HJÄLP! Vi lägger Bjelins Lycksele fiskbensparkett med klick själva men känner att vi fastnat i hur vi ska gå vidare.. Vi började i köket för hur vi än hade gjort så blir det samma problem. Är det någon som har erfarenhet av detta typ av golv och vet hur man ska lägga om man måste lägga "nerifrån och upp" vilket man egentligen inte kan? Man lägger uppifrån och ner annars.. Vi ska lägga ganska stor yta, ca 85 kvm och flytande genom flera rum.


I väntan på återkoppling från Bjelin och få tag på golvläggare så testar jag lyckan här sålänge, kanske någon har tips? 🙏
 
  • Ett under-renovering kök och vardagsrum med osatta skåp och spis, luckor saknas, skyddade golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss över en planlösning med markerade områden, möbler och noteringar på ett veckat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mönstrat trägolv med en delvis synlig, uppochnedvänd trämöbel i hörnet. Luftig, minimalistisk estetik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns på deras hemsida mvh
 
  • Instruktionsmanual för läggning av parkettgolv, verktyg, förutsättningar, expansionsfogar, illustrerade steg-för-steg-anvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Finns på deras hemsida mvh
Tack jag vet :) men dessa hjälper inte mitt problem eftersom det bara visar hur jag lägger det som man "ska" lägga det. Därav min fråga till någon som kanske lagt det själv hemma tidigare, i alla olika vinklar och i flera rum :)
 
Linneamaia Linneamaia skrev:
Tack jag vet :) men dessa hjälper inte mitt problem eftersom det bara visar hur jag lägger det som man "ska" lägga det. Därav min fråga till någon som kanske lagt det själv hemma tidigare, i alla olika vinklar och i flera rum :)
Hej
Jag har lagt bjelins fiskbensparkett Sigtuna (både golv och kök ser mycket mörkare ut på bilden än vad det är) I hela undervåningen I vår sommarstuga. Har tyvärr inte bättre bilder än denna, men det går inte att lägga bakåt när man skulle behöva utan du måste lägga åt samma håll hela tiden. Det jag gjorde var att mäta med laser var någon skarv (vilken som helst, bara du får en linje) går och sen börja längs med den i ett av rummen och jobba sig ner, så att det hamnar i nivå med där du vill men att lämna första tre raderna olagda och ta dom sist men då kapa sponten och limma istället. Blev kanon. Lycka till.
 
  • Modernt kök med träarbetsbänk, parkettgolv, stort fönster med utsikt över stad och himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Tänk förresten på att blanda upp 4 paket A och 4 paket B hela tiden medan ni lägger, så att ni inte riskerar att få en batch med bitar som ser likadana ut i mönstret. Behöver inte vara 4 paket men ni fattar principen...
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Förresten igen.
På första bilden du lagt upp som visar köket - om golvet ska ligga i rummet till höger och det rummet har samma djup som köket - mät så att starttrianglarna blir exakt samma som i köket och börja lägg.

Om ni lägger två tre rader till utmed väggen från köket mot höger, mot rummet alltså, och där tar ut en laserlinje längs valfri skarv (jag måttade efter ett hörn på en bit) och är noga med att följa den linjen hela tiden ner mot där rumsgolvet ska möta köksgolvet så att säga, så kommer det bli rätt.

Jag sket fullständigt i bjelins rekommendationer om mittlinje på rummet, installationslinje osv, jag utgick från så jag ville ha det istället = symmetriskt.
 
V
G Gunnar Gran skrev:
Hej
Jag har lagt bjelins fiskbensparkett Sigtuna (både golv och kök ser mycket mörkare ut på bilden än vad det är) I hela undervåningen I vår sommarstuga. Har tyvärr inte bättre bilder än denna, men det går inte att lägga bakåt när man skulle behöva utan du måste lägga åt samma håll hela tiden. Det jag gjorde var att mäta med laser var någon skarv (vilken som helst, bara du får en linje) går och sen börja längs med den i ett av rummen och jobba sig ner, så att det hamnar i nivå med där du vill men att lämna första tre raderna olagda och ta dom sist men då kapa sponten och limma istället. Blev kanon. Lycka till.
Hej! Så snyggt det blev! Hur upplever du golvet? Har hört på några håll att det är känsligt, stämmer det med din upplevelse? Undrar även vad det är för köksfronter du har? Jättefint!
 
V VOEKA skrev:
Hej! Så snyggt det blev! Hur upplever du golvet? Har hört på några håll att det är känsligt, stämmer det med din upplevelse? Undrar även vad det är för köksfronter du har? Jättefint!
Hej, tack ska du ha. Vi är nöjda med hur det blev. Golvet upplevs stadigt och fint och med minimalt med knarr. Vissa skarvar känns när man drar foten över medan vissa inte känns alls. Jag gillar det dock, det ger en genuin känsla och vi snackar tiondelars skillnad där skillnad finns. Passformen på bitarna är 100% och jag upplevde inga problem alls medan jag la golvet. Tål att användas som vanligt enligt mig. Dammsugning o golvmoppning hittills inga problem alls. Har köpt likadant golv till övervåningen.

Köket är ihopsnidat av en båtbyggare helt efter våra önskemål och är gjort av såpad ek som har samma ton som Sigtunagolvet. Bilden ser som sagt mörk och gul ut men det är väldigt ljust och fint i bättre ljus.

Diskho och blandare från Ikea. Bänkskiva + stänkskydd i komposit från Technistone och heter Noble Ivory White. Fönster från H-Fönster.
 
A
V VOEKA skrev:
Hej! Så snyggt det blev! Hur upplever du golvet? Har hört på några håll att det är känsligt, stämmer det med din upplevelse? Undrar även vad det är för köksfronter du har? Jättefint!
Vi har småbarn hemma och nog tar golvet stryk. Blir att slipa när dom blir äldre. Bor i ett äldre trähus med inte helt stumt och plant underlag och hade ingen lust att jämna till bjälklaget eller flytspackla. Är helt ok ändå, lite knarr här och där, men det hör ju fiskbensparkett till, intalar jag mig. ;)

Är du inte helt priskänslig rekommenderar jag verkligen golvet!
 
yoloboi skrev:
Vi har småbarn hemma och nog tar golvet stryk. Blir att slipa när dom blir äldre. Bor i ett äldre trähus med inte helt stumt och plant underlag och hade ingen lust att jämna till bjälklaget eller flytspackla. Är helt ok ändå, lite knarr här och där, men det hör ju fiskbensparkett till, intalar jag mig. ;)

Är du inte helt priskänslig rekommenderar jag verkligen golvet!
Bjelins golv går väl inte att slipa?
 
A
D Dr Benz skrev:
Bjelins golv går väl inte att slipa?
Va!? Jävla helvete isåfall. 3.2 mm tror jag det är. Ej det härdade golvet! Är det vad som diskuteras i denna tråd? Isåfall glöm allt jag skrivit.
 
V
yoloboi skrev:
Va!? Jävla helvete isåfall. 3.2 mm tror jag det är. Ej det härdade golvet! Är det vad som diskuteras i denna tråd? Isåfall glöm allt jag skrivit.
Tack för era svar! Jo, fiskbenen går att slipa, deras härdade golv går däremot inte att slipa. Det viktigaste för mig är egentligen att det inte är mer känsligt än vad trägolv brukar vara, men alla trägolv får ju repor. Hade dock hört från några att de upplevde just denna fiskben som extra skört för diverse märken och repor.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
V
G Gunnar Gran skrev:
Hej, tack ska du ha. Vi är nöjda med hur det blev. Golvet upplevs stadigt och fint och med minimalt med knarr. Vissa skarvar känns när man drar foten över medan vissa inte känns alls. Jag gillar det dock, det ger en genuin känsla och vi snackar tiondelars skillnad där skillnad finns. Passformen på bitarna är 100% och jag upplevde inga problem alls medan jag la golvet. Tål att användas som vanligt enligt mig. Dammsugning o golvmoppning hittills inga problem alls. Har köpt likadant golv till övervåningen.

Köket är ihopsnidat av en båtbyggare helt efter våra önskemål och är gjort av såpad ek som har samma ton som Sigtunagolvet. Bilden ser som sagt mörk och gul ut men det är väldigt ljust och fint i bättre ljus.

Diskho och blandare från Ikea. Bänkskiva + stänkskydd i komposit från Technistone och heter Noble Ivory White. Fönster från H-Fönster.
Tusen tack för ditt svar! Väldigt fint alltihop
 
V VOEKA skrev:
Tack för era svar! Jo, fiskbenen går att slipa, deras härdade golv går däremot inte att slipa. Det viktigaste för mig är egentligen att det inte är mer känsligt än vad trägolv brukar vara, men alla trägolv får ju repor. Hade dock hört från några att de upplevde just denna fiskben som extra skört för diverse märken och repor.
Ah. Där ser man. Har bara pratat med golfsäljare om dom vanliga golven. Trodde att utförandet var samma för alla deras golv.

Ok men det är ju toppen osf
 
  • Gilla
VOEKA
  • Laddar…
V VOEKA skrev:
Tack för era svar! Jo, fiskbenen går att slipa, deras härdade golv går däremot inte att slipa. Det viktigaste för mig är egentligen att det inte är mer känsligt än vad trägolv brukar vara, men alla trägolv får ju repor. Hade dock hört från några att de upplevde just denna fiskben som extra skört för diverse märken och repor.
Absolut inte mer skört än något annat trägolv jag haft eller lagt. Ett helt vanligt golv som fungerar så som man vill att golv ska fungera.
 
  • Gilla
VOEKA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.