terjevigen terjevigen skrev:
Bra med ärligt folk, även om det drabbade dig i detta fallet.

När skickade du in din ansökan? Jag har fortfarande inte fått mer än kvittens och sökte 5/7.
Jag har också bara kvittens så här långt. Sökte 3/7.
 
  • Gilla
Eerriicc
  • Laddar…
terjevigen terjevigen skrev:
Bra med ärligt folk, även om det drabbade dig i detta fallet.

När skickade du in din ansökan? Jag har fortfarande inte fått mer än kvittens och sökte 5/7
Samtidigt som reglernas utformning känns lite märklig gällande just detta. Det är ju två skilda energislag som jag ser det, som kan funka som komplement/back-up till varandra där man kan välja värmekälla beroende på marknadspriserna och köra lite komfortkyla på varma sommarnätter med llvp om elpriserna medger detta förstås. Dessutom är den elförsöjda varmvattenberedaren ett minne blott, men men regler är regler…

Jag ansökte den 14/8 så fick svar ganska omgående faktiskt. Tillhör numera Länstyrelsen Dalarna ska tilläggas.
 
U
Eftersom det är länsstyrelserna som handlägger det kan svarttiden variera rätt mycket beroende på vilken länsstyrelse man tillhör.
Att jämföra när man skickade in sin ansökan spelar ju bara roll om man tillhör samma.
Jag ansökte den 5/7, tillhör Stockholm och har inte fått svar.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Eftersom det är länsstyrelserna som handlägger det kan svarttiden variera rätt mycket beroende på vilken länsstyrelse man tillhör.
Att jämföra när man skickade in sin ansökan spelar ju bara roll om man tillhör samma.
Jag ansökte den 5/7, tillhör Stockholm och har inte fått svar.
Ja, det var därför jag frågade specifikt denna gången, för det stod då att han bodde i Skåne, men nu har han korrigerat. :)
 
U
Det var inte bara riktat till dig, det är rätt många som frågat om andra fått svar på sina ansökningar
 
  • Gilla
terjevigen
  • Laddar…
P
M mnils skrev:
Hur fick de reda på att du har en LL pump?
finns ju flera alternativ.. har det lämnats in en energideklaration vid nåt ägarbyte så finns ju infon där... har man använt rotavdrag för att få den uppsatt så har man även där infon sparad..
 
Kan folk dela med sig lite gällande ansökningsdatum och besked?

Gjorde ansökan 8/8 för värmeåtgärder och har inte fått beslut. Bor i Stockholms Län.
 
U
Ansökte 4/7 och har inte fått beslut än. Länstyrelsen Stockholm.
 
U
U Utsliten och utdömd skrev:
Ansökte 4/7 och har inte fått beslut än. Länstyrelsen Stockholm.
Fick svar idag!
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Fick svar idag!
Hoppas det blev positivt för din del.

Fick svar från Länstyrelsen att de tydligen får väldigt många frågor gällande just kravet på luft-luftvärmepump som ej berättigar till bidrag om den är nyare än 10 år, diskussioner pågår vidare uppåt om det kravet kan arbetas om på något sätt. Men tillsvidare gäller kravet, spelar som sagt ingen roll om den inte värmer hel huset, inte fungerar eller inte används som huvudvärmekälla.
 
U
Jag fick komplettering. De ville ha underlag på beställningsdatum.
Men väldigt trevliga, de ringde innan och förklarade beslutet osv. innan jag fick meddelandet/mail från Boverket.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag fick komplettering. De ville ha underlag på beställningsdatum.
Men väldigt trevliga, de ringde innan och förklarade beslutet osv. innan jag fick meddelandet/mail från Boverket.
Beställde du pumpen själv eller är det offert eller liknande som du kommer använda som underlag? Och när gjordes installationen?
 
U
Jag hade tur med hur bidraget är utformat kan man säga, det är precis på håret att jag kvalar.
Är en firma som både installerat och levererat material.
Beställde en IVT 409 i februari 2022, men den blev förskjuten leverans hela tiden.
Men 11 november fick företaget hem en IVT 407S extra och då fick jag en uppdaterad offert som jag va tvungen att svara på samma dag. Den installerades den 22 november.
Så jag har ju en offert från 11 november på det som blev installerat, och det är den offerten jag nu skickat in som komplettering, så får se vad svaret blir. Hoppas det räcker som bevis för beställning. Och hoppas man får lite förtur i hanteringen med komplettering så jag inte hamnat sist i högen igen.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag hade tur med hur bidraget är utformat kan man säga, det är precis på håret att jag kvalar.
Är en firma som både installerat och levererat material.
Beställde en IVT 409 i februari 2022, men den blev förskjuten leverans hela tiden.
Men 11 november fick företaget hem en IVT 407S extra och då fick jag en uppdaterad offert som jag va tvungen att svara på samma dag. Den installerades den 22 november.
Så jag har ju en offert från 11 november på det som blev installerat, och det är den offerten jag nu skickat in som komplettering, så får se vad svaret blir. Hoppas det räcker som bevis för beställning. Och hoppas man får lite förtur i hanteringen med komplettering så jag inte hamnat sist i högen igen.
Av det jag förstått borde du väl då beviljas bidraget. Är det en sån där elektronisk offert du signerat?
 
U
S skanfals skrev:
Av det jag förstått borde du väl då beviljas bidraget. Är det en sån där elektronisk offert du signerat?
Nej vanlig pdf på mail så ringde jag säljaren för att godkänna den.
Men slutfakturan matchar på öret med beloppet på offerten så det borde inte vara några tveksamheter kan jag tycka. Men det var ju väldigt speciellt att under 2022 få 11 dagar mellan beställning och installation på en LVVP, så förstår att de ber om komplettering. Va ju annars 6-10mån leveranstid beroende på märket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.