Behöver en EKK (light) dras i VP -rör / slang om den förläggs i vägg eller tak ?

Kanske en konstig fråga men bakgrunden är denna.
Behöver några få meter 5x2,5 i garaget och kan då välja mellan FK eller EKK.
FK verkar vara dyrare är EKK och dessutom kommer jag att ha användning för EKK senare. Misstänker att FK´n blir liggande medan en rulle EKK kommer att förbrukas i nästa projekt.

Kan givetvis klamra EKK på väggen i garaget men när jag ändå är igång skulle det kännas bra att dra den i väggen.
 
FK är väl ändå billigare än EKK. Ex tar Biltema 398:- för 25m EKK 5G2,5 mm², medans de tar 69,90 per FK 2.5mm², 25m.
 
Mikael_L
Behöver, NEJ, får JA.
För jag antar att frågan egentligen var får ... ;)
Däremot kan det vara ett helsicke att dra den igenom röret, det får inte finnas några skarpa böjar!

Nu började jag fundera lite över värmeutvecklingen i EKKn i röret... Den borde bli lite varmare än om den är dragen fritt. Men helt klart dras den i rör ibland.

Ibland, om det är ett rör som kabeln kommer ut ur men ska sen vara klamrad utanpåliggande, skalar elektrikern upp erfordelig längd av kabeln och drar in endast ledarna + några dm av hela kabeln i röret. Då slipper man en kopplingsdosa. (Detta är nog inte lämpligt i vilka miljöer som helst, dock)
 
ThomasLindgren skrev:
FK är väl ändå billigare än EKK. Ex tar Biltema 398:- för 25m EKK 5G2,5 mm², medans de tar 69,90 per FK 2.5mm², 25m.
Tyvärr har jag 20mil till Biltema :(
5*69,9 =349,50 för FK och till det kommer även kostnaden för rör eller flexslang, alltså ungefär samma pris i slutändan

Har närmare till Classe
Flexslang = 69:- /25m
FK = 119:- /25m
EKK = 565:- / 25m

FK + slang = 664:-
EKK = 565:-

Nog verkar det lite märkligt att EKK blir billigare..

Malmbergs (ex moms)
EKK = 12,50:-/m => 312,50:-/ 25m
FK (100m) = 2,60 :- /m => 65:- /25m

Även här blir EKK billigare..
 
Byggmax? Jula? Överskottsbolaget?
 
Mikael_L skrev:
Behöver, NEJ, får JA.
För jag antar att frågan egentligen var får ... ;)
Däremot kan det vara ett helsicke att dra den igenom röret, det får inte finnas några skarpa böjar!

Nu började jag fundera lite över värmeutvecklingen i EKKn i röret... Den borde bli lite varmare än om den är dragen fritt. Men helt klart dras den i rör ibland.

Ibland, om det är ett rör som kabeln kommer ut ur men ska sen vara klamrad utanpåliggande, skalar elektrikern upp erfordelig längd av kabeln och drar in endast ledarna + några dm av hela kabeln i röret. Då slipper man en kopplingsdosa. (Detta är nog inte lämpligt i vilka miljöer som helst, dock)
Frågan var faktiskt "behöver" ;)
Ser ingen större anledning till att anväda rör eller slang i detta läge om det inte behövs.

Upptäckte dessutom att en EKK 5x2,5 inte får plats i ett vanligt Ø16 rör :(
Hur ansluter man ett Ø20 rör/slang mot en kopplingsdosa eller apparatdosa ?
 
ThomasLindgren skrev:
Byggmax? Jula? Överskottsbolaget?

Ska botanisera lite på Ö&B idag, men är tveksam till att dom har 2,5mm² FK
Byggmax har inte 2,5mm² och Jula har precis gjutit plattan så det är inte öppet än ...
 
Mikael_L
Fast med den skarvmuffen blir det ändå en förminskning av arean precis vid dosan, väl...

Men det finns dosor med 20mm inlopp och dosor med lösa / bytbara muffar.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=101290&search_page=
Visar på en av ELJOS varianter. Det brukar vara svårt att hitta a-dosor med 20mm på Biltema/ÖB/Jula osv ...
 
Mikael_L
Nu fattade jag kanske vad du menade, du ska dra EKKn inne i väggen och undrar om den får gå där utan rör...

Och då tror jag att svaret är NJA ...

Visserligen har detta, som tidigare varit absolut förbjudet, numera blivit godkänt under vissa omständigheter. Dessa omständigheter kan jag tyvärr inte redogöra för, då jag inte alls satt mig in detta.
Jag skulle själv undvika till varje pris att dra saker i väggarna utan rör.
 
Mikael_L skrev:
Nu fattade jag kanske vad du menade, du ska dra EKKn inne i väggen och undrar om den får gå där utan rör...

Och då tror jag att svaret är NJA ...

Visserligen har detta, som tidigare varit absolut förbjudet, numera blivit godkänt under vissa omständigheter. Dessa omständigheter kan jag tyvärr inte redogöra för, då jag inte alls satt mig in detta.
Jag skulle själv undvika till varje pris att dra saker i väggarna utan rör.
Tack för svaret!
Det är ju småpengar det handlar om så det får bli en riktig lösning istället för någon egenpåhittad fullösning och skippar därmed tanken på att dra EKK i väggen.
 
Står så här i Elinstallations-guiden. § 521.2

"Det skall bland annat uppmärksammas att vid förläggning av mantlad flerledadkabel direkt i vägg skall kabeln ha fästen (avlastning) i båda ändar. Vidare bör kabeln vara skyddad mot genomspikning där den passerar reglar och motsvarande. I övrigt krävs ingen klamring eller infästning. Motsvarande gäller för grundisolerade ledare som är indragna i flexibla rör."
 
  • skiss guiden.jpg
Mikael_L
När du ändå har guiden uppslagen, finns det något som avråder ifrån att blanda detta föräggningsätt med andra?
 
Mikael_L skrev:
När du ändå har guiden uppslagen, finns det något som avråder ifrån att blanda detta föräggningsätt med andra?
Inte vad jag kan hitta iallafall.
 
Du får väl leta mera, man får INTE blanda förläggningssätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.