Hej!

Ska laga altandörren men hittar inte pärlspont i rätt mått. Någon som har tips för detta?

Sliten vit dörr med flagnande färg, nedre halvan täckt, spegelreflektion av fotografen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband hålls mot en vit sliten träyta, mäter cirka 8 centimeter, hand synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt allt på en gång , storleken har ingen betydelse i detta fall ;)
 
Var i
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt allt på en gång , storleken har ingen betydelse i detta fall ;)
Var inne på Beijers och den anda smala spont de hade var bastupanel, och den hade ingen pärla och var 70 bred. Men det går kanske? 🤷🏻‍♂️
 
I furu eller asp? Asp är hårdare och tåligare. Annars kan du väl ta en vanlig ytterpanel eller liknande, som är bredare?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I furu eller asp? Asp är hårdare och tåligare. Annars kan du väl ta en vanlig ytterpanel eller liknande, som är bredare?
I gran. Det upphöjda delen är 50 bred och det är ungefär vad jag vill ha. Skulle kunna tänka mig någon typ av ribbpanel men hittar ingen i butik.
 
Lite sent men...
Ett alternativ är att beställa panel. Då får du den precis som du vill ha det. Förut att det blir dyrt. Men då är det ett hantverk.
Frågan är hur det skulle bli om man hittade en bräda med rätt utseende och tjocklek. Sen klyva brädan på längden. Du förlorar förvisso sponten Men det kanske man kan överleva?

Enklast är att göra som redan tipsats om tidigare. Byt ut all panel
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Lite sent men...
Ett alternativ är att beställa panel. Då får du den precis som du vill ha det. Förut att det blir dyrt. Men då är det ett hantverk.
Frågan är hur det skulle bli om man hittade en bräda med rätt utseende och tjocklek. Sen klyva brädan på längden. Du förlorar förvisso sponten Men det kanske man kan överleva?

Enklast är att göra som redan tipsats om tidigare. Byt ut all panel
Jag köpte bastupanel av gran och ska testa. Sen såg jag den här dörren. Så skulle jag vilja ha det. Måste ju vara kluvna brädor?
 
  • Gamla träfönster och dörrar lutade mot en grå trävägg utomhus, på grusmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.