Hej,
Är nybliven husägare sedan snart ett år sedan. Vid besiktning påvisades mikrobiell påverkan i vår torpargrund som är 120m2. Har nu i sommar tagit bort den gamla markplasten och sett till att allt organiskt material från marken är borta, lagt ny plats och täppt igen alla gluggar och installerat en Acetec PD-250. Detta efter att installaretat en trådlös hygrometer och fått vården upp til 91% luftfuktighet. Efter att ha kört denna sorbtionsavfuktare nu i snart en månad så ser jag att även om Acetec skall vara mycket enrgisnål att den drar trots allt en del el, och det nu när det går åt gynnsammare förhållanden då det blir kallare ute. Har just nu en temparatur på 12,8 grader i grunden och 70% luftfuktighet.
Snittförbrukningen hitills ligger på ca 3kwh/dag, misstänker att den kommer att öka avsevärt då sommaren kommer .
Men efter att ha läst en hel del på detta forum så läste jag om denna produkt: Soltan på http://www.tateknik.se/
Vore inte det optimalt att installera denna på södervägg och sedan leda den varma luften in i torpargrunden. För det är väl just det som är själva tanken att varm luft kommer in i kall luft och skapar fukt, kan man nu tillföra varm luft borde sobtionsavfuktaren få mindre att göra = mindre energi.

Är det någon som har testat denna idé och kan dela med sig av sina erfarenheter?

/Michael Björnberg
 
Det beror på fukthalten i den luft du blåser in, ett exempel:

12 grader kan max innehålla 10,7 g vattenånga/m3. 70% RF ger således 7.49 g/m3. Låt oss säga att man blåser in luft som är 22 grader och har en RF på 50%. 22 gradig luft kan innehålla 19,4g/m3 och 50% ger då 9.7g/m3. Det betyder att fukthalten kommer att stiga väldigt i grunden, utan avfuktning kommer den att stiga till 90% RF.

Jag är ingen expert men för att detta ska löna sig måste det vara extremt torr luft som man blåser in...
 
en idé kan vara att man tar luften som ska värmas från grunden, värmer den och pytsar in den i grunden igen. då borde det inte bli någon tillförd fukt. bara uppvärmd grundluft som är varmare och sådeles kan innehålla mer vattenånga vilket borde göra att RF sänks...!?!
 
Låter som bra funderingar från er bägge, jag får nog helt enkelt kolla upp detta lite djupare för att se så att det inte blir som ni skriver att man sänder in varm men fuktig luft i grunden.

Det finns ju någon form av termostat som man kan ange vi vilket temperatur som fläkten skall gå ingång, men då måste man hitta någon form av översättningstabell för hur mycket fukt som följer med vid vilken temperatur.

En annan sak som har slagit mig efter att ha installerat en trådlös hygrometer med temperaturgivare är att trots att utomhustemperaturen är som nu runt 6Cså håller min torpargrund en relativt hög värme, just nu 13C.

Jämför jag med min vind som är nyligen ombyggd med ny isolering så ligger temperaturen här på 8C, tyder detta på att jag har värmeförlust från huset ner i torpargrunden och skulle vinna på att tillgäggsisolera golvet ytterligare?

Många funderingar från en nybliven husägare.

/Michael Björnberg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.