Hej,
vi fick in en råtta i början av förra veckan via en golvbrunn i tvättstugan som saknade lock.
Råttan gick i en fälla men slet sig i onsdags förra veckan, 6 dagar sedan.

För ett par dagar sedan började den vidriga stanken.
Råttan har troligen gått till den sista vilan inbäddad i mellanbjälklaget under köksgolvet.

Den har inte ätit gift som jag tror hjälper till med mumifieringen.

Så frågan är, tar det 2-3 veckor eller ännu längre innan man kan använda köket igen.
Vi har öppen planlösning så även hall och vardagsrum är i princip obrukbara.

Teoretiskt sett skulle jag kunna riva taket i tvättstuga, bastu och hobbyrum för att försöka hitta den, men det skiter jag i om det värsta av lukten dämpat sig om 2 veckor.
 
harry73
kan man få in en avfuktare, så att den torkar ut?
 
Jag hade en mus (inte råtta) som valde att avsluta sina sista dagar antingen i bjälklaget under köket eller någon innervägg i anslutning och den luktade längre än 2 veckor. Hur länge minns jag inte men det kan ha varit någon månad. Dödsorsaken var med all sannolikhet gift jag satt ut.
Satte en skål ättika i skåpet under vasken. Inte bra, men bättre...

Numera har jag katt(er) som löser problemet med möss bättre än allt annat jag provat. Tyvärr stryker det med en del annat också...
 
Jag kan meddela att det mesta av lukten redan är borta. Jag känner det bara svagt nu.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Den akuta lukten/stanken varar i ca 10 dagar av mus/sork dvs <100gram. Råttor som kan väga uppåt 250 gram kan stinka i tre veckor för den "akuta" fasen (det är en fördel luktmässigt om det kommer dit flugor för då försvinner stanken fortare, jur äckligt det än kan låta)). Men beroende på fuktigheten där den finns så kan man känna rester av lukten i ett till tre år...
 
Tre år är länge, men ändå mindre än fem. @Drosen - hur länge luktade råttan och har den slutat?
 
Jag var tvungen att googla runt och jag hittade ett rejält bo, eller rättare sagt fd bo när jag sågade upp ett spår i gipset för att kunna dra elrör. Har tyckt att jag känt en lukt tidigare just där men bara svagt och att det kommit och försvunnit. Svårt att känna men att det ändå finns där någonstans ibland. När jag öppnade upp blev det väldigt påtagligt. Har stuckit in inspektionskamera och sökt efter ett kadaver men inte hittat något. Däremot hittade jag massvis med musskit och diverse ställen där det gjort sina behov. Kom på att luftvärmepumpen som satt alldeles intill hade joniseringsfunktion och lukten försvann helt. Men det kommer ju tillbaka. Nu är det knappt så man känner det dock. Första gången jag kände något var över ett år sedan.

Ozon fungerar verkligen för att ta bort lukter. Men som sagt, det kommer tillbaka från källan. Läste en rekommendation att använda sådant för att sedan lättare kunna "pin pointa" var det kommer ifrån för att hitta källan till eländet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.