Vi var bortresta runt midsommar. Satte huset i semesterläge och det drog då 6 kwh per dygn. Övriga dagar den månaden låg vi runt 16 kwh
 
T Tinototem skrev:
Vi var bortresta runt midsommar. Satte huset i semesterläge och det drog då 6 kwh per dygn. Övriga dagar den månaden låg vi runt 16 kwh
Nästa gång vi är borta skall jag stänga allt utom kyl/frysarna.
 
Kran som droppar varmvatten? Vad är det för dator som alltid står på? Speldatorer kan ha betydande förbrukning ibland. 16 kWh per dygn är en medeleffekt på 670 W. Det är för mycket för att förklara med några nätadaptrar och lampor. Har du enskilt vatten? Om pumpen har problem att få upp trycket kan det bli att den går långa perioder.
 
I in2kma skrev:
Nästa gång vi är borta skall jag stänga allt utom kyl/frysarna.
Det ända jag gjorde var att ställa in bergvärmepumpen i semesterläge så ingen värme eller varmvatten skapades sen stängde jag av vattnet via vår vattenfelsbrytare.

I samband med flytten såg jag till att energieffektivisera och saker i standby hos mig är inga konstigheter har ca 250 watt i timman som standby eller alltid på.Då inkluderar detta, FTX, kyl, frys, cirkulationspump för frikyla, belysning och alla vitvaror i standby
 
Vår grundförbrukning i normalstor villa ligger runt 7 kWh/dygn när ingen är hemma. Av det är ungefär 3 varmhållning av varmvatten, 3 är kyl/frys och 1 är diverse andra småsaker som fläkt, elektronik mm.
 
A Avemo skrev:
Kran som droppar varmvatten? Vad är det för dator som alltid står på? Speldatorer kan ha betydande förbrukning ibland. 16 kWh per dygn är en medeleffekt på 670 W. Det är för mycket för att förklara med några nätadaptrar och lampor. Har du enskilt
A Avemo skrev:
vatten? Om pumpen har problem att få upp trycket kan det bli att den går långa perioder.
Datorn är en hp desktop, ca 8 år. Kommunalt vatten. Inga pumpar. Mystiken tjocknar.
G gbgustaf skrev:
Vår grundförbrukning i normalstor villa ligger runt 7 kWh/dygn när ingen är hemma. Av det är ungefär 3 varmhållning av varmvatten, 3 är kyl/frys och 1 är diverse andra småsaker som fläkt, elektronik mm.
Ja det är också vad min snabbkalkyl säger. Jag kanske skaffar en sån P1 mätare
 
Ligger på ungefär samma om ingen är hemma, ~16-17/dygn. Ett par NASar, en dator, TVs i standby, automatisk belysning vid solnedgång, 2st frysar, 2st kylskåp, ingen uppvärmning.
 
Attitudeswe
FTX ventilation, mailserver, en router, en fiberbox, fullstor kyl, fullstor frys, kombinerad kylfrys i garage. Vvb 300L nibe med 65 graders laddning nattetid. 8st utelampor på var sin ljussensor. De flesta övriga standby förbrukare avslagna. Alla värmeproducenter av (utom VVB då)

Såhär ser det ut för oss när vi varit borta 3 dagar. Långsam värmeuppbyggnad i VVB via automatiserad temostatjustering. 8.04kWh/dygn.

Energianvändningsdiagram och elpriser över tid, mobilskärm, användargränssnitt, datummarkering, batteri- och signalindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag klarar också halv förbrukning dvs ca 6-8 kWh/dygnet när jag är hemma inkl dusch, spis, vattenkokare, FTX, TVtittande/radiolyssnande, disk-ELLER tvättmaskin, arbetslampor, dator & mobilladdningar och dessutom 2 frysar dvs ett behagligt liv nu på sommaren.

TS måste ha nån hund begraven 🤔
 
yonna yonna skrev:
Jag klarar också halv förbrukning dvs ca 6-8 kWh/dygnet när jag är hemma inkl dusch, spis, vattenkokare, FTX, TVtittande/radiolyssnande, disk-ELLER tvättmaskin, arbetslampor, dator & mobilladdningar och dessutom 2 frysar dvs ett behagligt liv nu på sommaren.

TS måste ha nån hund begraven 🤔
Jag letar med stearinljus i lyktan efter den gravade hunden
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom ingen annan har nämnt det så är det väl dags nu, har grannen höns? (gammalt byggahusskämt om avledning av el)
 
Attitudeswe
I in2kma skrev:
Jag letar med stearinljus i lyktan efter den gravade hunden
Kolla att inte en säkerhetsventil på VVB står och läcker lite varmvatten. Eller att FTX tempsensor gått sönder så att den kör eftervärmen konstant.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kolla att inte en säkerhetsventil på VVB står och läcker lite varmvatten. Eller att FTX tempsensor gått sönder så att den kör eftervärmen konstant.
Jag vet inte, jag körde ju ett antal dagar utan VVB och det sänkte förbrukningen med knappt 2 kWh. FTX tror jag inte jag har någon. Ventilation väl?
 
P Plutus skrev:
Eftersom ingen annan har nämnt det så är det väl dags nu, har grannen höns? (gammalt byggahusskämt om avledning av el)
Nej, men dom har en partikelaccelerator.
 
O
Ligger runt 4kWh/dygn när vi inte är hemma, 2 moderna cirkpumpar, bergvärmepump som bara håller varmvattnet varmt, kyl, frys, ett fåtal ac/dc igång - fiber, router, hue, några plejd, devolo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.