Hej, har köpt ett hus som vi har renoverat. Det är gammalt hus från 1910 där halva källaren inte är inred och andra krypgrund . Där det är en krypgrund har jag en avfuktare. Men problemet är i den andra delen. Vi märkte idag att det är blött på taket nere i källaren av all kondens. Vad bör jag göra ? Det har inte varit igång värme nu på sommaren och finns ingen ventilation.
 
S
Morina91 Krenare Morina91 skrev:
Hej, har köpt ett hus som vi har renoverat. Det är gammalt hus från 1910 där halva källaren inte är inred och andra krypgrund . Där det är en krypgrund har jag en avfuktare. Men problemet är i den andra delen. Vi märkte idag att det är blött på taket nere i källaren av all kondens. Vad bör jag göra ? Det har inte varit igång värme nu på sommaren och finns ingen ventilation.
Dra på värme och sätt igång ventilation... Du trollar va?
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Har inte haft värme i huset eftersom det inte funnits el. vad för ventilation behövs?
 
Attitudeswe
Är källaren kall så kondenserar säkert både uteluft och ev luft från boytan du kan lyckas suga ner. Du behöver antagligen värma källaren. Alternativt avfukta då det ju drar mindre el än att värma (om du inte har en värmepump).
 
Värmen kommer sättas på så fort elektrikern är klar. Men vad för ventilationer behöver jag ?
 
Morina91 Morina91 skrev:
Värmen kommer sättas på så fort elektrikern är klar. Men vad för ventilationer behöver jag ?
Väggventiler i alla rum.
 
  • Gilla
Hakoon102
  • Laddar…
Men på sommaren vill du inte släppa in varm uteluft i en kall källare, det ökar luftfuktigheten.
Avfuktare borde räcka på sommaren och sedan öppna ventiler när det är kallare ute än inne.

/M
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Om du avfuktar behövs inte väggventiler i varje källarrum, de gör bara att du måste avfukta hela världen.

Bäst är det om luften kommer in på bostadsplanet och ut genom ventiler med paxfläkt i tvättstuga och eventuell källartoalett. (Och så klart i kök och badrum på bostadsplanet.)

I mitt huvud är det bättre att vid behov ta upp fler väggventiler på bostadsplanet. I källaren skulle jag enbart ta upp ventiler om ett rum används som sovrum eller om det eldas friskt i källaren för uppvärmning.

Edit.
Ser att jag var tvåa på bollen. :)
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Ventiler i källare agerar ofta tilluft till bostaden i övrigt. Därför handlar det inte om att "avfukta hela världen" (såvida det inte är sådana gigantiska öppningar att det blåser korsdrag därnere).
 
M MagHam skrev:
Ventiler i källare agerar ofta tilluft till bostaden i övrigt. Därför handlar det inte om att "avfukta hela världen" (såvida det inte är sådana gigantiska öppningar att det blåser korsdrag därnere).
Så är det ofta byggt/tänkt när huset från början värmdes upp genom eldning i en panna i källaren. Det är inte alltid helt lyckat om huset senare istället värms med en luft-luft-värmepump på bostadsplanet.

Kall och fuktig eller varm och torr källare kan i del fall vara skillnaden om man väljer att byta riktning på luften som rör sig i källartrappen.
 
M mgranbom skrev:
Men på sommaren vill du inte släppa in varm uteluft i en kall källare, det ökar luftfuktigheten.
Avfuktare borde räcka på sommaren och sedan öppna ventiler när det är kallare ute än inne.

/M
Just nu har vi ingen värme eller ventilation. Det är fjärrvärme i bostaden och finns element nere men de är inte på eftersom det är varmt ute. Ska vi öppna ventiler nu eller hur ska vi gå vidare ?
 
Morina91 Morina91 skrev:
Värmen kommer sättas på så fort elektrikern är klar. Men vad för ventilationer behöver jag ?
Skaffa en elektriker som vet vad denne håller på med. För t.ex. nödvändig avfuktning under bygget ordnar man fram bygg-el från elverket. Där kopplar man in alla verktyg som ska laddas och alla aggregat som behöver el. När bygget är klart kopplar man om till den permanenta el-anslutningen. Som det är nu riskerar ni ju att det möglar lite överallt i källaren.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.