Hej har en dotter m. familj som skulle hyra ett hus. Det behöver renoveras å målas mm,
Hyresvärdarna sa att dom har fria händer.
Efter som barnen har astma och det var gamla heltäckningsmattor i 3 sovrum så tog dom bort dem men då blev hyresv. 🤨 så får ni inte göra vi måste börja med hallen ? Nu får ni återställa mattorna ( svårt söndriga ) annars blir det tinget.
Har kommit överens om å slipa trägolvet som var under mattorna. Så undrar vad är rätt å fel kommer man och få slipa i evigheter innan värden är nöjd?
Mvh M
 
Byt hyresvärd.
Allvarligt skojat, hyresgäst som ska renovera med "fria händer" brukar bli skit.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Byt hyresvärd.
Allvarligt skojat, hyresgäst som ska renovera med "fria händer" brukar bli skit.
Se till att de skriver en lista med vad som ska göras och hur, annars kan jag rek. att flytta!
 
Är ju kanske lite vanskligt att låta hyresgäster renovera på huset. Hur förväntas ”fria händer” tolkas. Om heltäckningsmattan objektivt (av någon utan allergier eller andra luftvägsbesvär) anses ok så håller jag nog med värden att det är ett ingrepp jag kanske inte förväntat mig skulle ske på eget bevåg utan hade kanske mer tänkt att gästen tapetserar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se till att de skriver en lista med vad som ska göras och hur, annars kan jag rek. att flytta!
Dom har avskrivit sig men måste slipa golven som kompensation
 
Fairlane
Snabba svängar här.

Känns ändå som att man bör ha saker skriftligt nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D drwaksman skrev:
Dom har avskrivit sig men måste slipa golven som kompensation
Är det så att det trilskas så är det väl bara att konstatera att golvet har blivit slipat, att värden inte är nöjd är en annan femma och var heller inte något krav i avtalet.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D drwaksman skrev:
Dom har avskrivit sig men måste slipa golven som kompensation
Avskrivit? Sagt upp avtalet och ska flytta?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avskrivit? Sagt upp avtalet och ska flytta?
Dom hade ej flyttat in utan skulle få fixa i 3 mån innan dom flyttar in.
 
T TypRätt skrev:
Är ju kanske lite vanskligt att låta hyresgäster renovera på huset. Hur förväntas ”fria händer” tolkas. Om heltäckningsmattan objektivt (av någon utan allergier eller andra luftvägsbesvär) anses ok så håller jag nog med värden att det är ett ingrepp jag kanske inte förväntat mig skulle ske på eget bevåg utan hade kanske mer tänkt att gästen tapetserar.
Dom hade fått ok och ta bort mattan men sen sa målaren att det är bättre och ha mattan kvar då kom vändningen 🤪
 
D drwaksman skrev:
Dom hade ej flyttat in utan skulle få fixa i 3 mån innan dom flyttar in.
Jaha, finns något avtal påskrivet? Om inte, säg tack och hej och låt golvet vara.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D drwaksman skrev:
Dom hade ej flyttat in utan skulle få fixa i 3 mån innan dom flyttar in.
Släpp hela projektet, glöm kåken och hyresvärden och hitta nåt annat.
Som hyresgäst ska du betala hyra och värden ska reparera. Jag har sett exempel på andra upplägg och de har samtliga varit dåliga. Speciellt när man redan från början är oense om vad ska ska rivas och inte, i vilken ordning saker ska ske osv.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Hyresvärden vädrar morgonluft, säger att det är fritt fram att renovera, klart det ligger dennes intresse att slipa betala för något och hiva över kostnaderna på en hyresgäst. Oavsett det med att dom behöver en bostad, så hoppa av detta upplägg som värden vill ha.
Det är värden som ska renovera. För övrigt, hur är det med annat, är det kallhyra eller ingår värmen. Lika med allt annat, sophämtning och andra löpande avgifter Lite olika men elen brukar inte ingå, utan eget abn som hyresgästen betalar
 
D drwaksman skrev:
Dom hade ej flyttat in utan skulle få fixa i 3 mån innan dom flyttar in.
Och om hyresvärden säger upp kontraktet när de fixat i 3 månader?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D drwaksman skrev:
Hej har en dotter m. familj som skulle hyra ett hus. Det behöver renoveras å målas mm,Hyresvärdarna sa att dom har fria händer.
D drwaksman skrev:
Nu får ni återställa mattorna ( svårt söndriga ) annars blir det tinget.
För mig är det tämligen uppenbart att detta inte är en relation värd att bevara. Hela upplägget luktar illa på mer än ett sätt. Hyr ett annat hus!

Hur som helst, välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.