser ut som det är vid en altan/uteplats där kan hända att man skottar in mot vägg, och sen de om ligger nedför den nivån :)
Japp det stämmer, är utanför en dörr så kanske ska fortsätta med kabelskyddsplåten fram tills kabeln vänder upp mellan lockbrädorna👍
 
F Fredrik K80 skrev:
Japp det stämmer, är utanför en dörr så kanske ska fortsätta med kabelskyddsplåten fram tills kabeln vänder upp mellan lockbrädorna👍
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag hade även satt på den horisontella delen där den går underkant panel. Det ser ut som det är vid en altan/uteplats där kan hända att man skottar in mot vägg, och sen de om ligger nedför den nivån :)
Eller ska skyddet avslutas där panelen börjar? Dvs inte fortsätta hela vägen upp och sen svänga höger ? Svart linje alternativt blå linje?
 
  • Vit kablage rör ledd längs vägg, skärmdump av smartphone med gränssnitt och signalstyrka indikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att bedöma risken för åverkan på detta snäva foto. Du säger dessutom att det faktiskt är en trapp till höger. Men jag ser ingen dörr? Det gör att kabeln i x-led ovan trapp kanske också är utsatt?

En placering y-led mellan lockbrädorna ger en besvärlig böj upp på lockbrädan så det tror jag inte blir bättre. invid trappen kanske blir bättre. Då är det nog bättre att lägga den invid trappen.

Jag skulle inte försöka göra en U-böj där för vatten. Det ser ut att bli en alltför snäv böj. Dessutom kan kan täta röret om det tränger in vatten.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
U
Här skulle jag bedöma kabelskydd behövs som mest.
Vit dörr, gångjärn, skadad nederkant, markerad med röd cirkel, grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen gör det ju inget att du även sätter den på vertikala delen från grunden och upp, det skyddar även en del mot regn att tränga in i genomföringen som vissa var oroliga för.

En fråga bara, vad matar du med kabeln?
Svårt att veta när det inte finns en helhetsbild, men i många fall hade jag nog dragit den mellan locken i panelen helt vertikalt till takfot sen horisontellt längs takfoten för att sen gå ned på väl valt ställe till belysning eller uttag osv.
Då är det lätta att dosa-av under takfoten om man vill bygga ut i framtiden. Jag undviker i största mån på att dra kablar underkan panel, speciellt om det är vid en uteplats/altan osv där man skottar snö mm.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Här skulle jag bedöma kabelskydd behövs som mest.
[bild]
Sen gör det ju inget att du även sätter den på vertikala delen från grunden och upp, det skyddar även en del mot regn att tränga in i genomföringen som vissa var oroliga för.

En fråga bara, vad matar du med kabeln?
Svårt att veta när det inte finns en helhetsbild, men i många fall hade jag nog dragit den mellan locken i panelen helt vertikalt till takfot sen horisontellt längs takfoten för att sen gå ned på väl valt ställe till belysning eller uttag osv.
Då är det lätta att dosa-av under takfoten om man vill bygga ut i framtiden. Jag undviker i största mån på att dra kablar underkan panel, speciellt om det är vid en uteplats/altan osv där man skottar snö mm.
Kanon 👍
Kabeln matas från en dosa några meter in i krypgrunden. Har provat det med att lyfta på lock osv men det har inte funkat så det blir utanpåliggande rätt av.
Kabelskyddsplåt kan dock bättra på det hela och även låta det gå med i böjen. Lägger till en lite mer utzoomad bild.
 
  • Vit vägg, fönster, grått kakel, utomhus, dagsljus, gröna växter, reflektion, inget regn, skymningsljus, plats ej identifierbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det förändrar saken en del. Kabeln blir utsatt för en spade som skottar trappen. Den behöver byggas in eller skyddas på något annat sätt.

Plan B kanske är att låta den gå mellan lockbrädorna upp till fönstret, gå över lockbrädan till nästa mellanrum (det kanske har ett namn?) till höger och sedan vidare upp. Men då är frågan hur det ser ut ovan bild.

Och vita klammer har inte nämnts ännu va? Letti skulle sitta fint, om de är rostfria.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
E
F Fredrik K80 skrev:
Kanon 👍
Kabeln matas från en dosa några meter in i krypgrunden. Har provat det med att lyfta på lock osv men det har inte funkat så det blir utanpåliggande rätt av.
Kabelskyddsplåt kan dock bättra på det hela och även låta det gå med i böjen. Lägger till en lite mer utzoomad bild.
Fint avstånd och rak kabel.👍 Jag gillar lite färg över.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det förändrar saken en del. Kabeln blir utsatt för en spade som skottar trappen. Den behöver byggas in eller skyddas på något annat sätt.

Plan B kanske är att låta den gå mellan lockbrädorna upp till fönstret, gå över lockbrädan till nästa mellanrum (det kanske har ett namn?) till höger och sedan vidare upp. Men då är frågan hur det ser ut ovan bild.

Och vita klammer har inte nämnts ännu va? Letti skulle sitta fint, om de är rostfria.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det förändrar saken en del. Kabeln blir utsatt för en spade som skottar trappen. Den behöver byggas in eller skyddas på något annat sätt.

Plan B kanske är att låta den gå mellan lockbrädorna upp till fönstret, gå över lockbrädan till nästa mellanrum (det kanske har ett namn?) till höger och sedan vidare upp. Men då är frågan hur det ser ut ovan bild.

Och vita klammer har inte nämnts ännu va? Letti skulle sitta fint, om de är rostfria.
Jag har blivit god vän med JR klammer och väljer alltid dem utomhus. Rostfria och estetiskt tilltalande. Kan ju även målas om man önskar.
Tror plan B där kan bli lurigt. Då får kabeln gp horisontellt över 2 vertikala panelbrädor, kommer nog se lite illa ut🤔
Tänker att jag nog har kvar det som det är men sätter kabelskyddsplåt från rörutloppet i sockeln och hela vägen upp, eventuellt att jag fortsätter åt höger tills kabeln vänder upp vertikalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.