Håller just på att renovera badrummet och har satt "koppar" för att sätta spottar inne i duschen men häromdagen började jag tveka... Jag ca 2,2 till taket och har en "kopp" precis ovanför duschutrymmet.... OM jag sätter spott där så skall det ju vara med skyddsglas (IP44) men det kommer att bli mycket stänk på just denna spot. Detta är 12V jag skall köra men är rädd för eventuella fuktskador...någon som har erfarenhet kring detta?
 
Vi har en spot (IP44) precis i duschutrymmet som du beskriver.
Särskilt mycket stänk vet jag inte om det blir. Det lägger sig lite kondens på glaset om den inte är påslagen.
 
Jag har satt en spott i duschen, 220V IP44, men vi har iof 250 i takhöjd. Varför tror du att du kommer få problem med fukt? Menar du fuktig luft som letar sig genom spotten och hinken och vidaqre upp i bjälklaget?
 
GoForIt skrev:
Vi har en spot (IP44) precis i duschutrymmet som du beskriver.
Särskilt mycket stänk vet jag inte om det blir. Det lägger sig lite kondens på glaset om den inte är påslagen.
GoForIt: vilken takhöjd har Du? Vår tilltänkta spot skulle i sådant fall sitta direkt över där man står och duschar.....
Sitter just och funderar på att strunta i det och väva över kopp och allting..eller det kanske bara jag som är nojig?
 
pettersvarte skrev:
GoForIt: vilken takhöjd har Du? Vår tilltänkta spot skulle i sådant fall sitta direkt över där man står och duschar.....
Sitter just och funderar på att strunta i det och väva över kopp och allting..eller det kanske bara jag som är nojig?
Takhöjd 240 cm.

Våra spotar sitter ju klämda mot innertaket.
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara farligt ur fuktsynpunkt.
 
Jag har två 12V IP44-spottar i duschen precis där man står och duschar. Har ~2,25m takhöjd och har aldrig lyckats få det minsta duschstänk på spotten. Vet inte hur du duschar men om du inte envisas med att spruta konstant i taket behöver du nog inte oroa dig ;)
 
Enligt gällande föreskrifter är det okej att montera spotligts (IP44) direkt ovanför duschutrymmet om det är en takhöjd på minst 225cm. Har du 2,2m skulle jag inte tveka. Antar att du har ventilation i badrummet och ett undertryck, varför ångan ej letar sig upp genom spoten.

Lycka till
 
Haha... förlåt ett helt meningslöst inlägg men när jag läste rubriken i listan trodde jag att det handlar om att någon person spottar (tvi!) i duschen!!! Snacka trött efter en lång arbetsvecka.... :D
 
A
Då e vi 2 :)
 
fick själv en rekommendation från en elektriker som aldrig skulle sätta en spott inne i dusch utrymmet, bara så ni vet.
 
Ett alternativ är ju att välja en spot med högre IP-klass om man är osäker. IP65 exempelvis.
 
Vi valde en IP67 som skall vara bättre än 44 om vattenkondens kan komma.
 
andi_j skrev:
fick själv en rekommendation från en elektriker som aldrig skulle sätta en spott inne i dusch utrymmet, bara så ni vet.
Fick själv varningen av anticimex att det alltid är mögel mellan tak och spott-innertaket i badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.