Det TS även ska göra är att göra 2 eller 3 kalkyler på olika lånebelopp och olika års amortering, för att visa dom ekonomiska förutsättningar som är. Då måste TS besöka ett kontor och presentera det öga mot öga och inte pr telefon eller något larvigt på bakens hemsida ( låneförfrågan ) där är det maskinell uträkning och ingen person som kollar uppgifter.
Jag gjorde 3 kalkyler på 10 , 20 , 30 år och lade fram dom, inga problem med lånet, men klart, andra tider nu och mitt var för 25 år sen.
 
Jag har kollat med tre banker nu och i mitt fall kunde SEB ge betydligt högre utlåning, samt den person jag fick prata med där lyssnade också mer på det jag sa och försökte få till en hållbar kalkyl tillsammans med mig. Kontakten med Danske Bank var mer bara "Nej" på allting, vad jag än sa. Med det här nya lånelöftet kan vi nog lyckas hitta ett hus förhoppningsvis :)
 
  • Gilla
  • Älska
Frunihuset20 och 26 till
  • Laddar…
Och flytta allt i bankväg till den banken, totalbyte bank, det gillar dom.
 
J jonaserik skrev:
Och flytta allt i bankväg till den banken, totalbyte bank, det gillar dom.
Det frågade jag inte ens om, men jag antar att jag behöver flytta allt i bankväg till dem. Det spelar mindre roll för min del då jag endast har lönekonto med mastercard kopplat nu på banken, inga övriga extratjänster. Så länge vi får låna nu till en vettig ränta är jag glad :)
 
  • Gilla
Ripley och 1 till
  • Laddar…
Härligt att det löste sig❤️

Nordea, Danske och Swedbank är generellt fyrkantiga i låneansökan och alla ska igenom samma kalp , skönt att du fick bra hjälp hos SEB.

Själv kan jag rekommendera Handelsbanken om du inte redan frågat dem. Var i en liknande situation som din. Hade också en bostadsrätt kvar och fru som för tillfället inte arbetade när vi köpte hus.

Nordea som var dåvarande bank för bolån på bostadsrätten var lite komiska och sa att de inte ens skulle kunna bevilja det lån jag redan hade hos dem under rådande förutsättningar trots att när de beviljades så var min lön 50% av nuvarande.

Danske var generösare och kunde dubbla lånemängden men blankt nej till dubbla boenden trots månader av förhandlingar och tusen andra säkerheter/medlåntagare etc.

Hos Handelsbanken så var svaret efter 5 min telefonsamtal ”med dessa förutsättningar så är det inga problem”, vi kunde dubbla lånet och behålla lägenheten med tillhörande lån utan ens någon ytterligare säkerhet. De har ett större mandat till egna beslut och kan prisa in från en mer holistisk ekonomi som är lägenhet lätt att hyra ut, din fru kanske är utbildar sig inom ett området där de är lätt att få jobb, krisar det så räcker fonderna till de närmaste året, kanske lägenheten utan större problem går att sälja vid behov etc. Samt även vid värsta scenario så har de en bra säkerhet i din 1 milj kontantinsats.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Funkar bara om man inte är gifta. Som gift har du ju delad ekonomi
Jag fick låna 1.9 från Swedbank gift med ett barn och jag är den enda dom jobbar plus ett blanco. 46k i lön innan skatt
 
P
F Fraadz skrev:
Jag fick låna 1.9 från Swedbank gift med ett barn och jag är den enda dom jobbar plus ett blanco. 46k i lön innan skatt
Det jag svarade på var huruvida man kan "lura banken" och köpa själv som gift och sen flytta in ihop. Inte att det skulle vara omöjligt att få lån som gift.
 
P perlundstrom skrev:
Jag antar att de räknar bort tillägg och bonusar och annat liknande eftersom det inte är lika säkert att det är kvar nästkommande år och året efter det osv. På samma sätt som de räknar uthyrning som noll, med motiveringen jag fick att man kanske inte alltid lyckas hyra ut exakt varje månad. Allt kan hända, jag kan även tappa min tillsvidareanställning. Det är väl ungefär lika osannolikt som att vi inte skulle kunna hyra ut ettan i huset en längre period. Är det bara någon månad mellan hyrsgäster/renovering så gör det ingen större skillnad ändå för ekonomin. Så jag tycker de räknar lite hårt faktiskt.

Vi klarar utgifterna idag utan problem känns det lite bakvänt att vi får bo kvar här med höga lån, men vi får inte flytta till ett billigare boende med lägre lån. Jag ska kolla med fler banker, det är egentligen bara ett par hundra tusen till vi skulle behöva låna.
Hej Per,

Prova en annan bank.
Min bank (storbank) räknar med lön och bonus. Dock ej förmånsbil eller aktieoptioner.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
E
Nu är det några år sedan men när ex och jag skulle köpa hus fick vi inte låna då han för tillfället hade betalningsanmärkningar som han dragit på sig innan vi träffades. När jag istället angav årsinkomst och angav att jag inte hade sambo var det inga problem alls att få låna och jag köpte huset vi sedan flyttade in i.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte med pappa (som är pensionär) för knappt två år sedan via skandiabanken. Pga att min fru studerade då. Det var inga problem.

Vi sålde efter 1 år pga för mkt renoveringar men tanken var att flytta över lånen då till min fru.

Det jag hoppades på men inte hör löst var lagfarten. Risken är att man får betala den igen och det kan bli kostsamt. Jag var inne på att det skulle vara en gåva och därmed slippa avgiften men inte säker helt på hur det ligger till.
 
F Fraadz skrev:
Jag fick låna 1.9 från Swedbank gift med ett barn och jag är den enda dom jobbar plus ett blanco. 46k i lön innan skatt
När gjordes ansökan?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Min dotter har Länsförsäkringar och det fick hon med provanställning och ca 24 000 i lön. De andra bankerna hon frågade hos krävde att provanställningen skulle vara klar först. Nu är det inga jättesummor hon lånade, men värt att kolla eftersom de hade frikostigare villkor än flera andra.
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Hade samma problem för 11år sedan. Ensam låntagare. Haft samma bank i nästan 20år. Skandiabanken.

Bankernas schablonberäkningar gjorde att jag inte fick låna speciellt mycket trots 20% "kontant" och minst 10000kr över varje månad från fast tjänst på stort och stabilt företag som gick in på sparkonto.
Det kunde de enkelt kollat upp.

Fick nej av alla banker utom Nordea efter mycket utredning, räckte precis för att köpa då.
När jag vann budgivningen började Nordea ändå bråka och kräva in mer uppgifter.
 
Nu kanske man ska ta en fundering över om verkligen den bästa banken är de som generösare lånar ut mer.

Många gånger låter det som kritiken på banken är att de är för strikt i utlåningen så då är de plötsligt en dålig bank.

Det kanske finns bra skäl till att de räknar på situationen och nekar låneutymme ibland.

De sitter ju bara med detta hela dagarna och har det som yrke så...
 
P Pligg85 skrev:
Nu kanske man ska ta en fundering över om verkligen den bästa banken är de som generösare lånar ut mer.

Många gånger låter det som kritiken på banken är att de är för strikt i utlåningen så då är de plötsligt en dålig bank.

Det kanske finns bra skäl till att de räknar på situationen och nekar låneutymme ibland.

De sitter ju bara med detta hela dagarna och har det som yrke så...
Både och faktiskt. Bankerna gör väldigt små kreditförluster på privatpersoner och har alltid gjort. Vissa banker, eller speciellt handläggare kan tolka regler och policys enormt olika...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.