Nu är det knivigt förstår ni.

Hur funkar det med bygglov och detaljplaner?

Om man håller sig helt enligt detaljplan (från 30-talets Stockholm); kan man då nekas bygglov???

Nästa fråga är hur "lätt" det är att få bygglov i Stockholm (Stora Essingen).

Frågan gäller att bygga ett fristående hus på tomt med befintligt hus. Det går att följa regler om max byggyta, gräns till grannar och prickmark, takhöjd etc.
Det enda man måste bryta mot är att husen inte står 12 meter från varandra. Vi tror dock att detta beror på brandkrav, som kanske har ändrats något...

Vad tror ni vänner?
Vi kommer naturligtvis att kolla med SBK, men det är ändå bra att ha en känsla i ryggraden av vad som borde vara tillåtet.
 
Hemmakatten
Har du vunnit på Lotto eller har en rik arvtant. ;D ;D. Säg bara inte att det är en sjötomt..... (Inte ett dugg avundsjuk är jag, *ljuger så det skvätter om det gör jag också* )

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig nu i kväll. Men om du vill kan jag fråga "mina" arkitekter som håller på att bygga hus åt två familjer på två sjötomter just på Stora Essingen. De har ju sökt bygglov för dessa o vet ju hur svårt/lätt det har varit.
 
Det vore supergulligt!!!

Och för att göra dig lite "gladare", det är inte en sjötomt ;)
Vi nöjer oss med att ha det på landet ;D 8) ::)

P4150062.JPG
 
I Sollentuna är det 8 meter mellan husen som är brandkravet. Jag tror att det är därför man pratar om 4.5 m från tomtgräns då har man lite marginal på båda sidorna. Så 12 m låter mycket, även om det kanske var rimligt på 30-talet, vad vet jag!
 
Hemmakatten
Nix skrev:
Det vore supergulligt!!!

Och för att göra dig lite "gladare",  det är inte en sjötomt ;)
Vi nöjer oss med att ha det på landet  ;D 8) ::)

[bild]
Känner mig inte det minsta lilla supergullig >:( ;) , snarare mobbad! :'( Har ALLA sjötomter förutom vi? Ska se om jag känner mig på bättre humör under dagen...... ;D ;D
 
Hemmakatten skrev:
Känner mig inte det minsta lilla supergullig  >:(  ;) , snarare mobbad!  :'( Har ALLA sjötomter förutom vi? Ska se om jag känner mig på bättre humör under dagen...... ;D ;D
Nejdå, VI har varken sjö- eller strandtomt:

62472_sbl_s.jpg

Känns det LITE bättre nu? ;D
 
Hemmakatten
JÄTTEfint hus, Sophia! Ser verkligen mysigt ut! Antar att enda anledningen att flytta är önskan om mer utrymme, eller?
Känner mig genast bättre. ;D Den berömda svenska avundsjukan är svår att hålla i schack! :-[ . Ska skärpa mig.... o ringa o kolla med arkitekterna i morgon.
 
Hammarn skrev:
Hmm Nix, är det SJÖtomt eller STRANDtomt?  8)
Jag förstår inte ens frågan...

För att göra er lite gladare kan jag säga att tomten slutar fyra meter från vattnet...

Som tur är har vi bra kontakt med markägaren.

Bara inte mina barn retar upp sin morfar så skall han nog låta oss disponera den remsan...
 
Hammarn skrev:
Sjötomt=vatten ingår i tomten, Strandtomt=tomten slutar i vattenbrynet. Taxeringmässigt är det tyvärr ingen skillnad och jag vet inte hur mycket värt det är att äga ett antal kvadrat vatten...
Och svaret är som sagt ingetdera, eftersom den slutar strax ovanför stranden.
Jag skulle snarare kalla det viss sjöglimt ;)
 
Huvudfrågan försvann i "vattensnacket"  ;D ;D ;D

För att komma tillbaka till spåret! Kravet var förr i tiden att det skulle vara minst 12 meter mellan huvudbyggnader. Detta beräknas från husets fasad. Takutsprång räknas alltså inte in; så mellan husens takutsprång kunde det alltså vara kortare avstånd. Denna regel var ursprungligen en skyddsregel för hindrande av spridning av brand. Detta avstånd kunde minskas om man gjorde en särskild brandskyddande konstruktion; t. ex. tegelfasad.

Under åren har skyddsavståndet minskats och under en lång rad av år har det gällt ett minsta avstånd om 9 meter. Det är här som 4,5 meters regeln härstammar. Om två grannar bygger minst 4,5 meter från sin tomtgräns kommer husen att hamna minst 9 meter från varandra (2 x 4,5 meter).

Numera - sedan några år tillbaka - är avståndet minskat till 8 meter mellan hus och följdaktligen har dagens detaljplaner regler om minst 4 meters avstånd från gräns.

Ett problem (som i och för sig inte är aktuellt i detta fall) är dock att avståndsregeln, som alltså från början var en brandskyddsregel, har kommit att bli en "integritetsregel". Sedan ett antal år tillbaka gäller alltså denna regel till skydd från grannars negativa påträngning.

I ditt fall är det dock inte fråga om avstånd till granne så du bör kunna klara dig genom att bygga en brandavskiljande konstruktion.

Lycka till!  
 
Tack för jättebra svar.

Det enda som kvarstår är frågan om man kan nekas bygglov om man uppfyller alla krav i detaljplanen?
 
Jag vill ju ha neggosvaren...
Det är det som leder framåt.

Essingen är ju en mish-mash av byggstilar...
Vi har inte ens tänkt klart på om vi skall bygga, så vi kan till och med kanske prata med dem om hur de tycker att det bör se ut.

Och att originalhuset skulle vara skyddvärt känns osannolikt, men tanken är bra att ha med sig.

 
Det är precis som Hammaren skriver.

En sökande skall enligt PBL 8:11 beviljas bygglov om
1) åtgärden inte strider mot detaljplan
2) (ej aktuellt i detta ärende)
3) uppfyller kraven i PBL 3 kap 1, 2 och 10-18 §§.

I PBL 3 kap anges just krav på byggnader och det anges i 1 § att byggnader skall placeras och utformas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stadsbilden. Byggnader skall vidare ha en yttre form och färg som är estetiskt tilltalande, lämplig för byggnaderna som sådana och som ger en god helhetsverkan.

Precis som Hammaren skriver så borde du gå upp till stadsbyggnadskontoret och få svar på dessa saker. Eftersom du verkar hamna inom planbestämmelserna så kan bygglovet beviljas "över disk" dvs av en tjänsteman på delegation av SBN. Då slipper du åtminstone politikernas nyckfullhet men inget är säkert; politikerna kan ju alltid lägga sig i eller så kanske tjänstemannen är "harig" och lämnar det i alla fall till nämnden.

Lycka till!!! ;) ;) ;)
 
Kör hårt.
På Stora Essingen måste ju Skönhetsrådet m.fl. ha tittat åt andra hållet i åratal. ;D
Kåkarna står ju i princip på varandra och har en närmast osannolik spännvidd i fråga om arkitektur.
Enskede och Bromma är betydligt homogenare.
Blir nog bara ännu mysigare med en liten Nixstuga till. :)
 
Hemmakatten
Har nu pratat med arkitekterna som byggt två hus på Stora Essingen. Det är uppenbarligen inte helt enkelt. En massa grannar som vill lägga sig i o många som inte vill att det byggs överhuvudtaget mer på ön.
Har skickat ett mer utförligt svar direkt till Nix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.