Hej,
VI ska bygga till vårat hus och söker efter en bra byggfirma som kan göra det åt oss med helentreprenad. Men det är inte så lätt att veta vilken firma man ska anlita och om kan kan lita på dem, särskilt inte om man inte har någon tidigare erfarenhet inom bygg.
Vi har kontakt med ett företag som heter Byggingenjörsbyrån som bla. erbjuder hjälp i kontakt med byggfirmorna och myndigheter. De kan fixa ritningar, ta in offerter och alla andra steg i byggprocessen utom själva byggandet.

För oss är det en djungel att ta oss igenom allt som ingår i byggprocessen och vi behöver nog ha vägledning och hjälp, så Byggingenjörsbyråns hjälpande hand skulle nog inte vara så dumt.

Byggingengörsbyrån vill hjälpa oss med:
  • Förslagshandling med plan, fasad och sektionsritning samt situationsplan (inkl 3D-modell).
  • Arkitektritningar.
  • Konstruktionsritningar.
  • Ta in offerter från olika byggfirmor med hjälp av konstruktionsritningarna.
Låter det klokt att anlita ett företag som Byggingengörsbyrån eller ska man skippa det steget och istället gå direkt till Byggfirmorna?
 
Det låter klokt att ta fram arkitektritningar och konstruktionritningar, men för arkitektritningarna hade jag nog vänt mig till en arkitekt istället? Har du sett något de har ritat tidigare?
 
Hej,
De verkar arbeta med en massa byggprojekt och har egna arkitekter.

Tolkar jag dig rätt att du menar att det är bra att ha en arkitekt ritning klar innan man anlitar byggfirma? Eller kanske till och med konstruktionsritning?
 
Om du "bara" letar efter en byggfirma som du vågar lita på. Så tror jag att tjänsterna som "byggingenjörsbyrån" vill erbjuda är onödigt. Låter mer som det du får av en arkitektbyrå. Och du har inte större anledning att lita på den här byrån än vilken "random byggare" som helst.

Så fort du blandar in en "förmedlare", så får du räkna med att byggaren på ngt. sätt betalar provision till förmedlaren. Och i värsta fall (mycket vanligt) får du in en förmedlare i kedjan som debiterar dig typ 500kr/h, och hyr in lågpris arbetskraft som får 20 - 50 kr/h. Och som inte nödvändigtvis någonsin satt sin fot på ett bygge. "byggaren" som förmedlaren anlitar är i många fall bara ytterligare en förmedlare som kallar sig byggfirma.

För ombyggnader skulle jag leta efter en liten byggare, gärna enmans snickarfirma. Och leta efter någon med (äkta) bra referenser, lita inte på omdömessidor du hittar på nätet. Använd inte förmedlingtjänster som "brabyggare" "offerta" osv. Utan kolla med kolleger, släktingar, grannnar osv. Duktiga byggare hittar men bara via kontakter, och det går åt båda håll. En duktig byggare vill ofta ha referens på vem du är, annars kan kön vara väääldigt lång. Och räkna med att en duktig byggare har fullt i orderboken i 6 - 12 månader eller mer.
 
M manneokoko skrev:
Hej,
De verkar arbeta med en massa byggprojekt och har egna arkitekter.

Tolkar jag dig rätt att du menar att det är bra att ha en arkitekt ritning klar innan man anlitar byggfirma? Eller kanske till och med konstruktionsritning?
Du bör nog minst ha arkitektritning klar.
 
H hempularen skrev:
Om du "bara" letar efter en byggfirma som du vågar lita på. Så tror jag att tjänsterna som "byggingenjörsbyrån" vill erbjuda är onödigt. Låter mer som det du får av en arkitektbyrå. Och du har inte större anledning att lita på den här byrån än vilken "random byggare" som helst.

Så fort du blandar in en "förmedlare", så får du räkna med att byggaren på ngt. sätt betalar provision till förmedlaren. Och i värsta fall (mycket vanligt) får du in en förmedlare i kedjan som debiterar dig typ 500kr/h, och hyr in lågpris arbetskraft som får 20 - 50 kr/h. Och som inte nödvändigtvis någonsin satt sin fot på ett bygge. "byggaren" som förmedlaren anlitar är i många fall bara ytterligare en förmedlare som kallar sig byggfirma.

För ombyggnader skulle jag leta efter en liten byggare, gärna enmans snickarfirma. Och leta efter någon med (äkta) bra referenser, lita inte på omdömessidor du hittar på nätet. Använd inte förmedlingtjänster som "brabyggare" "offerta" osv. Utan kolla med kolleger, släktingar, grannnar osv. Duktiga byggare hittar men bara via kontakter, och det går åt båda håll. En duktig byggare vill ofta ha referens på vem du är, annars kan kön vara väääldigt lång. Och räkna med att en duktig byggare har fullt i orderboken i 6 - 12 månader eller mer.
Stort tack för svaret hemmapularen. Precis något sådant jag ville höra.
 
ET-cetera arkitekter kan jag rekommendera för att får fram några ideer för er tillbyggnad.
 
  • Gilla
manneokoko
  • Laddar…
Jag är ärlig och rak nu:
Många av dessa popup-byråer av konstruktörer, arkitekter och KA gör det billigt. Detta för att locka kunder. Jag har själv jobbat i den branschen på ett arkitektkontor där gör man ett jobb som tex en mindre tillbyggnad tar det i runda slängar 30 timmar. Då anpassar vi tillbyggnaden till huset och tomten, ger tips på ytor man kan spara in eller flytta om.
Dessa popup-byråer kan omöjligen ge samma anpassade service utfört på en tredje del så kort tid. Har de ingen kostnad för administration? Ett hus är ingen låda man är i, man BOR i den och vill trivas. Att "bara" rita något utan att ge den en själ gör huset opersonligt och trist (ja jag vet, smaken är som baken!)
 
  • Gilla
manneokoko och 1 till
  • Laddar…
Annars är tipsen bra som flera gett innan, ritningar från en bra byggingenjör eller arkitekt har löst många problem redan på pappret. Det är många aspekter som ska tas om hand till ett bygglov.
Lycka till!
 
  • Gilla
manneokoko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.