Nu har familjen bestämt sig för att starta upp ett företag med inriktning på grön energi.
Min far som arbetar med större vindparker är inriktad på att importera mindre vindkraftverk.
Jag är dock mer inne på solpaneler.
Nu behöver jag input. Vad är detta forums mening om vilka produkter som är vettiga.
Med vettiga menar jag prisvärda,miljövänliga,lättanvända och hållbara.
Nu är det fritt fram att tycka.
 
"Prisvärda" är ju ett nyckelord i dessa sammanhang. Det finns väl inga solpaneler eller systemlösningar som man idag kan kalla prisvärda, där har du problemet. Om de fanns, skulle i princip varenda hus med tak SÖ - SV ha paneler...

mvh
Abbe
 
Jag håller med dig. Delvis. Till att börja med måste vi använda rätt benämningar - solceller och solfångare är ju två helt skilda tekniker. Solpaneler är ett något diffust uttryck som används i båda sammanhangen. När det gäller solceller är de idag ineffektiva, ytkrävande och dyra att producera. Dessutom alldeles för kostsamt att koppla in på nätet för en enskilde privatpersonen (=producerar alldeles för lite). Och 12/24/48-voltssystem i huset med stora batteribackuper kommer aldrig bli en produkt mer än för ett fåtal entusiaster (jag skulle gärna testa :) eller fritidshusägare utan nätanslutning. Men många nya varianter av solceller är på gång även om det säkert dröjer ett par år innan både billiga och effektiva solceller börjar serietillverkas.

(Vad gäller solfångare, som ju är en helt annan sak, har det hitintills till stor del handlat om dålig konkurrens och små volymer. De senaste åren tycks dock marknaden för framförallt vakumrör ha exploderat p g a Kina-import vilket har medfört ganska rejäla prissänkningar. Har man redan att vattenbaserat värmesystem, d v s slipper köpa acktank m m, är det inte särskilt svårt att räkna hem investeringen på några års sikt. Att "alla" skulle skaffa solfångare kommer givetvis inte inträffa - det finns inget värmesystem som är så överlägset eller lätt att räkna hem. För då hade alla skaffat vp/pellets/ved etc... Allt har sina för- och nackdelar.)
 
När det gäller avskrivningstiden på de mindre vindkraftverken så ligger de på upp till 20 år. Livslängden är mindre än så på generatorer mm. De är mer anpassade för offgrid där du inte har tillgång till nätet.
Vi ska göra en första beställning på två vinkraftverk ett 7kw och ett 10 kw. Två vatten vatten värmepumpar och ett tjugotal solpaneler som är solarkeymark godkända. Finns det andra produkter som kan vara intressanta?
 
Grön energi skrev:
Två vatten vatten värmepumpar och ett tjugotal solpaneler som är solarkeymark godkända. Finns det andra produkter som kan vara intressanta?
För vad? Ni verkar ju ha ett särskilt behov samt systemet redan uttänkt? Intressant dock med solceller (antar jag att det är?) för att elförsörja vp. Ska ni köra solcellerna off grid också? Hur tar ni i så fall ut energin? Jättelik blyackanläggning med omvandlare?

Hur ser kalkylen ut, investering - avkasting? Två vindkraftverk á 7 och 10 kW plus 20 solcellspaneler med kringutrusning och installation borde bli några hundratusen.
 
Solceller låter spontant mer aktuellt, rent lekmannamässigt. Det är ju en mer "konsument" pryl, och ju mer elpriserna drar iväg desto mer funderar man på hur man kan sänka sina kostnader.

Har själv funderat en del på hur man skall göra sig nödtorftigt självförsörjande vid nätstörningar...

Smuts
 
Syftet med att ta in dessa produkter är att testa kvalitén för att klargöra vad som är vettigt att sälja i större omfattning. Min förhoppning är att kunna sälja miljövänliga, prisvärda och hållbara produkter som folk kan köpa utan att behöva vara miljökämpar. Solceller verkar högintressant. Någon som gjort en ekonomisk kalkyl på solceller?
 
Hej Grön Energi. kan du PMa mig om vem du är?
Ifall du inte är den jag känner , så borde/måste du prata med denne, vilket jag då kan förmedla!

När jag läser närmare ÄR du nog inte min vän, den familjen är mer Solenergi än vind... men Du var ju mer in i Solenergi ju, så prata med min vän/far vore en stor idé.... jag tror tillomed det är riktigt viktigt...
 
Grön energi skrev:
När det gäller avskrivningstiden på de mindre vindkraftverken så ligger de på upp till 20 år. Livslängden är mindre än så på generatorer mm. De är mer anpassade för offgrid där du inte har tillgång till nätet.
Vi ska göra en första beställning på två vinkraftverk ett 7kw och ett 10 kw. Två vatten vatten värmepumpar och ett tjugotal solpaneler som är solarkeymark godkända. Finns det andra produkter som kan vara intressanta?
hej. vill bara tilägga att avskrivnings tiden du anger är jätte fel!!!
ett 5 kw kan prod 23 000 kw /år o det kostar komplett med mast 70 000 kr
har bygt ihop en sådan snurra med en 6,2 kw ytjord värme o värmer med detta system en hel herrgård .
investering totalt för att bli oberoende ca 200 000 kr.
tjänar på detta ca 40-45 000 /år så jag gissar ca 4 års pay off tid.

krister
 
Det låter bra för dig 70 000 kronor för vinkraftverket låter mycket prisvärt. Hur är det med kvalitén? Lagrar du energin? Det blåser ju inte för jämnan. 4 års avskrivning med en inversteringskostnad på 200 000. Detta låter otroligt. Hoppas att det är sant iallafall. / Fredrik Brännström:D
 
greven1 skrev:
hej. vill bara tilägga att avskrivnings tiden du anger är jätte fel!!!
ett 5 kw kan prod 23 000 kw /år o det kostar komplett med mast 70 000 kr
har bygt ihop en sådan snurra med en 6,2 kw ytjord värme o värmer med detta system en hel herrgård .
investering totalt för att bli oberoende ca 200 000 kr.
tjänar på detta ca 40-45 000 /år så jag gissar ca 4 års pay off tid.

krister
Låter ju onekligen fantastiskt men om du ursäktar är jag högst skeptisk till dess du kan visa upp empiri från din anläggning. 23000 kWh (märk enheten ;)) från ett 5 kW-verk skulle betyda att verket ger maxeffekt 13 timmar i snitt per dygn - året runt! Tvivlar på att det finns särskilt många ställen som kan uppvisa en sådan vindstatistik. Men slå mig gärna på fingrarna om du kan visa andra siffror. Lagrar du själv energin? Hur? Eller har du lyckats få verket inkopplat till nätet? Installationskostnader?

Om alla med bra vindläge kan bli hel självförsörjande för 200 tkr är det en energirevolution på gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.