Hej!
Första gången jag startar en tråd här. Hittade inget direkt i trådarna som redan finns om detta. I annat fall ber jag om ursäkt om jag missat någonstans.

Jag har fått tag i en stor ”rå”, möbelformgivare ekskiva med ca mått 50x178 cm. Skulle vilja göra ett soffbord liknande bilderna. Eftersom jag ej har tillgång till varken verktyg eller någon verkstad att vara på, tänkte jag lämna in någonstans för att få planhyvlat och tillsågat så att bordets färdiga mått blir ca 45x120x25 Tänkte kapa av ändarna på längden som blir bordets ben och montera ihop benen o göra ytfinishen själv. Har dock aldrig gjort liknande projekt tidigare. Så mina frågor är:

1. Var kan jag lämna in i Stockholmstrakten för att få planhyvlat o sågat? Tips på bra snickerier?

2. Är det kanske lika bra att be dem snickra ihop alltihopa utan att det blir svindyrt.

3. Hur kan man få till en ytfinish som liknar bordet på bilden?

Tack på förhand!

/Erika
 
  • Ett sovrum med neutral färgpalett, rustika möbler, texturerade kuddar, svarta dekorelement och en känsla av minimalism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stilleben med antik stenplatta, valnötter och svarta keramikföremål på träbord. Rustik, monokrom palett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Är nog få ändå som har en rikthyvel som tar 50cm. Även få med den storleken på planhyvel, men kanske finns något ställe. Alternativt en stor bredbandsputs.
Men kan inte dom du köpte plankan av hjälpa dig? Eller har du fått den på något annat sätt?

Svårt att se men bordet på bilderna känns inte som ek, och det är ju ett väldigt rustikt så synd att förstöra ek sådär. Borde duga med vanlig furu eller liknande om du ska ha sånna grova skåror mm där ådringen är.

Om du tänkt göra det själv, hur hade du tänkt montera fast benen i bordsskivan?

Det är absolut inget omöjligt projekt att göra, frågan är bara vilken tid (och pengar) du är beredd att lägga ner på det.
 
K kniv skrev:
Är nog få ändå som har en rikthyvel som tar 50cm. Även få med den storleken på planhyvel, men kanske finns något ställe. Alternativt en stor bredbandsputs.
Men kan inte dom du köpte plankan av hjälpa dig? Eller har du fått den på något annat sätt?

Svårt att se men bordet på bilderna känns inte som ek, och det är ju ett väldigt rustikt så synd att förstöra ek sådär. Borde duga med vanlig furu eller liknande om du ska ha sånna grova skåror mm där ådringen är.

Om du tänkt göra det själv, hur hade du tänkt montera fast benen i bordsskivan?

Det är absolut inget omöjligt projekt att göra, frågan är bara vilken tid (och pengar) du är beredd att lägga ner på det.
Tyvärr kan de jag köpte plankan av ej hjälpa. Det behöver ej vara sådana grova ådringar i plankan men den mörka slitna färgen o känslan skulle va fint tycker jag. Men det behöver ej vara exakt som på bilden. Kan äv tänka mig enl dessa bilder.
Jag tänkte om snickeriet kan kapa skivan först till 40-45 cm på längden så kanske det funkar bättre?

Jag funderar på att borra för plugg o förstärka med vinkeljärn, men finns ngt annat sätt som skulle vara bättre så får du gärna föreslå.

Tack för svar!
 
  • Vardagsrum med beige soffa, träbord, vita kuddar, matta och takfönster. Neutralt färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärmbild av en webbsida som visar ett sålt japanskt Wabi Sabi-lågt bord från mitten av 1900-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt, slitet träbord mot vit bakgrund på en webbsida, med möjlighet att zooma in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
Vanligaste storleken på hyvel brukar vara runt 30cm, så det hjälper nog inte så mycket. Men det går att fräsa den plan med en fräs/cnc också. Tar dock lite mer tid och stökar ner mer.

Norr eller söder om stan?

Om du vill ha grova ådringar är andra träslag bättre, exempelvis Ask är vanligt förekommande när man vill framhäva ådringarna. Och mörk färg är inget konstigt, är bara att använda mörk bets eller liknande.
Ser dock väldigt grovt ut det där bordet, inte så slipat. Tänker att det finns risk att man fastar med byxor, filtar etc då..
 
K kniv skrev:
Vanligaste storleken på hyvel brukar vara runt 30cm, så det hjälper nog inte så mycket. Men det går att fräsa den plan med en fräs/cnc också. Tar dock lite mer tid och stökar ner mer.

Norr eller söder om stan?

Om du vill ha grova ådringar är andra träslag bättre, exempelvis Ask är vanligt förekommande när man vill framhäva ådringarna. Och mörk färg är inget konstigt, är bara att använda mörk bets eller liknande.
Ser dock väldigt grovt ut det där bordet, inte så slipat. Tänker att det finns risk att man fastar med byxor, filtar etc då..
K kniv skrev:
Vanligaste storleken på hyvel brukar vara runt 30cm, så det hjälper nog inte så mycket. Men det går att fräsa den plan med en fräs/cnc också. Tar dock lite mer tid och stökar ner mer.

Norr eller söder om stan?

Om du vill ha grova ådringar är andra träslag bättre, exempelvis Ask är vanligt förekommande när man vill framhäva ådringarna. Och mörk färg är inget konstigt, är bara att använda mörk bets eller liknande.
Ser dock väldigt grovt ut det där bordet, inte så slipat. Tänker att det finns risk att man fastar med byxor, filtar etc då..
Ah, ok….får undersöka mer då o se hur jag ska gå tillväga. Norr om stan helst, men finns det ett ställe som är bra söder om så funkar det med.
 
Visa gärna bilder på din planka. Både på hela, närbild och en lite mer längs med plankan, så tror jag du kan få lite mer konkreta tips. Att bara trycka in den genom en rejäl hyvel är kanske det enklaste, men troligen inte det som ger dig det resultat du visar bilder på. Vill du ha så den så grov med ådring och skador som både syns och känns är det kanske bättre att utgå ifrån plankan som den ser ut nu och göra så lite som möjligt. Oftast lättare att låta skavanker vara, än att återskapa dem i efterhand för att det ska se äkta ut.

Företaget i dina första bilder säljer möbler i återvunnet trä eller grovt och ojämnt trä som ser ut att vara borstat för att lyfta fram ådringen. Deras ekbord är av gamla dörrar t ex. Utan erfarenhet och med en "ny" planka får du vara kreativ om du ska få till det som på bilderna, men det mesta går. Börja med att visa vad du har.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
K
P poppyhome skrev:
Ah, ok….får undersöka mer då o se hur jag ska gå tillväga. Norr om stan helst, men finns det ett ställe som är bra söder om så funkar det med.
Lägg upp en bild på din planka så kan vi hjälpa dig bättre med råd och tips.
Jag håller till söder om stan så har dålig koll på norrort tyvärr
 
Tack så mycket för svar @Hep pch @kniv !!

Såklart, att jag inte tänkte på att ta bild! Jag hann åka ifrån ekskivan innan jag såg era svar o hann ta bild, och nu är jag på annan ort och har inte möjlighet.
Den blev dock hastigt o lustigt inlämnad till en snickare precis efter jag startade denna tråd och vi kommunicerar just nu vad som är möjligt för honom. I värsta fall får jag hämta tillbaka den o hitta någon annan eller klura ut hur jag ska gå tillväga.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
P poppyhome skrev:
Den blev dock hastigt o lustigt inlämnad till en snickare precis efter jag startade denna tråd
Glöm inte att återrapportera hit om hur det gick. Gärna med bilder! Vi är nyfikna av oss här. 😀

Och välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket @Alfredo !!
Tycker det är kul att fixa, lära mig o lista ut saker själv, men ibland kanske jag tar mig vatten över huvudet. Fortsättning följer…😆
Men vilket fint välkomnande till detta forum! Tack!! 🙏🏼😀
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.