SarB
Exostor Exostor skrev:
Jag har för mig att jag hört någonstans att om marken brukats som tomt i 50 år så kan man kräva att gränsen flyttas för att stämma med vad som av hävd brukats, men det skulle isåfall kräva bevis i form av vittnesmål och gärna gamla flygfoton eller liknande. Kan vara värt att kolla upp.
Inte riktigt så, finns markeringar kvar är det de som gäller oavsett hävden. Däremot kan, om markeringar saknas, en hävd bestämmas till hävdens läge om den hävdats oklandrat i annan sträckning än den skulle ha enligt lag. Eventuellt kan detta gälla även om gränsmarkeringar återfinns om det också finns någon typ av överenskommelse mellan fastighetsägarna att ta stöd i. se 18 § JP:

18 § Har fastighetsgräns under minst tjugo år oklandrat hävdats i annan sträckning än den skulle ha enligt lag och framgår av omständigheterna att hävden grundats på överenskommelse som före balkens ikraftträdande ingåtts mellan ägarna på ömse sidor, gäller den sträckning i vilken gränsen sålunda hävdats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
SarB
SarB SarB skrev:
Inte riktigt så, finns markeringar kvar är det de som gäller oavsett hävden. Däremot kan, om markeringar saknas, en hävd bestämmas till hävdens läge om den hävdats oklandrat i annan sträckning än den skulle ha enligt lag. Eventuellt kan detta gälla även om gränsmarkeringar återfinns om det också finns någon typ av överenskommelse mellan fastighetsägarna att ta stöd i. se 18 § JP:

18 § Har fastighetsgräns under minst tjugo år oklandrat hävdats i annan sträckning än den skulle ha enligt lag och framgår av omständigheterna att hävden grundats på överenskommelse som före balkens ikraftträdande ingåtts mellan ägarna på ömse sidor, gäller den sträckning i vilken gränsen sålunda hävdats.
en gräns bestämmas till hävdens läge ska det naturligtvis stå.
 
Jag jobba som tjänsteperson i en kommun där det inkom en klagomål på en grannen, det slutat med att typ alla fastigheterna som har utökat sin tomten över fastighet fick välja mellan att flytta på bodar och staket och sånt eller arrenderar bit av mark de använda av kommun. Det kan beror på vad kommunen använda mark till. Denna fall var det bara bit mark mellan motorväg och fastigheterna så kommunen har ingen intressent av att bedriva något istället ska det vara rätt för alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.