Sågen gick inte att starta så jag lämnade in den. Verkstaden tyckte att membranet var risigt och bränsleslangar satt inte riktigt och annat småplock.
Jag fick tillbaka den igår och den startade lättare än någonsin. Varvade villigt. Men efter typ 5 minuter blev den helt orkeslös, accade inte längre och dog slutligen. Samma beteende hade jag för några år sedan när jag försökte sist.
Stift är nytt och förgasare genomgången.
Vad kan det vara?
 
Mats-S
Precis samma symptom uppstår på en utombordsmotor om man glömmer att öppna luftskruven till tanken, motorn dör eftersom det blir för stort undertryck i tanken.
Kör tills motorn är på väg att stanna, öppna bränslelocket och kolla om motorn återhämtar sig. Notera även om du hör något luftsugsljud när du öppnar locket.

Om det här stämmer har du fel i lufttillförseln till tanken, brukar sitta i bränslelocket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för detta men jag tror inte på det eftersom jag luftade bränsletanken utan resultat.
 
Samma visa när den kallnat.

EDIT menar om den är kall eller varm. nu kanske den inte startar och är då kall
 
Startar sågen lätt igen?
 
Mats-S
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för detta men jag tror inte på det eftersom jag luftade bränsletanken utan resultat.
Ok, då har vi alternativ 2, motorn får en för fet blandning och kvävs i för mycket bränsle efter en viss tid.
Skruva in högfartsmunstycket en liten bit och se hur motorn beter sig.

Kolla även tändstiftet efter det att den stannat av sig själv. Är det "blött" av bränsle tyder det på för fet blandning av bränsle. Det kan uppstå pga igensatt luftfilter, kolla att det är ok.

Jo jag läste att du har haft den på service, men det verkar ju inte vara helt 100% seriöst eftersom dom lämnar tillbaka sågen i samma felskick, dvs dom har alltså inte kollat funktionen mer än typ 2 minuter. Du borde gå tillbaka med sågen och kräva att dom fixar problemet utan ytterligare kostnad.
 
Kolla klassikern : igensatt gnistfångare. Du hittar den precis där avgaserna lämnar ljuddämparen, ett litet nät kan det vara. Ofta igensatt och källa till bekymmer.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Uppdatering:
Även kall motor varvar inte och tar inte gas.
Bränslelocket går bort, ör halvt öppet
Mats-S Mats-S skrev:
Ok, då har vi alternativ 2, motorn får en för fet blandning och kvävs i för mycket bränsle efter en viss tid.
Skruva in högfartsmunstycket en liten bit och se hur motorn beter sig.
Bra svar men inte bra nog. Vilket är högfartsmunstycket?
Gnistfångare finns inte.
 
Gå tillbaka med den och låt dem ordna det.
 
Brukar vara en skruv för tomgång på förgasaren och kanske en skruv för den feta blandningen, du får kolla, dom sitter nog på sidan om förgasaren. Sistnämnda i botten ingen soppa kommer fram.
 
Mats-S
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilket är högfartsmunstycket?
Brukar stå ett "H" och ett "L" vid skruvarna, High speed och Low speed, dvs H är högfart .-)
 
A A-Man_08 skrev:
Gå tillbaka med den och låt dem ordna det.
Det har jag gjort nu. Eftersom jag är inne på tredje förgasaren och får samma symptom i alla fall, misstänker jag att det är något utanför förgasaren. Få ser vad dom säger.
 
Alla dom här 2-taktarna har ett membran som sitter mellan förgasare och cylinder, tätar inte den så blir det stopp på gaserna från förgasaren, har du kollat den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.