Köpte nyss hus där det sitter en NIBE Fighter 360P (9 år gammal)
Ibland för den ett riktig oljud som jag inte förstår vart det kommer ifrån.
En del nämnder att lagret i fläkten håller på att ge sig och att man kan byta det själv.
Eller är det kompressorn som håller på att ge sig?

Tacksam för svar

Bifogar två videos med två olika ljud som uppstår någon gång per dygn.
 
Gissar på lagret...
 
I den första filmen låter den fullt normal, men kompressorn skulle nog bli lite tystare om ni bytte fötterna/fästpunkterna.

Film 2 vet jag inte vad det kan vara? Hörde aldrig det på min…

Har du provat att aktivera lägsta farten på fläkten? Gå in i menyerna så hittar du, det är några år sedan så kommer inte ihåg exakt var.

Jag tog efter några månader ner fronten och fällde ner ”kopplingslådan”, där kan du själv ändra och prova olika farter på fläkten. Obs!! Högspänning så stäng av pumpen och helst säkringarna också!
 
D Deadbee skrev:
Köpte nyss hus där det sitter en NIBE Fighter 360P (9 år gammal)
Den kan inte vara 9 år gammal eftersom 360P slutade tillverkas 2010 när istället F370 kom som ersatte 360P. Räkna med att den är runt 15 år eller till och med äldre. När byggdes huset? Bild på märkskylten där nere bakom plåten?
 
Ljud 1: Dåliga fötter på kompressorn eller att den börjar ge upp.
Ljud 2 har jag aldrig hört.
 
Tack för era svar

Vart kan man få tag i nya lager tro?

Huset byggdes 2015 så trodde att även FLVP installerades ny, men så verkar inte vara fallet då eftersom de slutade tillverkas 2010.
 
  • Märkplåt för NIBE värmepump med tekniska specifikationer, korrosion och användarslitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr kan jag inte se något serienummer eller liknande på märkskylten men man kan ju se lite rost och en hel del smuts så den har säkert stått utomhus ett bra tag i väntan på att någon annan ska köpa den begagnad. Säkert någon som bytt till bergvärme efter några år och sålt sin 360P.

Kullager: https://www.kullager.se/kullager-608-2rs-8x22x7
 
Fick fram serienumret samt produktionsår.
Den är från 2009.
Går det få tag i någon sprängskiss eller instruktion hur man byter lagerna?
Och hur många lager är det man byter, är det bara ett?

Och vart hittar man nya gummiupphängningar till kompressorn tro?
 
  • Smarig etikett och skylt på maskin, serienummer, streckkod, "PROD YEAR 2009", instruktion "Supply radiator".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte fötter från Eldkraft.se
Kräver lite klurighet och tålamod att byta.
 
Men kolla först om fötterna är dåliga, vanligtvis är den bakre mest svåråtkomliga helt slut så kompressorn lutar.
Prova lägg under tex skumgummi för att räta upp och se om den tystnar.
 
D Deadbee skrev:
Fick fram serienumret samt produktionsår.
Den är från 2009.
Går det få tag i någon sprängskiss eller instruktion hur man byter lagerna?
Och hur många lager är det man byter, är det bara ett?

Och vart hittar man nya gummiupphängningar till kompressorn tro?
Vad bra att du hittade serienumret. Alltid ganska viktigt att veta hur gammal panna man har. En frånluftsvärmepump säger man håller i 15-20 år men det beror ju också på vad man har reparerat under åren och när kompressorn senaste havererade. Det är två lager till fläkten. Se sid 22 i följande manual för principen hur man byter lagren: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11439/611741-1.pdf
 
kolla så inte det är fullt i vatten i lverdelen, låter som ett kluckande ljud
 
  • Industriell fläktmotor med etiketter och elkabel på betonggolv, bakgrund med kartonglåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt snarlik fläktmotor. Lossa de fyra skruvarna och ta bort den översta plåten. Bilden är så svart så det är svårt att se hur det ser ut mitten men det brukar vara ett tätningsbleck som man kan peta upp/bort med en vass knivspets.
 
Så ser det ut....
 
  • Närbild av elmotor, tekniska specifikationer, verktyg, mekaniska delar, smutsiga golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.