Bor i ett hus från -67. För ca 3 månader sedan byttes husets två elcentraler och det drogs även ny kabel för inkommande el till huset. Första elcentralen sitter i garaget där inkommande el kommer (här har vi en jordfelsbrytare som fungerat felfritt). Sedan vidare till nästa elcentral i husets källare med automatsäkringar och är/var 1 jordfelsbrytare inkopplad. Det började med att jordfelsbrytaren gick spontant med ca 1-2 veckors mellanrum. Ingen säkring gick. Elektrikern kopplade då in totalt 3 jfb på 3 grupper för att köra ”uteslutningsmetoden” till en början.

Jfb har nu börjat gå oftare, nästan varje dag utan att säkring löser ut samtidigt. Köket är helt nyrenoverat med ny el dragen direkt till centralen förutom ett gammalt 3-fas uttag som endast försörjer spisen. All övrig el är nydragen.

Problemet verkar ligga på en grupp som försörjer nästan halva huset ( vi kallar den grupp 1 som är badrum, sovrum, hall och vardagsrum, nästan hela källaren). Bergvärmepump, tvättmaskin verkar gå på egen fas eftersom dom är det enda som fortsätter rulla när jfb grupp 1 löser ut) Belastning på övriga grupper, ex spis och ugn som ligger på grupp 3 löser jfb på som försörjer grupp 1. Det är endast denna grupp som löser ut, numera flera gånger per dag.

Elektrikern kommer i slutet på veckan och ska fortsätta felsöka, tror med hjälp av megger. Planen är även att dra ny kabel för att dela upp rummen som ligger på denna fas. Men vad kan vara fel?? Elektrikern känns mycket frågande till situationen vilket gör mig orolig att detta kommer bli långt och utdraget. Läst mycket bra tips i denna grupp, hoppas ni kan komma på någon idé.

Obs, Utebelysningen löste jordfelsbrytaren redan vid installation av nya elcentralen och är tillsvidare urkopplad och icke-fungerande tills felsökning är klar….

Jag känner mig för okunnig inom ämnet för att kunna bedöma omfattningen av problemet men det känns som något är riktigt fel!
 
Någon kontakt mellan nolla och jord på de grupper som ligger under jordfelsbrytaren som löser ut.

Jag förutsätter att jordfelsbrytarna är trefas, tvätt maskinen ligger således inte på en annan fas, utan på en grupp utanför jordfelsbrytaren som löser ut.
 
S Sassan95 skrev:
Belastning på övriga grupper, ex spis och ugn som ligger på grupp 3 löser jfb på som försörjer grupp 1
Detta låter klockrent som ett isolationsfel mellan nolla och skyddsjord i "grupp 1".
S Sassan95 skrev:
Elektrikern kommer i slutet på veckan och ska fortsätta felsöka, tror med hjälp av megger.
Detta gör mig orolig, igen...
S Sassan95 skrev:
Men vad kan vara fel?? Elektrikern känns mycket frågande till situationen vilket gör mig orolig att detta kommer bli långt och utdraget.
Ja, det är tydligen så att du har haft oturen att få hem en mindre erfaren elektriker. Jag rekommenderar att du kontaktar elfirman och ber en mer kunnig person besöka er nästa gång. Det finns väldigt sällan någonting att vara frågande kring här. I en anläggning från 1967 får man räkna med isolationsfel, och är det så att den första elektrikern bytte central och installerade JFB utan att kontrollera anläggningen så tycker jag du reklamerar allting från början, dvs ny ren faktura från start på ett väl utfört jobb.
 
D Daniel 109 skrev:
Någon kontakt mellan nolla och jord på de grupper som ligger under jordfelsbrytaren som löser ut.

Jag förutsätter att jordfelsbrytarna är trefas, tvätt maskinen ligger således inte på en annan fas, utan på en grupp utanför jordfelsbrytaren som löser ut.
D Daniel 109 skrev:
Någon kontakt mellan nolla och jord på de grupper som ligger under jordfelsbrytaren som löser ut.

Jag förutsätter att jordfelsbrytarna är trefas, tvätt maskinen ligger således inte på en annan fas, utan på en grupp utanför jordfelsbrytaren som löser ut.
OK! Kontakt mellan nolla och jord har jag förstått kan vara felet. Men elektrikern verkar ha svårt att hitta ”vart”.

3 stycken Hager Jordfelsbrytare 2-polig 25A/30mA CDA225R. Inte säker på hur spis, tvättmaskin, bergvärme är kopplat till jfb men dom fortsätter fungera iallafall
 
Okej, det var ett något udda upplägg. Då har du med andra ord inte jordfelsbrytare på trefaslaster, tex spisen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta låter klockrent som ett isolationsfel mellan nolla och skyddsjord i "grupp 1".

Detta gör mig orolig, igen...

Ja, det är tydligen så att du har haft oturen att få hem en mindre erfaren elektriker. Jag rekommenderar att du kontaktar elfirman och ber en mer kunnig person besöka er nästa gång. Det finns väldigt sällan någonting att vara frågande kring här. I en anläggning från 1967 får man räkna med isolationsfel, och är det så att den första elektrikern bytte central och installerade JFB utan att kontrollera anläggningen så tycker jag du reklamerar allting från början, dvs ny ren faktura från start på ett väl utfört jobb.
Synd att grupp 1 verkar vara enorm att felsöka vidare.

Jag börjar känna detsamma. Det är samma elektriker som har installerat nya elcentralerna som har varit här en halvdag och installerat fler jordfelsbrytare samt försökt felsöka problemet. (Utan megger).
 
D Daniel 109 skrev:
Okej, det var ett något udda upplägg. Då har du med andra ord inte jordfelsbrytare på trefaslaster, tex spisen.
Ok var nere och tittade nu. Denna är det som sitter där.
 
  • En skärmdump av en mobilwebbläsare som visar en Hager jordfelsbrytare på en webbshop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att han bara dyker upp på en felsökning av jordfel, utan att ha en megger med sig ´visar på inkompetens.

Det finns iofs varinater på isolationsfel som faktiskt är svåra att hitta, ex. tillfälliga fel i någon apparat.

Den där utebelysningen som strulade från början och blev urkopplad. HUR kopplades den ur? Kopplades samtliga trådar bort, annars kan det vara den som fortfarande strular. Och det låter som sagt som en elektriker jag inte skulle förvänta mig göra rätt där.
 
H hempularen skrev:
Att han bara dyker upp på en felsökning av jordfel, utan att ha en megger med sig ´visar på inkompetens.

Det finns iofs varinater på isolationsfel som faktiskt är svåra att hitta, ex. tillfälliga fel i någon apparat.

Den där utebelysningen som strulade från början och blev urkopplad. HUR kopplades den ur? Kopplades samtliga trådar bort, annars kan det vara den som fortfarande strular. Och det låter som sagt som en elektriker jag inte skulle förvänta mig göra rätt där.
Låter som det bästa just nu är att byta elektriker. Tack för input, hur det kopplades ur har jag ingen aning om rent praktiskt, men jag kan inte tända utebelysningen iallafall. Haha
 
H hempularen skrev:
Att han bara dyker upp på en felsökning av jordfel, utan att ha en megger med sig ´visar på inkompetens.

Det finns iofs varinater på isolationsfel som faktiskt är svåra att hitta, ex. tillfälliga fel i någon apparat.

Den där utebelysningen som strulade från början och blev urkopplad. HUR kopplades den ur? Kopplades samtliga trådar bort, annars kan det vara den som fortfarande strular. Och det låter som sagt som en elektriker jag inte skulle förvänta mig göra rätt där.
Det är det han hänvisar till, att detta problem inte går att megga. Detta sa han dock innan problemet började med att jfb gick dagligen utan då var problemet mer sporadiskt och han påtalade att det kunde vara mycket svårt att hitta felet.
 
Det jag tror Hempularen menar är att om enbart fasen kopplades bort så kan felet ligga där.
 
D Daniel 109 skrev:
Det jag tror Hempularen menar är att om enbart fasen kopplades bort så kan felet ligga där.
D Daniel 109 skrev:
Det jag tror Hempularen menar är att om enbart fasen kopplades bort så kan felet ligga där.
Jag tror och hoppas att inget är inkopplat. Har inte funkat sedan dag 1 efter byte av elcentral nämligen.
 
S Sassan95 skrev:
Det är det han hänvisar till, att detta problem inte går att megga. Detta sa han dock innan problemet började med att jfb gick dagligen utan då var problemet mer sporadiskt och han påtalade att det kunde vara mycket svårt att hitta felet.
Om det finns ett isolationsfel, så kan det gå att hitta utan megger. Men om man inte hittar det vid enkel 5 minuters felsökning så är nästa moment att använda megger.

Det meggern gör, är att den lägger på en hög provspänning. Antag att du har ett ställe med skadad isolering. Den ligger inte riktigt emot metallen i ex. en utomhuslampa, bara nästan. ström kan hoppa i luft om spänningen som driver strömmen är hög nog. Jämför åskväder. I princip krävs 1000V för att slå över en millimeter i vacuum. I luft räcker det med lite lägre spänning. Finns det en yta för strömmen att krypa över (ex håkanterna i en sprucken plastisolering) så kan det räcka med ytterligare lite lägre spänning. Lägger du på normal driftspänning på 230V så kanske felet är sådant att det bara slår över om det är lite hög luftfuktighet. eller om man rör liiite på appartaten med fel.

Mäter man med ett vanligt mätinstrument som lägger ut en testspänning på typ 5V så finns inte en chans att strömmen skall hoppa över. Det duger dock i enklare fall där man har metalisk kontakt hela tiden vid felet.

En megger kan lägga ut en provspänning på 500 - 1000V, har du då ett felställe där 230V hoppar över ibland, så hoppar det alltid med 1000V. Skall tillägga att testspänningen på 1000V låter "farligt", men instrumentet kan inte driva ut mer än några mikroAmpere i ström, så det är helt ofarligt, men kan kännas obehagligt om man råkar röra vid testledarna. Lite som att röra vid ett elstängsel.

Det krävs dock en del kunskap för att använda en meger så inte tetsspänningen skadar elektronik i huset.
 
Redigerat:
Att felet inte går att megga kan vara sant, men omöjligt att veta innan man provat. Sådana fel finns men är rätt ovanliga.
 
H hempularen skrev:
Om det finns ett isolationsfel, så kan det gå att hitta utan megger. Men om man inte hittar det vid enkel 5 minuters felsökning så är nästa moment att använda megger.

Det meggern gör, är att den hög provspänning. Antag att du har ett ställe med skadad isolering. Den ligger inte riktigt emot metallen i ex. en utomhuslampa, bara nästan. ström kan hoppa i luft om spänningen som driver strömmen är hög nog. Jämför åskväder. I princip krävs 1000V för att slå över en millimeter i vacuum. I luft räcker det med lite lägre spänning. Finns det en yta för strömmen att krypa över (ex håkanterna i en sprucken plastisolering) så kan det räcka med ytterligare lite lägre spänning. Lägger du på normal driftspänning på 230V så kanske felet är sådant att det bara slår över om det är lite hög luftfuktighet. eller om man rör liiite på appartaten med fel.

Mäter man med ett vanligt mätinstrument som lägger ut en testspänning på typ 5V så finns inte en chans att strömmen skall hoppa över. Det duger dock i enklare fall där man har metalisk kontakt hela tiden vid felet.

En megger kan lägga ut en provspänning på 500 - 1000V, har du då ett felställe där 230V hoppar över ibland, så hoppar det alltid med 1000V. Skall tillägga att testspänningen på 1000V låter "farligt", men instrumentet kan inte driva ut mer än några mikroAmpere i ström, så det är helt ofarligt, men kan kännas obehagligt om man råkar röra vid testledarna. Lite som att röra vid ett elstängsel.

Det krävs dock en del kunskap för att använda en meger så inte tetsspänningen skadar elektronik i huset.
Tack för bra info! Elektrikern får göra ett försök att megga problemet då eftersom annan felsökning inte har fungerat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.