Hejsan alla hjĂ€lpsamma medlemmar ! 😄

Är behov av rĂ„d inför installation av takdoslock 2-Pol Jordat med krok i mitt badrum. Har löshĂ€ngande elkablar i 5 olika fĂ€rger, 2 svarta, 2 bruna, 2 blĂ„a, 2 gröna/gula och 1 vit i mitt badrums tak . (Se separat bild ). Har en grundkunskap kring hur olika fĂ€rger kopplas men nĂ€r jag tog ner min tidigare armatur (dimbar) som satt blev jag förvirrad, den vita kabeln frĂ„n tidigare lampa i taket var kopplat till ett jordat uttag tillsammans med den grön/gula kabeln, pĂ„ N hade det kopplats en blĂ„ och en separat vit kabel ( denna vita kabel kom ej frĂ„n taket) och pĂ„ L var den vita separata kabeln som var kopplad till N Ă€ven kopplad till L. ( Se separat bild ). Blir dĂ€rmed misstĂ€nksam nu nĂ€r jag ska koppla in en takdoslock vilka kopplingar som gĂ€ller för mina elkablar kopplat till fĂ€rg. Jag behöver er hjĂ€lp för att veta vilka kablar jag ska koppla till N, L och jordat nĂ€r jag installerar takdoslocket. Alla bidrag i denna trĂ„d Ă€r högst uppskattat och vĂ€rdefulla ❀
 
  • Elkablar sticker ut frĂ„n hĂ„l i en vĂ€gg, kapslade med skarvklĂ€mmor, oavslutad elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation med öppna kablar och anteckningar om tidigare felkoppling till jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
SÀtt en Wago 221 eller annan typ av toppklÀmma pÄ den vita trÄden i taket.




Bild 2:
De tvÄ vita trÄdarna med blÄ krympslang mellan sig Àr en "bottenlast"
https://www.rexel.se/swe/Produktkatalog/Installationsmaterial-(11-15,-17,-18)/13---NÀrvaro--och-rörelsedetektorer-och-kopplingsur/Dimmer/Kompletta/Tillbehör/BOTTENLAST-ELTAKO/p/1377055
Den anvÀnds om LEDlampor inte slÀcks helt nÀr strömbrytaren Àr frÄnslagen.

N Natalia Jakobsson skrev:
Har en grundkunskap kring hur olika fÀrger kopplas
Man kopplar aldrig efter fÀrger!
Man kopplar alltid bara efter funktion.
FÀrgerna ger bara en indikation pÄ vilken funktion det kan vara.


Sen Àr det inte sÀkert att det fÄr vara ett lamputtag i badrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bara för att förstÄ lite..

Hur har det sig att du vill montera ett lamputtag?
 
N Natalia Jakobsson skrev:
den vita kabeln frÄn tidigare lampa i taket var kopplat till ett jordat uttag tillsammans med den grön/gula kabeln
Med "jordat uttag" antar jag du menar den mellersta plinten pÄ den svarta-vad-det-nu-Àr-för-nÄgot? Hur vet du att denna terminal Àr skyddsjord? Jag ser ingen mÀrkning pÄ bilden. Finns symbolen för skyddsjord nÄgonstans En ikon av en kraftanslutning eller strömbrytare, svart pÄ grÄ bakgrund, vanligt inom teknik och grÀnssnitt. , eller bokstaven "E".

I vilket fall Àr det allvarligt fel med en vit och en grön/gul ledare pÄ samma plint. Det behöver undersökas av en fackman och gör att det inte gÄr att ge nÄgra rÄd hÀr.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.