Hej!

Är påväg att skaffa oss en robotgräsklippare (lutar mot gardena) och vi har en tomt där det finns en liten yta gräs som det är en gång med plattor mellan. Hur gör man här utan att behöva lyfta roboten varje gång samt utan att behöva plocka upp plattorna? gången är ca 1.5m bred. Finns såklart GPS styrda varianter men vi är inne på att ha en med begränsingskabel. Grön bakgrund, svart och gråa geometriska former, röd krokig linje, abstrakt komposition, ojämna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Begränsningskabel säger bara var den inte får åka, så vill du att den ska köra över lilla stengången så gör den det om du inte stänger av passagen med kabel.
De har ju inga problem med att åka över en platt stenyta, men har du grus/sten och liknande så kanske du bör fundera över vilken höjd du har bladen på så de inte går i någon sten eller liknande.
 
För de flesta robotklippare med begränsningskabel kan man använda Guidekabeln för att leda ut klipparen till specifika områden och då används ej klippfunktionen. Du får kolla upp funktionaliteten på den modell ni funderar på.
Är plattgången helt jämn så kan klipparen köra random över den utan att skadas eller fastna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Aha perfekt! Ja plattgången är helt slät och lagd förra året. vanliga 35x35 som går i markhöjd. Så man bör lägga den som röd linje på ett ungefär då, "hål" vid gången så hittar den automatiskt över och tillbaka utan att försvinna iväg ut i gatan?
Abstrakt, grov digital ritning med grönt, svart och grått på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis, vet inte hur tjock sten som krävs för att avskärma begränsningakabeln men du bör ju dra den under gången också.
Förslagsvis i en av skarvarna.
Annars är ju risken att den råkar smita ut någonstans.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Precis, vet inte hur tjock sten som krävs för att avskärma begränsningakabeln men du bör ju dra den under gången också.
Förslagsvis i en av skarvarna.
Annars är ju risken att den råkar smita ut någonstans.
Ja det jag är fundersam på är hur jag får den under gången. Vill som sagt helst undvika att lyfta plattorna, men det kanske är enda sättet
 
R
N Novafluff skrev:
Aha perfekt! Ja plattgången är helt slät och lagd förra året. vanliga 35x35 som går i markhöjd. Så man bör lägga den som röd linje på ett ungefär då, "hål" vid gången så hittar den automatiskt över och tillbaka utan att försvinna iväg ut i gatan?
[bild]
Du verkar inte riktigt förstå hur begränsningskabel fungerar. Du kan inte ha några hål i den så som du ritat.

Om du vill att klipparen ska gå in och klippa den lilla plätten så får du dra något liknande detta:
 
  • Abstrakt, otydlig bild; grönt fält, inramat av röd strecklinje; svarta och vita geometriska former.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Achu
  • Laddar…
R
N Novafluff skrev:
Ja det jag är fundersam på är hur jag får den under gången. Vill som sagt helst undvika att lyfta plattorna, men det kanske är enda sättet
Om du inte vill ha den under får du ha den över :) In till plätten du vill ha klippt måste den.

Men att försiktigt lyfta några plattor, lägga dit kabeln, och sedan lägga tillbaka stenen igen går. Jag känner några stycken som gjort så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.