Hej,

Jag kommer att installera en vakuumtoalett med tillhörande pump från Jets framåt hösten i mitt fritidshus. Pumpen behöver placeras i husgrunden - en inklädd plintgrund. Därför behöver jag konstruera en isolerad låda för den att operera i. I och med att den står i husgrunden kommer det inte regna eller blåsa direkt på konstruktionen, däremot kommer den utsättas för fukt och kyla vilket innebär att jag behöver isolera väl samt installera en enkel frostvakt i lådan. Lådan ska ha typ 100x80x60 som yttermått. Jag undrar om följande upplägg skulle vara tillräckligt:

Plyfa -> Luftspalt -> Vindpapp -> Stenull > Plyfa

I och med att det inte kommer regna på den tänker jag att väggar, tak och golv får samma konstruktion. Ämnar att placera den på några stenplattor för att få upp den några centimeter från den grusade grunden.

Frågor:
  • Behöver jag komplettera med ex. frigolit inuti konstruktionen?
  • Ska jag använda impregnerat material för att motverka fuktinträngning?
  • Behövs någon ventilation utöver eventuella luftläckage som kommer i springor vid in- och utföring av kablage och rör för att pumpen och lådkonstruktionen ska må bra?
Tack på förhand!
 
Plyfan kommer ruttna i sönder ganska omgående. Framför allt om den har kontakt med marken. Satsa på XPS cellplast istället, markisolerskivor. De kan du nästan skruva i med en rejäl skruv.
 
  • Gilla
ekvadrat och 1 till
  • Laddar…
B
Jag hade nog bara gjort en enkel plåthuv med 5cm xps klistrat på insidan. Blir nog rätt hög RF i lådan, men är det ett problem? Pumpen o elektroniken borde väl tåla det, så länge det är frostfritt?

Leverantören av utrustningen kanske har några exempelbilder på kundinstallationer annars.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Plyfan kommer ruttna i sönder ganska omgående. Framför allt om den har kontakt med marken. Satsa på XPS cellplast istället, markisolerskivor. De kan du nästan skruva i med en rejäl skruv.
Tack för inspel! Så samma upplägg i övrigt? Dvs:

XPS cellplast -> Luftspalt -> Vindpapp -> regelkonstruktion med stenull -> XPS Cellplast?
 
B BSOD skrev:
Jag hade nog bara gjort en enkel plåthuv med 5cm xps klistrat på insidan. Blir nog rätt hög RF i lådan, men är det ett problem? Pumpen o elektroniken borde väl tåla det, så länge det är frostfritt?

Leverantören av utrustningen kanske har några exempelbilder på kundinstallationer annars.
Tack! Ska höra med Jets. :)
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Plyfan kommer ruttna i sönder ganska omgående. Framför allt om den har kontakt med marken. Satsa på XPS cellplast istället, markisolerskivor. De kan du nästan skruva i med en rejäl skruv.
Eller fungerar det kanske lika bra med endast XPS cellplast och sedan plyfa som interiör? Tanken är ju att det inte ska finnas fukt därinne så då borde ju plyfan rimligtvis hålla bättre. Det jag funderar på då är huruvida konstruktionen kommer bli tillräckligt stabil. Att limma (?) en stor låda av cellplast känns ganska rangligt. En regelkonstruktion på insidan mellan cellplasten och plyfan?
 
Hi_Dog Hi_Dog skrev:
Eller fungerar det kanske lika bra med endast XPS cellplast och sedan plyfa som interiör? Tanken är ju att det inte ska finnas fukt därinne så då borde ju plyfan rimligtvis hålla bättre. Det jag funderar på då är huruvida konstruktionen kommer bli tillräckligt stabil. Att limma (?) en stor låda av cellplast känns ganska rangligt. En regelkonstruktion på insidan mellan cellplasten och plyfan?
Bär
Hi_Dog Hi_Dog skrev:
Eller fungerar det kanske lika bra med endast XPS cellplast och sedan plyfa som interiör? Tanken är ju att det inte ska finnas fukt därinne så då borde ju plyfan rimligtvis hålla bättre. Det jag funderar på då är huruvida konstruktionen kommer bli tillräckligt stabil. Att limma (?) en stor låda av cellplast känns ganska rangligt. En regelkonstruktion på insidan mellan cellplasten och plyfan?
Är det en vattenpump med 3-4 gradigt vatten kommer det bli kondens och plyfan kommer ruttna. Kanske kan bygga i tryckta reglar och endast XPS sen? Ser inte direkt något behov av plyfa alls. Xps'n är jäkligt stabil. Svårt att sätta sig in i din ritning😀
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Bär

Är det en vattenpump med 3-4 gradigt vatten kommer det bli kondens och plyfan kommer ruttna. Kanske kan bygga i tryckta reglar och endast XPS sen? Ser inte direkt något behov av plyfa alls. Xps'n är jäkligt stabil. Svårt att sätta sig in i din ritning😀
Det är en vakuumpump för toalett så inget vatten mer än svartvattnet som åker igenom pumpen vid spolning. In- och utlopp kommer vara kopplade med värmekabel och inne i konstruktionen en frostvakt, så förhoppningsvis ingen nämnvärd kondensbildning. Men XPS och träreglar (för att tryggt kunna säkra pumpen som nog vibrerar en del vid spolning) låter bra.

Tack för din input och tålamod med mina garanterat dumma förslag. Jag är totalamatör och ny husägare men vill så gärna lära mig. :)
 
Hi_Dog Hi_Dog skrev:
Det är en vakuumpump för toalett så inget vatten mer än svartvattnet som åker igenom pumpen vid spolning. In- och utlopp kommer vara kopplade med värmekabel och inne i konstruktionen en frostvakt, så förhoppningsvis ingen nämnvärd kondensbildning. Men XPS och träreglar (för att tryggt kunna säkra pumpen som nog vibrerar en del vid spolning) låter bra.

Tack för din input och tålamod med mina garanterat dumma förslag. Jag är totalamatör och ny husägare men vill så gärna lära mig. :)
Lugnt, jag ser galet många dåligt byggda trummor och lådor under hus. Kul att kanske kunna hjälpa till 😀
 
  • Gilla
Hi_Dog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.