Alla mina 14 element är gamla o termostaterna är från 70/80-talet. 2 st rusar vintertid, så jag tänkte låta en rörmok se över o byta ut ev ventiler o packboxar. Jag tänker att före röris vore det väl vettigt att lossa alla termost. för att därefter kolla att piggarna fjädrar+mindre pyssel för röris?
Nu vet jag att 3 ventiler ska bytas då de är gamla "TA" o inte verkar passa ihop m nytt, men om piggarna funkar på resten(danfoss) ska packboxar ända bytas nu när systemet ändå töms på vatten eller hur ska man lämpligen gå till väga? Jag har fjärrvärme o tänker att det räcker m termostater i några få rum sedan blir det handrattar på resten. Dessa bör jag väl själv kunna sätta dit?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Om du kan sätta dit ventiler med handvred själv, varför gör du inte allt själv då? Finns en video- instruktion på hur man byter ventiler här på byggahus.se!
 
På din direkta fråga har jag ingen som helst aning. 😃 Däremot skulle jag bara vilja väcka tanken att om du ändå ska byta termostater så kanske det är läge att köpa någon "smart" variant? Då kan du tex enkelt sänka temperaturen i rum som för tillfället inte används, eller i hela huset när du är bortrest. Dyrare ja...
 
J Josth skrev:
Om du kan sätta dit ventiler med handvred själv, varför gör du inte allt själv då? Finns en video- instruktion på hur man byter ventiler här på byggahus.se!
Tack för tips, osäker på om jag vågar byta ventiler, men ska absolut kolla in den instr. ☺
 
David Wallin David Wallin skrev:
På din direkta fråga har jag ingen som helst aning. 😃 Däremot skulle jag bara vilja väcka tanken att om du ändå ska byta termostater så kanske det är läge att köpa någon "smart" variant? Då kan du tex enkelt sänka temperaturen i rum som för tillfället inte används, eller i hela huset när du är bortrest. Dyrare ja...
Jag tänker att jag lika gärna kan dra ner någon grad direkt på fjärrvärmen om jag reser bort. Därför tänkte jag handrattar i stället för termostater. Eldar jag i kaminen kan jag ju bara dra ner på de elementen i närheten, fast det låter förstås väldigt bekvämt med smarta termostater.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
J Joselifine skrev:
Jag tänker att jag lika gärna kan dra ner någon grad direkt på fjärrvärmen om jag reser bort. Därför tänkte jag handrattar i stället för termostater. Eldar jag i kaminen kan jag ju bara dra ner på de elementen i närheten, fast det låter förstås väldigt bekvämt med smarta termostater.
Ja jag har egentligen noll koll på fjärrvärme, eller för den delen vattenburen värme. Däremot vet jag hur bekvämt det är med funktioner som man inte visste att man behövde. 😂 Men det är helt klart en ekonomisk fråga i det här fallet.
 
  • Gilla
Joselifine
  • Laddar…
A
Personligen skulle jag kunna betala extra för att slippa en "smart" termostat.
 
  • Gilla
Joselifine och 1 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Personligen skulle jag kunna betala extra för att slippa en "smart" termostat.
Ja smaken är som baken. 😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.