Det där är väl en bra start. Låter som du bor i lägenhet och har det allra nödvändigaste för att sätta upp en hylla/tavla eller såga av en spik och då behöver man inte så mycket mer. 😆

Skulle intresset utvecklas och man tycker det är roligt med lite mer verktyg och maskiner så kan det lätt gå till det extrema.

Tyvärr har jag inte plats att spåra ur. Alltid kul att ha grejor hemma. Bult och skruv ska alltid finnas i alla varianter som finns.

Annars är det sparsamt med prylar.
Har nog inte ens 2 ton med handverktyg.
En trygghet är ju en oöppnad av varje sak.

Tänkte skriva att man max köpt verktyg för 100.000kr på 5år men började räkna lite snabbt så säg max 200.000kr då.
Köpte in ett basutbud med ny svets, färgspruta, bänksågar, kap å gersåg och allt som man kanske kommer behöva kommande åren när vi flyttade.

Bänkslip förra veckan fast det inte finns en bänkyta att sätta den på och nu behövs ny handöverfräs. Skruvdragare har man inte köpt på snart ett år.

Satt 5års gräns bakåt i tiden för 2018 köpte man in allt från Hitachi innan det blev Hikoki så det vill man inte ha med i statistiken.

Men är alla de maskinerna 5 år så är det väl dags att köpa in allt nytt igen. Vissa blir slitna.
 
Jag väljer att ha få verktyg av bra kvalite, som fungerar än många. Allt ligger/hänger på sin plats med samma uppsättning både i bostaden och fritidshuset.
Maskiner finns enbart i bostad, förutom röj/motorsågar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan man ha för många verktyg?

Nej.
 
  • Gilla
Mr Tool
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Själv har man verktyg till 90% från Biltema och i värsta fall från Chlas Ohlsson eller Jula, så man blir ju lite avundsjuk på Knipex-tängerna.

Vågar du verkligen använda dem? Polygriper använder man ju mest till sådant som verktyget inte är konstruerat för och drar sönder tänderna när man tex. försöker få loss runddragna skruvar och liknande. Det är ju bara en tidsfråga tills man kapar en för tjock ståltråd med en för liten kniptång, osv.
Den största Cobran fick jag i julklapp 1988, made in W-Germany. Den är så oerhört bra och fortfarande i nyskick trots att jag försökt misshandla den i över 30 år. När allt annat inte funkar så finns den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej! 🤓
 
På en given yta är svaret helt klart ja, blir mycket letande och lyftande.
Känns som om du har många dubbletter och då blir det mer ett samlande än en nytta. Är likadan med skiftnycklar, har väldigt svårt att inte köpa fler när jag springer på en beg till bra pris.
Har lovat barnen att de skall få med sig varsin välfylld verktygslåda när de flyttar hemifrån och då kan jag motivera ytterligare köp av dubbletter. 😀
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Ja just skiftnycklar är ju intressant, använder dom aldrig hemma men har några stycken i varje fordon "ifall att" ute på vägen vilket kanske har hänt 3-4 ggr på 30 år. Men jag gillar att samla på dessa.
Köpte senast igår 4 Luna skjutmått men sålde ett till en granne. Motiveringen är ju att har man många hittar man ett, finns ju en annan lösning, håll ordning men det har inte funkat för mig på väldigt många år så jag har inga förhoppningar.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Har funderat om det har slagit slint på riktigt nu. Har införskaffat som exempel 3 DeWalt sticksågar, 1 Hitachi, 6 vinkelslipar, DeWalt, Bosch, Makita samt horder av handverktyg, framförallt för mekanik. Min polygripfavorit är knipex cobra[bild]

Har säkert fler om jag söker, men har lite Bacho också, [bild]
och oklart varför jag har minst 3 likadana Kamasa[bild]
Lite skiftnycklar från 12 till 30tum. Tyvärr har jag bara 1 av varje på 24 och 30 tum. Resten är iaf 2 på varje krok men finns nog fler, under 12 tum är det 10+ st på alla.[bild]
Korta svaret är NEJ!
Långa svaret är:
När man får svårt att välja vilket man ska ha för stunden😀
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fast så där många polygriper är nog överkurs.........Har skruvat med bilar i typ 35 år. Jag har tre olika kanske.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast så där många polygriper är nog överkurs.........Har skruvat med bilar i typ 35 år. Jag har tre olika kanske.
Jag har skruvat med bilar och motorer i dryga 40 år men polygripen man hade då kanske inte har samma ”bett” som när den var ny.
Då köper man en ny och den gamla går i pension men slängs inte.
Om det sen är av nostalgiska skäl eller inte vet jag inte.
 
L lindsmik skrev:
Då köper man en ny och den gamla går i pension men slängs inte. Om det sen är av nostalgiska skäl eller inte vet jag inte.
Hur skulle man kunna slänga ett kärt gammalt uttjänt verktyg??? 😡 Det ska naturligtvis få en lång och härlig pension med god omvårdnad och mycket lite arbete. 😀
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur skulle man kunna slänga ett kärt gammalt uttjänt verktyg??? 😡 Det ska naturligtvis få en lång och härlig pension med god omvårdnad och mycket lite arbete. 😀
Alfredo Alfredo skrev:
Hur skulle man kunna slänga ett kärt gammalt uttjänt verktyg??? 😡 Det ska naturligtvis få en lång och härlig pension med god omvårdnad och mycket lite arbete. 😀
En annan aspekt är att man ibland behöver två. Ytterligare aspekt är att man kan förlägga en. Då är det bra att ha flera - eller att man som jag råkade bygga in en i huset.
Kan ju bli intressant när någon om X år hittar den. En polygrip från Bacho med plasten kvar.
Kommer då att kunna dateras med hjälp av AI till ca 19881201.
Som nämnts i tråden redan.
Dela upp i flera verktygslådor.
En VVS
En el
En för pool
En för snickeri
En ambulerande för svärföräldrarna.

Slutgiltigt svar är:
Nej man inte ha för många verktyg.
 
Som tidigare säljare av verktyg m.m. i 14 år har ju inneburit att man kommit över lite av varje...
Sen är anser jag att alla nya projekt kräver minst en ny maskin! 👊
 
Person vandrar i gräsfält med berg i bakgrunden, text ovanför och under delar humoristiska kontrasterande känslor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Eftersom vi har både en villa i stan och en stuga på landet så har vi allvarligt funderat på att skaffa en liten ändamålsenlig skåpbil. I denna tänkte vi ha alla de verktyg vi idag fraktar mellan villan och stugan titt som tätt, rätt omständligt att ha med oss det vi behöver till respektive ställe, planeringen etc. En rullande verktygsbod helt enkelt.

Ett alternativ är givetvis att skaffa dubbla uppsättningar av verktygen som används mest... blir säkert billigare. Men konceptet "servicebil" känns inte så dumt ändå.
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.