Hej.
Tror jag postade i fel forum (friggebodar) men denna frågan passar nog bättre här.

Jag har en liten musikstudio där jag sitter och jobbar ett par timmar om dagen. Har en pax calima i taket, bakom en stor ”labyrint” jag byggt för att skärma av ljud osv. Större hål in mot fläkten än vad utblåset (120) är genom väggen.

I andra änden är det en 100mm tilluft nere vid golvet. Den mynnar igenom ca 1.5m rör innan den tar sig utifrån och in i studion (förråd emellan) Det kommer ju in luft där, men caliman klarar inte av att vädra ordentligt. Alltid instängt och varmt. Experimenterade med att sätta dit en liten usbfläkt som var precis lagom stor och det blev lite bättre men kom upp i 50dB på 1.5m håll. Fortfarande instängt och varmt.

Det är ju lite prylar som avger värme, men caliman är ju byggt för att vädra ut badrum så jag tänkte att den borde ha funkat.

Hjälp? Kan man sätta dit en kanalfläkt? Hittade de med märkning på 41db och lägre. Vilka avstånd mäter de då? Och Caliman mäter ju mycket lägre nivåer när den inte sitter fast i väggen… finns det nått specialsätt att montera den på som jag inte har koll på?

Eller ska man satsa på en ”miniventilation” från Mitsubishi?

Kan labyrinten göra att caliman inte kan jobba ordentligt trots sin storlek?

Ursäkta. Många frågor. Man borde ju anlita nån slags expert, men pengarna… 😬
 
Hur stor bod är det? Tas tilluften från norra sidan?
 
H håbbe1961 skrev:
Hur stor bod är det? Tas tilluften från norra sidan?
9kvm. Tilluft från norr och frånluft i söder.
 
Så här ser labyrinten ut jag gjort. Bara isolering med tyg på. En skiva som barriär i mitten av lådan så att ljudet studsar (åt vänster, sen höger in i caliman) och dämpas.
 
  • Upp-och-nervänd träbox mot taket, isoleringsmaterial inuti, kablar, vit vägg bakgrunden, oväntad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns några varianter. Passivt utan fläkt men då med fler luftdon. Eller aktivt med en större fläkt 160mm med varvkontroll som flyttar luft med mindre ljud. Små fläktar som varvar mycket för inget är ingen bra ide. Tilluft och från luft verkar sitta rätt men bör vara så luften går på diagonalen genom rummet
 
H håbbe1961 skrev:
Finns några varianter. Passivt utan fläkt men då med fler luftdon. Eller aktivt med en större fläkt 160mm med varvkontroll som flyttar luft med mindre ljud. Små fläktar som varvar mycket för inget är ingen bra ide. Tilluft och från luft verkar sitta rätt men bör vara så luften går på diagonalen genom rummet
Tack för svar. De sitter på diagonalen. Så jag borde skaffa en större fläkt. Hm. Då får jag bygga in den ”på riktigt” med isolerade kanaler så att det inte blir kallt på vintern. Då måste jag stoppa igen ventilationen alldeles pga kylan som det är nu.. :( det drar rätt så bra från golvet osv så ventilation är inget problem på vintern även med den stängd. Hmhm.
 
Är boden oisolerad?
 
H håbbe1961 skrev:
Är boden oisolerad?
Nä. Välisolerad på det stora hela. Men trossbotten är lite trasig… inte hunnit fixa det i sommar…
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.