Jag har stött på ett litet dilemma mitt i min renovering av ett kallgarage som jag vill göra till varmgarage. För tillfället så finns här ingen vindpapp eller isolering överhuvudtaget, ytterpanelen är relativt ny på denna väggen och vill helst inte riva hela väggen för att lägga vindpapp och lockläkt.

Finns det något sätt man kan lägga vindpapp på insidan av ytterväggen sen isolering utan att skapa mögelbekymmer?




Ytterpanelen är målad med Lasyrfärg
 
  • Träkonstruktion, vägg av plankor, grova balkar, kablar, skuggspel, rustik miljö, oavslutad byggnad, kontrasterande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med horisontella brädor, grova bjälkar, elektriska ledningar, avskalad färg, inne i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med hylla, ölkrus, verktyg och diverse småföremål i en verkstadsliknande miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Du har en sällsynt besvärlig konstruktion av ytterväggen .
De horisontella virket gör det mycket besvärligare för dig .
Spika på trälister på sidorna av de stående virket tex .
Grejen med en luftspalt är att den är öppen i ovankant - nederkant , detta utan horisontella reglar som hindrar luften att röra sig .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du har en sällsynt besvärlig konstruktion av ytterväggen .
De horisontella virket gör det mycket besvärligare för dig .
Spika på trälister på sidorna av de stående virket tex .
Grejen med en luftspalt är att den är öppen i ovankant - nederkant , detta utan horisontella reglar som hindrar luften att röra sig .
Hade man kunnat ta bort det horisontella och regla upp lite extra vertikalt istället? Hade arbetet blivit simplare? Hur hade man i så fall gått tillväga?

Hade inte tänkt ha något fönster alls i garaget.
 
Tomture61
TinkerTailor TinkerTailor skrev:
Hade man kunnat ta bort det horisontella och regla upp lite extra vertikalt istället? Hade arbetet blivit simplare? Hur hade man i så fall gått tillväga?

Hade inte tänkt ha något fönster alls i garaget.
Tror att den bästa lösningen för dig är att tyvärr lossa på ytterpanelen och spika på läkt , som skapar en luftspalt .
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.