J jonaserik skrev:
Det med CE märkning är en sak som används ofta för att kunna få sin vilja igenom. Blir då någon form av legalisering av sitt utttalande för dom som kollar upp. I mitt fall sotaren, så är det godkänt med en vanlig stege ( tex wibe ) som sitter fast i topp och botten och har stöd på 2 meter mellan på vägen upp, som är ca 10 cm höga och behöver inte skruvas i taket, kan ligga mot underlaget. Sen en krokfunktion för stegen upp till taket är bra. Är själv hemma och håller i stegen upp när sotaren kommer, godkänt det med.
Sotaren har varit här tidigare, och det var inga problem med att jag höll i stegen och att takstege saknades. Men nu har kommunen tagit över jobbet genom Räddningstjänsten, och då gäller Boverkets regler om taksäkerhet. Inget man kan snacka bort, direkt.
(Det här är alltså en brandskyddskontroll och inte en sotning)
 
Har haft 2 st kontroller med en vanlig stege på taket och ett tjockt rep runt skorstenen som är fäst i stegen. Ingen reprimand eller tal om att så får det inte vara, gör enligt vad jag säger. ???
 
J jonaserik skrev:
Har haft 2 st kontroller med en vanlig stege på taket och ett tjockt rep runt skorstenen som är fäst i stegen. Ingen reprimand eller tal om att så får det inte vara, gör enligt vad jag säger. ???
Det är upp till den person som ska göra jobbet om de godkänner tillträdesleden eller ej.
Om den som ska utföra jobbet kräver att stegen ska uppfylla boverkets regler så kan man inte göra mycket annat än at4 rätta sig efter det.
Vissa godkänner egna lösningar, andra inte.
 
P perarne123 skrev:
Jag har beställt ett paket med stege och infästningsdetaljer från närmaste byggvarufirma, XL-BYGG. De beställer i sin tur från sin leverantör, tror det är Per Wikstrand. Det är i alla fall den stegen som de för. Det är inget de hade på lager själva, tydligen ovanligt med stegar för papptak.
Sen är det bara att hoppas att Räddningstjänsten godkänner detta, jag har i alla fall gjort vad jag har kunnat.
Takstege för papptak monteras troligen oftast av pappläggarna, därför har nog inte alla byggbutiker sådan hemma. Men grossister såsom Bevego brukar ha infästning hemma även för papp.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Det är upp till den person som ska göra jobbet om de godkänner tillträdesleden eller ej.
Om den som ska utföra jobbet kräver att stegen ska uppfylla boverkets regler så kan man inte göra mycket annat än at4 rätta sig efter det.
Vissa godkänner egna lösningar, andra inte.
Inte riktigt. Vår inspektör talade om att han inte kunde eller fick godkännande efter egen bedömning, helt enkelt eftersom ett sådant godkännande skulle göra honom ansvarig. Om en sotare e d skulle skada sig vid ett takarbete skulle det falla tillbaka på den som godkänt taket, alltså inspektören.
 
P perarne123 skrev:
Inte riktigt. Vår inspektör talade om att han inte kunde eller fick godkännande efter egen bedömning, helt enkelt eftersom ett sådant godkännande skulle göra honom ansvarig. Om en sotare e d skulle skada sig vid ett takarbete skulle det falla tillbaka på den som godkänt taket, alltså inspektören.
Vems bedömning gäller då? Hade inspektören en inspektör med sig?
Jag förstår inte riktigt.
 
S Stubai skrev:
Vems bedömning gäller då? Hade inspektören en inspektör med sig?
Jag förstår inte riktigt.
Jag stavade lite fel. Inspektören vågade inte godkänna installationen, eftersom han därmed skulle vara ansvarig för eventuella olyckor i framtiden. Om t ex en sotare ramlar ned och skadar sig p g a att det saknas takstege, skulle inspektören kunna ställas till svars för detta.
 
P perarne123 skrev:
Jag stavade lite fel. Inspektören vågade inte godkänna installationen, eftersom han därmed skulle vara ansvarig för eventuella olyckor i framtiden. Om t ex en sotare ramlar ned och skadar sig p g a att det saknas takstege, skulle inspektören kunna ställas till svars för detta.
Takstegen du sätter dit ska alltså uppfylla vissa krav och det är detta inspektören kontrollerar. I slutändan är det alltså inspektörens bedömning som avgör om det blir godkänt eller inte.
 
S Stubai skrev:
Takstegen du sätter dit ska alltså uppfylla vissa krav och det är detta inspektören kontrollerar. I slutändan är det alltså inspektörens bedömning som avgör om det blir godkänt eller inte.
Just så. Dennes bedömning är helt avgörande. T ex så kommer inte sotaren hit innan man fått detta godkännande, och kaminen får inte användas om den inte är godkänd.
 
Nu är det klart med takstegen, och det godkändes av Räddningstjänsten. Takstegen köpes från Lindab, dom satte ihop ett paket med delar som skulle fungera på papptak. Då ingår tre plåtar, vilket krävs då det inte finns några bärande byggnadsdelar att fästa i på papptak. Dyrt och komplicerat, men det går att göra. Jag kan väl inte vara ensam om att ha papptak i det här landet, även om det verkar så. Byggföretagen verkar tämligen okunniga om detta.
 
P perarne123 skrev:
Nu är det klart med takstegen, och det godkändes av Räddningstjänsten. Takstegen köpes från Lindab, dom satte ihop ett paket med delar som skulle fungera på papptak. Då ingår tre plåtar, vilket krävs då det inte finns några bärande byggnadsdelar att fästa i på papptak. Dyrt och komplicerat, men det går att göra. Jag kan väl inte vara ensam om att ha papptak i det här landet, även om det verkar så. Byggföretagen verkar tämligen okunniga om detta.
När man eftermonterar snörasskydd på papptak där fästplatta saknas så använder man något som kallas vippbult som via ett hål fäster under råsponten.
Den lösningen borde fungera för takstege också.
Men byggbutikerna har oftast noll koll. De har ett program utformat av tillverkaren av taksäkerhet där de kan fylla i måttuppgifter och taktyp. Stämmer inte verkligheten med vad programmet föreslår så har säljarna ingen aning om vad man ska göra istället.
 
S
P perarne123 skrev:
Nu är det klart med takstegen, och det godkändes av Räddningstjänsten. Takstegen köpes från Lindab, dom satte ihop ett paket med delar som skulle fungera på papptak. Då ingår tre plåtar, vilket krävs då det inte finns några bärande byggnadsdelar att fästa i på papptak. Dyrt och komplicerat, men det går att göra. Jag kan väl inte vara ensam om att ha papptak i det här landet, även om det verkar så. Byggföretagen verkar tämligen okunniga om detta.
Tack för återkoppling. Jag undrar, inga bärande byggnadsdelar - du har väl råspont och takstolar under?
Ser ut som att man ska svetsa vid eftermontering på papptak om jag läst rätt, monterade du grejerna själv?
 
S stugfar skrev:
Tack för återkoppling. Jag undrar, inga bärande byggnadsdelar - du har väl råspont och takstolar under?
Ser ut som att man ska svetsa vid eftermontering på papptak om jag läst rätt, monterade du grejerna själv?
Råspont är inte en "bärande byggnadsdel" och takstolarna går inte att förankra i p g a deras placering och avståndet mellan dem.
Enligt monteringsanvisningen ska pappen svetsas, men jag har istället lagt en hel våd över plåtarna och klistrat denna på sedvanligt sätt. Går från nock till takfot alltså. Vilket ser bra ut och kontrollanten hade inga invändningar.
 
S
Nej råspont är inte bärande, jag menade förstås att beskriva takkonstruktionen.

Att lägga hel våd låter som ok lösning om man har vertikala våder. Mina våder går förstås på andra ledden.

@Stubai angående vippbult, så finns även de i Lindabs monteringsanvisningar. Verkar smidigt, jag behöver nämligen också takstege. Men det ser ut som att man behöver 7 cm utrymme under råsponten för att kunna montera dem utan att riskera skada luftspalten om man har sådan?
 
S stugfar skrev:
Nej råspont är inte bärande, jag menade förstås att beskriva takkonstruktionen.

Att lägga hel våd låter som ok lösning om man har vertikala våder. Mina våder går förstås på andra ledden.

@Stubai angående vippbult, så finns även de i Lindabs monteringsanvisningar. Verkar smidigt, jag behöver nämligen också takstege. Men det ser ut som att man behöver 7 cm utrymme under råsponten för att kunna montera dem utan att riskera skada luftspalten om man har sådan?
De vippbultar jag monterat behöver några cm utrymme för att kunna "vippa" på plats. När de väl är på plats bygger de nog inte mer än en cm och bör således inte påverka luftspalten nämnvärt.
Det är dock lite tråkigt att borra hålen eftersom pappen sliter rätt hårt på hålsåg/borr.
När jag monterat har jag köpt ett gäng billiga träborrat och kasserat dem allt eftersom de blivit slöa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.