J jonaserik skrev:
OK då blir det EI och bolagen som ska bestämma Sveriges befolknings levnadsvanor, horribelt i mitt tycke. Och början till maktfullkomlighet/totalitärt styrt samhälle. FY F-N. Vi ser bara hur det ser ut Österut i världen.
Nja, det är dina medmänniskors vanor som kommer att diktera vad som är billigt och dyrt, precis som med i princip allt annat.
 
Jonaserik: Ja, elnätet är och behöver vara ett monopol. Det är elnätbolagen som sköter monopolen och övervakas av EI. Personligen skulle jag föredra ett offentligt monopol, men jag greppar inte riktigt vad det är du tycker är så konstigt. Elnät är till sin natur monopol.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Har mer fundering om detta.
1 Vi som har solfångare för att värma en pool, där poolpumpen måste gå på dagen för att inte fångarna ska koka. Solen lyser bara på dagen och värmer. Vad gör vi då när kanske pumpen måste gå på dag/höglast.
Samt att det ska vara en cirkulation för att rena vattnet i poolen. Ska då den bara renas på natten då.
2 Jag är inte ensam om att ha solfångare, många värmer VV/pooler och det går inte på natten utan måste ske dag/höglasttid.
3 Det sitter en massa pennfäktare på någon myndighet och tycker att så här ska det vara och ställer krav som är stick i stäv med medborgarnas levnadssätt. Hur går det med dom som har nattjobb och framför allt dom som arbetar i sjukvården/hemtjänst, finner det märkligt, dom kan inte sköta om sitt på natten när dom jobbar, utan det dag/höglasttid som gäller för dom. Men det tas tydligen ingen hänsyn till det, bara gör som vi säger.
4 Det som nu framkommer totalt är att vi i landet inte ska vara vakna på dagtid, utan förflytta alla göromål till nattetid. Att då sköta om tvätt/matlagning/hygen/ nattetid är väl att ta i. Då ska medborgarna vända på dygnet, undrar om det inte blir en form kaos för dessa människor
5 Då är frågan högaktuell om ovanstående. Vem ska bestämma över mina sociala kontakter och göromål som normalt i dagens läge utförs på dagtid och sover nattetid.
6 Nä FY F-N för pennfäktare som ska försöka och ( gör det ) säga att nu vänder vi på dygnet, det tycker och anser vi, att vi kan göra utan att ta hänsyn till någons problem i det hela.
 
Vad har du fått de där idéerna ifrån?
 
J jonaserik skrev:
Har mer fundering om detta.
1 Vi som har solfångare för att värma en pool, där poolpumpen måste gå på dagen för att inte fångarna ska koka. Solen lyser bara på dagen och värmer. Vad gör vi då när kanske pumpen måste gå på dag/höglast.
Samt att det ska vara en cirkulation för att rena vattnet i poolen. Ska då den bara renas på natten då.
2 Jag är inte ensam om att ha solfångare, många värmer VV/pooler och det går inte på natten utan måste ske dag/höglasttid.
3 Det sitter en massa pennfäktare på någon myndighet och tycker att så här ska det vara och ställer krav som är stick i stäv med medborgarnas levnadssätt. Hur går det med dom som har nattjobb och framför allt dom som arbetar i sjukvården/hemtjänst, finner det märkligt, dom kan inte sköta om sitt på natten när dom jobbar, utan det dag/höglasttid som gäller för dom. Men det tas tydligen ingen hänsyn till det, bara gör som vi säger.
4 Det som nu framkommer totalt är att vi i landet inte ska vara vakna på dagtid, utan förflytta alla göromål till nattetid. Att då sköta om tvätt/matlagning/hygen/ nattetid är väl att ta i. Då ska medborgarna vända på dygnet, undrar om det inte blir en form kaos för dessa människor
5 Då är frågan högaktuell om ovanstående. Vem ska bestämma över mina sociala kontakter och göromål som normalt i dagens läge utförs på dagtid och sover nattetid.
6 Nä FY F-N för pennfäktare som ska försöka och ( gör det ) säga att nu vänder vi på dygnet, det tycker och anser vi, att vi kan göra utan att ta hänsyn till någons problem i det hela.
Ja om du VÄLJER det lite lägre elpriset före dina sociala aktiviteter och låter elpriset styra dina göranden så ligger du illa till
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp men jag är inte i Göteborg nu, har Elevio och kommer dom att förändra sin policy med effekttaxa. Nu vet jag inte vad dom kommer med, inga tabeller bara info om det
Ellevio har en sida med ganska ingående information om sin modell, med bl a räkneexempel.
Ny prismodell för elnätet

Detta är något man bara infört på vissa orter än så länge, efter utvärdering kan det nog komma att justeras något innan det införs för samtliga kunder.
 
J jonaserik skrev:
Och då kan jag nobba innan lagen träder i kraft, om det blir dyrare att dra lasset runt med EL Skulle var bra att få exakt besked om detta, eller är det bolagen som helt bestämmer över oss konsumenter. Då är vi där med en form av totalitärt samhälle.
Du är så klart fri att säga upp abonnemanget och orda elförsörjningen på egen hand.
 
Det känns som vi kommit lite från ämnet kanske...

Så jag ställer en fråga till TS istället. Jag har, för att förströ mig, kollat på Bobsdecline på youtube. Bob är linjearbetare för ett bolag i östra Kanada och dokumenterar och diskuterar sin vardag.

MEN, enär jag lär mig mycket om hur det Kanadensiska nätet i en medelstor region är uppbyggd så vore det intressant att veta mer om hur det svenska nätet faktiskt är uppbyggt med spänningar, effekter, typer av transformatorer, hur spänningsreglering går till (var i nätet) osv. osv. osv.

Finns den infon någonstans? Informationsenheten jag är ute efter är ungefär "en bok om 100 sidor". (En mängd info som fö är svår att hitta. Det man hittar är typiskt antingen 1, 10, eller 500 sidor; ja, eller motsvarande.)

Jag hade en trevlig bok på mitt dåvarande kontor 1993 som var en minnesskrift över när järnvägen elektrifierades anno 1933 (eller dylikt). Den var intressant, men dels var det bara järnväg, och dels så tror jag det hänt en del sedan dess.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
En annan fråga till TS. SOm jag antar varit lite av en snackis i din bransch,

För ett par år sedan drabbades vi av elavbrott vid vårt fritidshus i södra Jämtland. Efter ett tag kom strömmen igång till halva byn, men hos oss och många andra var huvudsäkringarna blåsta. Vid byte av dem small det till med en blå blixt ur elmätaren, och de löste genast.

Lite fler moment i historien. Men det visade sig att ett fel hade inträffat under ett planerat arbete i anslutningen mellan svenska kraftnät och det lokala nätbolaget. Tydligen hade man kopplat på kraftig överspänning från svenska kraftnät (sades 100 KV istället för 20 kV ), detta slog ut massor med elmätare, först pratades det om 15 000 elmätare, men jag hörde senare att det "bara" var 4000 mätare som förstördes. Vi hade tur och lyckades stoppa en av servicebilarna ute på stora vägen, och fick en ny elmätare efter bara några timmar. Alla kommunikationsvägar till elnätsbolaget var helt överbelastade. Och märkligt nog verkar det bara vara elmätaren som tog stryk. TVn pajade ett par månader senare, jag skyllde givetvis på elbolaget, men jag reparerade själv, och hittade en kallödning, som man nog inte kan skylla på dem.

Killen som bytte mätaren sade att de då redan hade börjat att bara bygla över defekta mätare, tillfälligt.

Jag antar att du som är i branschen har lite mer korrekt information om vad som verkligen hände? Jag förutsätter att detta måste väl ha varit lite av det värsta felet i el eldistribution på väldigt många år?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En annan fråga till TS. SOm jag antar varit lite av en snackis i din bransch,

För ett par år sedan drabbades vi av elavbrott vid vårt fritidshus i södra Jämtland. Efter ett tag kom strömmen igång till halva byn, men hos oss och många andra var huvudsäkringarna blåsta. Vid byte av dem small det till med en blå blixt ur elmätaren, och de löste genast.

Lite fler moment i historien. Men det visade sig att ett fel hade inträffat under ett planerat arbete i anslutningen mellan svenska kraftnät och det lokala nätbolaget. Tydligen hade man kopplat på kraftig överspänning från svenska kraftnät (sades 100 KV istället för 20 kV ), detta slog ut massor med elmätare, först pratades det om 15 000 elmätare, men jag hörde senare att det "bara" var 4000 mätare som förstördes. Vi hade tur och lyckades stoppa en av servicebilarna ute på stora vägen, och fick en ny elmätare efter bara några timmar. Alla kommunikationsvägar till elnätsbolaget var helt överbelastade. Och märkligt nog verkar det bara vara elmätaren som tog stryk. TVn pajade ett par månader senare, jag skyllde givetvis på elbolaget, men jag reparerade själv, och hittade en kallödning, som man nog inte kan skylla på dem.

Killen som bytte mätaren sade att de då redan hade börjat att bara bygla över defekta mätare, tillfälligt.

Jag antar att du som är i branschen har lite mer korrekt information om vad som verkligen hände? Jag förutsätter att detta måste väl ha varit lite av det värsta felet i el eldistribution på väldigt många år?
Vi har redan haft det uppe här på forumet ungefär när det hände och med någorlunda korrekt teknisk beskrivning också. Grundproblemet var den stora andelen vindkraft i ett avsnitt där i stort ingen större förbrukning finns förutom tex stugor som din. Så när en linje löste på ett olyckligt sätt steg spänningen kraftigt till dess verken i sig började koppla ur.

Så inga felkopplingar i högspänningsnätet låg bakom där, sånt förekommer ibland men mest i distributionen trafos före kunderna. Och då pga att tex någon gammal typ byts och man missar det eller att omsättningen är lagd galet i trafon.
 
GK100 GK100 skrev:
Vi har redan haft det uppe här på forumet ungefär när det hände och med någorlunda korrekt teknisk beskrivning också. Grundproblemet var den stora andelen vindkraft i ett avsnitt där i stort ingen större förbrukning finns förutom tex stugor som din. Så när en linje löste på ett olyckligt sätt steg spänningen kraftigt till dess verken i sig började koppla ur.
Det låter spännande, har du en länk till den gamla tråden? Jag hittade en tråd om något liknande på Gotland men inte den som du verkar referera till i Jämtland.
 
Ja den finns här någonstans jag skrev själv i den lite. Vi får söka bättre.
 
Lägg in BTEA (Bergs Tinglags Elektriska) som var nätägaren så kanske ni hittar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.