Claes Sörmland
N Noell skrev:
Jag skulle påstå att det finns många anledningar. Men återigen. Det är inte detta som jag har invändningar emot. Det är fortfarande det du skrev om att idén med en ny detaljplan var att köra över de boende och att den annars inte skulle behövas. Det påståendet är något HELT annat än att det är vanligt att kommunen vill ändra en detaljplan mot de boendes vilja.
Den enskilda meningen får du ju läsa i sammanhang av det stycke och det inlägg som jag skrev den i, det handlade om att en detaljplan kan ändras av kommunen och då även mot den enskilde småhusägarens vilja. En detaljplan är inget starkt skydd mot ett flerbostadshus i villakvarteret för den som inte vill ha ett sådant, det som tråden gäller. Du frågade efter vad jag menade och jag har förtydligat gång på gång, jag utgick från att din fråga var uppriktigt menad.
 
F fediwu skrev:
[länk]
Det här verkar vara den nya planbeskrivningen där delar av detaljplan för område 209 ersätts med en ny. Om jag inte gjort en miss när jag googlat.
https://www.kungalv.se/contentassets/a70452b6767240098b0360e7628d6195/planbeskrivning.pdf

Huvuddelen av planområdet är inte tidigare detaljplanelagt. Anslutande bostadsområden omfattas av detaljplan med aktnummer 209 (Byggnadsplan för Rishammar västra 2:8, 2:10 och Rishammar 5:1 m fl. laga kraft 1985-07-24) respektive detaljplan med aktnr 222 (Grokareby 3:5 och Rishammar 2:9 m fl, laga kraft 1989-01-18). Genomförandetiden för båda planerna har gått ut.

Mindre delar av dessa detaljplaner berörs. I detaljplan med aktnr 209 ingår en mindre del av grönområdet i nordväst i den nya planen och i detaljplanen med aktnr 222 ingår en del av anslutande odlingsmark väster om befintliga bostäder i den nya planen.

Detaljerad stadsplaneringskarta, visar bostadsområde med byggnader, gator, grönområden; förmodligen för utvecklingsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karta över planområde med markerade gränser, byggnader och vägar. Två områden inringade. Skala angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F fediwu skrev:
[länk]
Vilken detaljplan är det som gäller på fastigheten där det beviljas bygglov? Nummer 209 eller 222?
 
R Riverground skrev:
Det här verkar vara den nya planbeskrivningen där delar av detaljplan för område 209 ersätts med en ny. Om jag inte gjort en miss när jag googlat.
[länk]

Huvuddelen av planområdet är inte tidigare detaljplanelagt. Anslutande bostadsområden omfattas av detaljplan med aktnummer 209 (Byggnadsplan för Rishammar västra 2:8, 2:10 och Rishammar 5:1 m fl. laga kraft 1985-07-24) respektive detaljplan med aktnr 222 (Grokareby 3:5 och Rishammar 2:9 m fl, laga kraft 1989-01-18). Genomförandetiden för båda planerna har gått ut.

Mindre delar av dessa detaljplaner berörs. I detaljplan med aktnr 209 ingår en mindre del av grönområdet i nordväst i den nya planen och i detaljplanen med aktnr 222 ingår en del av anslutande odlingsmark väster om befintliga bostäder i den nya planen.

[bild]
[bild]
Fast den detaljplanen verkar ju vara ett nyexploateringsprojekt som ägs av Bonava så det låter ju inte som att TS pratar om en fastighet i det området, det fanns ju ett befintligt hus.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den enskilda meningen får du ju läsa i sammanhang av det stycke och det inlägg som jag skrev den i, det handlade om att en detaljplan kan ändras av kommunen och då även mot den enskilde småhusägarens vilja. En detaljplan är inget starkt skydd mot ett flerbostadshus i villakvarteret för den som inte vill ha ett sådant, det som tråden gäller. Du frågade efter vad jag menade och jag har förtydligat gång på gång, jag utgick från att din fråga var uppriktigt menad.
Jag förstår sammanhanget och min fråga var uppriktigt menad. Men vi verkar inte komma längre så vi släpper det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Det här verkar vara den nya planbeskrivningen där delar av detaljplan för område 209 ersätts med en ny. Om jag inte gjort en miss när jag googlat.
[länk]

Huvuddelen av planområdet är inte tidigare detaljplanelagt. Anslutande bostadsområden omfattas av detaljplan med aktnummer 209 (Byggnadsplan för Rishammar västra 2:8, 2:10 och Rishammar 5:1 m fl. laga kraft 1985-07-24) respektive detaljplan med aktnr 222 (Grokareby 3:5 och Rishammar 2:9 m fl, laga kraft 1989-01-18). Genomförandetiden för båda planerna har gått ut.

Mindre delar av dessa detaljplaner berörs. I detaljplan med aktnr 209 ingår en mindre del av grönområdet i nordväst i den nya planen och i detaljplanen med aktnr 222 ingår en del av anslutande odlingsmark väster om befintliga bostäder i den nya planen.

[bild]
[bild]
N Noell skrev:
Fast den detaljplanen verkar ju vara ett nyexploateringsprojekt som ägs av Bonava så det låter ju inte som att TS pratar om en fastighet i det området, det fanns ju ett befintligt hus.
Inte nyexploateringsprojektet, området ligger bredvid detta men ingår inte i den planen
 
N Noell skrev:
Vilken detaljplan är det som gäller på fastigheten där det beviljas bygglov? Nummer 209 eller 222?
209
 
F fediwu skrev:
Länk till DP.
[länk]
Var är kartan där det framgår bla byggrätt, bygghöjd osv ?
 
F fediwu skrev:
[länk]

Fastighet 2:9
Då tolkar jag detaljplanbestämmelserna som att det inte finns någon maxgräns för BYA på den fastigheten, den enda begränsningen är max 5 m hög byggnad och att det finns en del prickmark.

Edit: Eftersom planen inte beskriver en eller -tvåfamiljshus går det troligtvis inte att stoppa projektet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då tolkar jag detaljplanbestämmelserna som att det inte finns någon maxgräns för BYA på den fastigheten, den enda begränsningen är max 5 m hög byggnad och att det finns en del prickmark
Så har byggnadsnämnden tolkat det också och beviljat bygglovet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.