Hur tänker man när utanpåliggande kabel ska klamras ? Klammeravstånd är jag helt med på men hur är det när kabeln ska gå över ojämna ytor , förbi fasadplankor etc,? Ska böjar alltid vara 90 grader? Vad ska man inte göra etc?
 
Det löser elektrikern..
 
  • Gilla
  • Ledsen
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det löser elektrikern..
Suck😤😤
 
  • Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Det löser elektrikern..
Det har jag sett gott om exempel på att hen inte alltid gör :)
 
  • Gilla
daviid och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
[länk]

Äh, det kanske inte svarade på din fråga när jag tänker efter.
Har kollat på Patriks klammertråd förut och är väldigt pedagogisk och bra just när det kommer till klamring. Mitt dilemma är dock hur man tänker när det gäller själva förläggning av kabeln. Ska man följa kanten på väggen? Gå mellan eventuella lockbrädor etc
 
Är du elektriker själv bör du ju kunna lösa problemet
R RoAd skrev:
Det har jag sett gott om exempel på att hen inte alltid gör :)
Säker på att det inte är nån hemmapul du sett?
 
Gör det snyggt ;) Jag kan inte hålla en lektion i hur man gör det estetiskt tilltalande i alla lägen, men jag tycker mig kunna se vad som är fult och vad som är snyggt. Man behöver ha öga för det. Men kablar ska vara raka, normalt horisontella eller vertikala, men ibland kanske man ska följa rummets linjer. Jag tror inte heller man ska försöka följa alla små vindlingar utan istället gena så att kabelböjarna blir lagom mjuka utan att det ser sladdrigt ut. Rätt typ av klammer är också viktigt.

Du får väl spika upp din kabel och fota så får du svar på vad vi tycker :)

Här är några bilder som kanske kan ge inspiration. Först några bilder på hur man inte ska göra.

Väggmonterade kablar, kabelfästen, grenuttag, välorganiserad kabeldragning, inomhus.

Vägg med samlade vita kablar, trädetalj, ordnad installation över tapet med träd-mönster.
Varför sågade man inte ur listen och lade kabelstråket närmast taklisten??

Vägg med kablar, elkabeluttag, trägolv, del av svart föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är så fult så man blir gråtfärdig.


Över till några IMHO snygga kabelförläggningar. Gammalt och nytt, korsande kablar, besvärligt underlag men man har fått till det bra i alla fall.

Ett industriellt rum med elskåp, rörledningar, kablar och teknisk utrustning på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


El-skåp på vägg, ledningar, fönster, nedgången fasad, rör, slitage, inga människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittar inga bilder på träfasader med kabel som kan vara lite besvärliga.
 
  • Gilla
DrKron och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är du elektriker själv bör du ju kunna lösa problemet

Säker på att det inte är nån hemmapul du sett?
Jag är rätt säker på att några inte så estetiska installationer jag sett varit dragna av elektriker. Säkert kan de vara fullt funktionsdugliga, säkra och enligt regler och med rätt klammeravstånd osv.

Men speciellt inomhus i äldre miljöer så ska man ju inte använda samma klammer och kabel som när man installerar en maskin på en industri eller belysning i ett garage. Jag är till 100% övertygad om att många elektriker inte har den estetiska känslan för att göra det snyggt. Så är det i många brancher. Men om man jobbar tex med fordonsutveckling så har man ju ingenjörer som jobbar just med att det ska bli ett tilltalande resultat och som ÄR esteter och har känsla för färg, form osv.

Jag tycker iden är rätt bra att lägga in bilder på lyckade och misslyckade dragningar som Bo började med.

Själv har jag lagt mycket möda på att välja rätt kabel, klammer och genomtänkt installation på de ställer jag har utanpåliggande inomhus. Nu var frågan utomhus, men känslan för snygg dragning tror jag är samma.

Inomhus är ju grunden att inte välja plastklammer och mjuk kabel. Då finns ju noll förutsättning för att det ska bli snyggt.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gör det snyggt ;) Jag kan inte hålla en lektion i hur man gör det estetiskt tilltalande i alla lägen, men jag tycker mig kunna se vad som är fult och vad som är snyggt. Man behöver ha öga för det. Men kablar ska vara raka, normalt horisontella eller vertikala, men ibland kanske man ska följa rummets linjer. Jag tror inte heller man ska försöka följa alla små vindlingar utan istället gena så att kabelböjarna blir lagom mjuka utan att det ser sladdrigt ut. Rätt typ av klammer är också viktigt.

Du får väl spika upp din kabel och fota så får du svar på vad vi tycker :)

Här är några bilder som kanske kan ge inspiration. Först några bilder på hur man inte ska göra.

[bild]

[bild]
Varför sågade man inte ur listen och lade kabelstråket närmast taklisten??

[bild]
Detta är så fult så man blir gråtfärdig.


Över till några IMHO snygga kabelförläggningar. Gammalt och nytt, korsande kablar, besvärligt underlag men man har fått till det bra i alla fall.

[bild]

[bild]

Jag hittar inga bilder på träfasader med kabel som kan vara lite besvärliga.
Kanon Bo, tack for inlägg och bilder. Många gånger är det ju inte så svårt om man bara ska klamra efter t.ex takvinkeln, mellan lockbrädor osv. Det är väl bör man på en stående träpanel t.ex måste gå horisontellt som det kan bli svårt. Vill ju inte bara gå rakt över panelbräda utan få det något så när estetiskt.
Bilden/filmen visar det jag står inför nu. Den vertikala klamringen är som sagt inga problemen utan det är den horisontella
 
R
F Fredrik K80 skrev:
Har kollat på Patriks klammertråd förut och är väldigt pedagogisk och bra just när det kommer till klamring. Mitt dilemma är dock hur man tänker när det gäller själva förläggning av kabeln. Ska man följa kanten på väggen? Gå mellan eventuella lockbrädor etc
Jag tror inte att det finns något definitivt, universellt, svar på den frågan. Det beror nog på exakt hur det ser ut. Du får nog bättre hjälp om du visar en bild på problemet.

F fribygg skrev:
Är du elektriker själv bör du ju kunna lösa problemet
Nej, jag jobbar inte som elektriker. Men som sagt, just estetiken är det inte alla elektriker som reder ut heller.

F fribygg skrev:
Säker på att det inte är nån hemmapul du sett?
Ja.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tror inte att det finns något definitivt, universellt, svar på den frågan. Det beror nog på exakt hur det ser ut. Du får nog bättre hjälp om du visar en bild på problemet.


Nej, jag jobbar inte som elektriker. Men som sagt, just estetiken är det inte alla elektriker som reder ut heller.


Ja.
Har lagt upp en bild/film
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det ser inte så farligt ut tycker jag. Ingenting som jag skulle åtgärda, men jag är lat nu för tiden också.

För att göra något riktigt bättre får man nog titta på en helt annan väg att gå. Det är ett besvärligt fall.

Det finns två 90-böjar x/y som ser ut att kunna göras mer noggrant, om inte kameran ljuger.
Sedan finns ett antal böjar i z-riktning som skulle kunna göras lite skarpare. Speciellt i den horisontella delen är de väl slappa.
Man kan också fundera på att lägga den vertikala kabeln från sockeln intill trappen eller vad det är, men då finns det en klack längst upp som behöver rundas. Det kanske går att göra snyggt. Framförallt får kabeln bättre skydd - den ser väl utsatt ut för åverkan som den är nu.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser inte så farligt ut tycker jag. Ingenting som jag skulle åtgärda, men jag är lat nu för tiden också.

För att göra något riktigt bättre får man nog titta på en helt annan väg att gå. Det är ett besvärligt fall.

Det finns två 90-böjar x/y som ser ut att kunna göras mer noggrant, om inte kameran ljuger.
Sedan finns ett antal böjar i z-riktning som skulle kunna göras lite skarpare. Speciellt i den horisontella delen är de väl slappa.
Man kan också fundera på att lägga den vertikala kabeln från sockeln intill trappen eller vad det är, men då finns det en klack längst upp som behöver rundas. Det kanske går att göra snyggt. Framförallt får kabeln bättre skydd - den ser väl utsatt ut för åverkan som den är nu.
Kanon, tack för råd. Böjarna kan jag hålla med om att dem kan bättras till, ska nog se om jag kan fixa till dem. Funderade länge på hur jag skulle gå upp vid sockeln. Från början tänkte jag gå in vid trappen och rakt upp men den kröken på kabeln(alltså svängen ut från rörutloppet och in mot trappen hade nog blivit för tvär) sedan kommer jag nog komplettera med en kabelskyddsplåt vid sockeln för att skapa lite extra skydd
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
R
F Fredrik K80 skrev:
Har lagt upp en bild/film
Jag håller med Bo om att det ser helt ok ut och om jag skulle gjort något annorlunda så är det väl lite tajtare böjar och att gått ned med kabeln längs med trappan innan den går in i väggen.

Då hade jag nog också för den rent praktiska nyttan gått "förbi" hålet en liten bit och sedan upp igen. Detta för att hindra eventuellt vatten att följa kabeln in i väggen.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.