Renslipade ett gammalt slagbord i furu som hade en fin vitare ton. Men efter ett lager Herdins oljevax blev ytan alltför gul tycker jag.

Kan jag dämpa det gula i efterhand på något sätt?

Går det att tex lägga på ett lager Herdins vita oljebets eller någon pigmenterad oljevax/hårdvaxolja? Finns ju lite brunare varianter, men vill ha det ganska ljust, lite ljust beige, ungefär som avlutade/obehandlade furumöbler. Behöver dock skydd då det är matbord.

Om inget går att göra, hur lång tid tar det innan det gula kanske bleknar lite?
 
  • Träbord inomhus, krukväxter, tidningar, fönster, rödfärgad vägg, heminredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbord på tidningar, ofärgat, rustikt, knutar, plankor, i ett hemligt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går. Problemet är att pigmenten då kommer att ligga som ett tunt lager på befintlig olja och inte tränga ner nämnvärt i virket. Förljden med det är att du lätt kommer att få repor i lacken. Kanske blir bättre om du lägger på 1-2 lager efter pigmenterade lagret.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det går. Problemet är att pigmenten då kommer att ligga som ett tunt lager på befintlig olja och inte tränga ner nämnvärt i virket. Förljden med det är att du lätt kommer att få repor i lacken. Kanske blir bättre om du lägger på 1-2 lager efter pigmenterade lagret.
Stort tack för feedback

Aha, så pigmenterade olja kommer inte tränga in för att det redan har mättats med oljevaxet?

Vad är egentligen skillnaden mellan Herdins oljebets och pigmenterad oljevax? Båda är väl pigmenterad olja. Sedan finns ju även pigmenterad hårdvaxolja, men de är för dyra.

Menar du att jag alltså lägger på ett lager oljebets/pigmenterad olja, som hamnar ovanpå som en yta, och sedan avslutar med ett till lager oljevax? Som ju då också bör hamna ovanpå. Blir det inte mycket ovanpå då? Tränger inget in?

Min farhåga är att pigmenteringen inte blir jämn/fäster överallt/tränger in överallt, så att det blir gulare och vita partier/stråk om vartannat.
 
Pratade med Herdins nu. De rekommenderade INTE att lägga på ett lager oljebets ovanpå oljevaxet. Riskerade att bli gegga ovanpå bara som inte ser snyggt ut.

Det enda var att slipa bort all oljevax för att sedan lägga på antingen oljebets och oljevax för extra skydd, eller en redan pigmenterad hårdvaxolja.

Vad tänker ni? Herdins borde ju veta, men känslorna finns några som redan testat. Tex tror ju atomlab att det kanske skulle gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.