Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jag förstår, men huvudcentralen har du alltså redan apparater till?

I det närliggande huset ska det alltså vara 10 st belysningar som ska kunna dimras. Ingenting i badrummet? Inga styrda uttag med separat brunnständning för fönsterlampor eller golvvärme eller liknande?

Vad är det för typ av belysning som ska kunna dimras? Om det är takspottar, fönsterspottar och/eller LED-lister så använder man förslagsvis belysningssystemet DALI och då en s.k. DALI-gateway. Det är både kostnads- och platsbesparande och även mer flexibelt.

Till fasta armaturer, lamputtag, fasadbelysning används KNX-dimmeraktor.

För att rekommendera produkt behöver man därför veta vad för belysning som ska styras.

//Patrik

Nej vi gör om allting även i det större huset så all el dras om även där.
I badrummet ska det sitta en väggspot som ska dimmas men det görs från knappen precis utanför dörren.
Nej det blir inga styrda uttag i det mindre huset och det som ska tändas är enbart ledlister och väggspottar så de räknas väl som lamputtag antar jag. Så 2 ledlister och resterande lamputtag, eller?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
TheHenk TheHenk skrev:
Nej vi gör om allting även i det större huset så all el dras om även där.
I badrummet ska det sitta en väggspot som ska dimmas men det görs från knappen precis utanför dörren.
Nej det blir inga styrda uttag i det mindre huset och det som ska tändas är enbart ledlister och väggspottar så de räknas väl som lamputtag antar jag. Så 2 ledlister och resterande lamputtag, eller?
Okej.

Ska väggspotten i badrummet styras från en traditionell tryckknapp utanför dörren eller ska den styras via KNX?

Jag förstår. Väggspottar, menar du spottar som sitter infällda i tak nära vägg och skapar ett släpljus på väggarna eller tänker du utanpåliggande väggarmaturer på väggarna?

//Patrik
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Okej.

Ska väggspotten i badrummet styras från en traditionell tryckknapp utanför dörren eller ska den styras via KNX?

Jag förstår. Väggspottar, menar du spottar som sitter infällda i tak nära vägg och skapar ett släpljus på väggarna eller tänker du utanpåliggande väggarmaturer på väggarna?

//Patrik
Nej jag tänkte att den ska styras via KNX, jag vill kunna släcka hela huset från det andra huset etc så vill ha allt i samma system.
Nej det är utanpåliggande armaturer som ska sitta på väggarna.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
TheHenk TheHenk skrev:
Nej jag tänkte att den ska styras via KNX, jag vill kunna släcka hela huset från det andra huset etc så vill ha allt i samma system.
Nej det är utanpåliggande armaturer som ska sitta på väggarna.
Okej, då är detta några möjliga förslag:
Förslag 1:
- 1 st ABB DALI-gateway 1-kanal (64 olika dimrar i upp till 16 grupper) som förslagsvis monteras i det stora huset och det dras en 2-ledare 1,5mm2 DALI-busskabel mellan elcentralerna och LED-listerna kopplas mot den.
https://www.eibmarkt.com/cgi-bin/ei...0f67f82746ac1e0402062a/Product/View/NS6410093

- 1 st Theben 8-kanal Dimmeraktor
https://www.eibmarkt.com/cgi-bin/ei...0f67f82746ac1e0402062a/Product/View/NS6518143

- 1 st Theben 4-kanal Dimmeraktor
https://www.eibmarkt.com/cgi-bin/ei...0f67f82746ac1e0402062a/Product/View/NS6518142

Fördelen med DALI-gateway är att dimring av LED-lister funkar bättre plus att det går att styra LED-lister med både Tuneble White och/eller RGBW.

Fördelen med Thebens dimmeraktorer är att dom är platsbesparande, men det blir 3 st reservkanaler som du går betala för. Eller om du struntar i DALI-gateway och använder fasdimringsbara drivdon till LED-listerna och då använder reservkanalerna till dom.

Förslag två är att välja dimmeraktorer från Schneider Electric i stället för Theben. Kanske blir lite billigare och det blir färre reservkanaler.

- 2 st Schneider Electric 2-kanal dimmeraktor Master.
https://www.eibmarkt.com/cgi-bin/ei...0f67f82746ac1e0402062a/Product/View/NS6522492

3 st Schneider Electric 2-kanal dimmeraktor Slav.
https://www.eibmarkt.com/cgi-bin/ei...0f67f82746ac1e0402062a/Product/View/NS6522501

//Patrik
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Okej, då är detta några möjliga förslag:
Förslag 1:
- 1 st ABB DALI-gateway 1-kanal (64 olika dimrar i upp till 16 grupper) som förslagsvis monteras i det stora huset och det dras en 2-ledare 1,5mm2 DALI-busskabel mellan elcentralerna och LED-listerna kopplas mot den.
[länk]

- 1 st Theben 8-kanal Dimmeraktor
[länk]

- 1 st Theben 4-kanal Dimmeraktor
[länk]

Fördelen med DALI-gateway är att dimring av LED-lister funkar bättre plus att det går att styra LED-lister med både Tuneble White och/eller RGBW.

Fördelen med Thebens dimmeraktorer är att dom är platsbesparande, men det blir 3 st reservkanaler som du går betala för. Eller om du struntar i DALI-gateway och använder fasdimringsbara drivdon till LED-listerna och då använder reservkanalerna till dom.

Förslag två är att välja dimmeraktorer från Schneider Electric i stället för Theben. Kanske blir lite billigare och det blir färre reservkanaler.

- 2 st Schneider Electric 2-kanal dimmeraktor Master.
[länk]

3 st Schneider Electric 2-kanal dimmeraktor Slav.
[länk]

//Patrik
TACK 🙏

Men behöver jag ingen server, likt GIRA X1 och GIRA S1?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
TheHenk TheHenk skrev:
TACK 🙏

Men behöver jag ingen server, likt GIRA X1 och GIRA S1?
Jo, det behövs mer saker i det stora huset. Detta var för att täcka behovet i det intilliggande huset. Det behövs även strömförsörjning för KNX-bussen, appstyrning och dimmer- och brytaktorer för stora huset m.m. DALI-gatewayen om den monteras I stora huset kan dock ombesörja DALI-belysning i bägge husen.

Vad för funktioner vill ni ha i stora huset?
//Patrik
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jo, det behövs mer saker i det stora huset. Detta var för att täcka behovet i det intilliggande huset. Det behövs även strömförsörjning för KNX-bussen, appstyrning och dimmer- och brytaktorer för stora huset m.m. DALI-gatewayen om den monteras I stora huset kan dock ombesörja DALI-belysning i bägge husen.

Vad för funktioner vill ni ha i stora huset?
//Patrik
Ok, jag förstår! (lite halvt 😂)

Jag har inte en exakt plan för det stora huset men på ett ungefär:

10st fönster med elektriska jalusier på.
6st zoner med utebelysning.
14 rum med totalt 42st dimmbara lamp/eluttag (eventuellt att några av dessa blir vanliga led, kanske 4st.)
Utöver det vill jag ha 2st rörelsesensorer som kan tända ljus.
Jag vill ha ett kamerasystem och en ringklocka till 2 grindar (förmodligen inte kopplat till knx?)

Jag vill ha app i telefonen för all styrning samt en ipad eller liknande på väggen i köket där jag kan integrera belysning med musik och kameror osv.

Det kanske är lättare att ta allt i PM iom att det eventuellt blir ganska detaljerat, jag kan självklart betala dig för din hjälp!
 
TheHenk TheHenk skrev:
TACK 🙏

Men behöver jag ingen server, likt GIRA X1 och GIRA S1?
Jag har på inrådan från @Patrik_Hed skaffat en Hager Domovea till en installation jag håller på med. Har inte hunnit testa den än - kan återkomma när jag gjort det - men på pappret känns det som att man får mer för pengarna där än när man köper de båda Gira-produkterna du nämner (eftersom man då behöver båda, har jag förstått).
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Jag har på inrådan från @Patrik_Hed skaffat en Hager Domovea till en installation jag håller på med. Har inte hunnit testa den än - kan återkomma när jag gjort det - men på pappret känns det som att man får mer för pengarna där än när man köper de båda Gira-produkterna du nämner (eftersom man då behöver båda, har jag förstått).
Tack jag ska titta på den!

Jag har också hittat 1Home, men vet inte om den är ett alternativ, är för okunnig på det här.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
TheHenk TheHenk skrev:
Tack jag ska titta på den!

Jag har också hittat 1Home, men vet inte om den är ett alternativ, är för okunnig på det här.
Ja, bra fråga. De tidigare produkterna från 1Home (Bridge och Box) har såvitt jag förstått varit helt inriktade på röststyrning och integration med sådana system. Men den nya 1Home Server ser i marknadsföringen ut att kunna "allt" som en KNX-server behöver. Plus att den kan integrera med Matter-prylar, vilket skulle kunna bli intressant, beroende på om den standarden slår igenom eller inte.

Skulle dock säga att det känns som en nackdel att det är en oprövad produkt från en inte så värst etablerad leverantör. Kanske risk att första versionen är full med buggar. Den är ju inte alldeles gratis den heller.

Jag har dock varit så pass nyfiken att jag stått på 1Homes mailinglista ett tag. Jag fick därför ett intro-erbjudande där man kunde boka en 1Home Server för 299 EUR. Tänkte att det kan vara värt de pengarna bara att testa den, så jag gjorde en sån beställning. Det var i juni, med utlovad leverans i mitten av augusti. Jag har inte sett till den än.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Den nya Homey Pro verkar ju också vara riktigt intressant! Betydligt rimligare prissatt än rena KNX-servrar också, men dock med färre funktioner mot KNX samtidigt. Sen finns ju även Home Assistant för den som vill ha obegränsade möjligheter. HA-koppling ska för övrigt komma till den nya 1home-servern.

//Patrik
 
TheHenk TheHenk skrev:
Ok, jag förstår! (lite halvt 😂)

Jag har inte en exakt plan för det stora huset men på ett ungefär:

10st fönster med elektriska jalusier på.
6st zoner med utebelysning.
14 rum med totalt 42st dimmbara lamp/eluttag (eventuellt att några av dessa blir vanliga led, kanske 4st.)
Utöver det vill jag ha 2st rörelsesensorer som kan tända ljus.
Jag vill ha ett kamerasystem och en ringklocka till 2 grindar (förmodligen inte kopplat till knx?)

Jag vill ha app i telefonen för all styrning samt en ipad eller liknande på väggen i köket där jag kan integrera belysning med musik och kameror osv.

Det kanske är lättare att ta allt i PM iom att det eventuellt blir ganska detaljerat, jag kan självklart betala dig för din hjälp!
Hehe Ja, det kan vara lite trixigt att sätta sig in i. Till skillnad mot ett proprietärt system som endast ha ett begränsat antal produkter så finns ju många tillverkare som har produkter med likvärdiga funktioner och det gör att det kan kännas lätt övermäktigt att välja produkter.
Men sen måste man ju inte blanda fabrikat, men kan ju köpa ett komplett KNX-system från t.ex. Gira eller ABB och då blir det samma sak som ett proprietärt system, men då utnyttjar man inte fördelen med KNX att man faktiskt kan "russinplocka" produkter efter önskad funktion och/eller pris. :)

Det finns ju alla möjliga produkter som t.ex. KNX-gateway till luft/luftvärmepump från Daikin, men om man skulle sammanfatta grundprodukterna i ett KNX-system så är det följande:

- Strömförsörjning: Används för att spänningssätta KNX-bussen och få alla telegram att transporteras mellan apparaterna. Finns i 4 st olika storlekar:
- 160mA (används till ca 16 apparater)
- 320mA (används till ca 32 apparater)
- 640mA (används till ca 64 apparater)
- 1280mA (används till ca 128 apparater)

- Brytaktor/kombiaktor: Används till att styra belysning, vägguttag, cirkulationspumpar, 230V solskydd m.m. Finns från 2 upp till 24 utgångar, beroende på fabrikat. Finns även dom med energimätning på varje utgång.

- Dimmeraktor: Används till att dimra belysning. Finns från 1 upp till 8 utgångar, beroende på fabrikat.

- Binäringång för DIN-skena: Används för binär slutning/brytning från t.ex. inbrottslarm, tryckknappar eller nivålarm i septitank. Finns från 2 upp till 16 ingångar, beroende på fabrikat.

- Binäringång/tryckknappsgränssnitt i puck-format för eldosa: Används bakom traditionella tryckknappar och vissa går det även att koppla temperaturgivare till för att styra t.ex. golvvärme. Annars kan dom även göra samma som ovanstående. Finns från 2 upp till 12-ingångar, beroende på fabrikat.

- DALI-gateway: Används som brygga mellan KNX och DALI. En DALI-gateway är 4 moduler bred och kan lite slarvigt sägas ha 64 eller 128 dimrar inbyggd beroende på om den har 1 eller 2 utgångar/kanaler.

- IP-gränssnitt: Används för att få en KNX-anläggning uppkopplad mot IP. Har man t.ex. Home Assistent så behövs en sådan. Har man en annan särskild KNX-server/appstyrning så finns alltid ett IP-gränssnitt inbyggt i servern.

- Linjekopplare: På en s.k. linje (kabel med apparater inkopplad) kan man ha upp till 64 apparater (egentligen 256 apparater med en uppdaterad standard som kom 2019, men vanligtvis använder man sig inte av den möjligheten) och om man har fler apparater än 64 så behöver man en Linjekopplare. Det är en brygga mellan olika KNX-linjer. I en normalstor villa brukar det räcka med 1 linje och då behövs ingen linjekopplare utan det räcker då med en strömförsörjning. Är det en större villa kan det vara bra med 2 st linjer och då behövs 2 st strömförsörjningar och 1 st linjekopplare.

- Värmeaktor: Används för att styra golvvärmeställdon.

- Fancoil-aktor: Används för att styra ställdon och fläkt i fläktkonvektor som kan monteras i t.ex. tak om man har kyla eller frikyla.


Det låter som att det är ett lite större huvudhus och då skulle min rekommendation, beroende på planlösning, vara att kanske sätta 2 st mindre elcentraler i stället för 1 st stor.
Lika som jag visar i denna filmen:

Gällande jalusi så skulle ABBs jalusiaktor kunna vara lämplig.
1 st 2-kanal + 1 st 8-kanal: https://www.installationsprodukter.se/product/jras823021/jalusiaktor-8-kanal-230v-man

Dimmeraktor skulle Thebens 4- & 8-kanaliga kunna vara lämplig även där.

Men ja, det blir en del. Vi skulle kunna höras i PM om du skulle vilja ha mer specifik hjälp för att se exakt vad som behövs. Men samtidigt om vi ändå ska diskutera betalning, det är inget som din elektriker kan hjälpa till med om hen ändå föreslog att du kunde få köpa grejerna själv? Eller var det att hen inte ha koll på grejerna, men kan installera det? :)

//Patrik
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Jag tycker man kan fundera några extra varv kring det där med att skapa utökad förmåga i en KNX-anläggning.

Det beror givetvis på vad man avser använda den "utökade intelligensen" som HA, Homey, Domovea etc. innebär men...

...jag kan tycka att det är värt att satsa på en KNX-certifierad produkt om man tänker sig lite mer kritiska funktioner än visualisering, belysningsscenarier och dyl.
Dessa är i regel betydligt dyrare men kan å andra sidan ersätta mycket annat.

Jag låter min server styra allt från effektbegränsning för att inte överbelasta huvudsäkringar till att reglera framledningstemperatur till husets uppvärmning och jag intalar mig själv att en KNX-certifierad server är mer robust och då förhoppningsvis mer tillförlitlig.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jag tycker man kan fundera några extra varv kring det där med att skapa utökad förmåga i en KNX-anläggning.

Det beror givetvis på vad man avser använda den "utökade intelligensen" som HA, Homey, Domovea etc. innebär men...

...jag kan tycka att det är värt att satsa på en KNX-certifierad produkt om man tänker sig lite mer kritiska funktioner än visualisering, belysningsscenarier och dyl.
Dessa är i regel betydligt dyrare men kan å andra sidan ersätta mycket annat.

Jag låter min server styra allt från effektbegränsning för att inte överbelasta huvudsäkringar till att reglera framledningstemperatur till husets uppvärmning och jag intalar mig själv att en KNX-certifierad server är mer robust och då förhoppningsvis mer tillförlitlig.
Hm... då har jag kanske missförstått vad Domovea är. Eftersom det är en DIN-monterad pryl som levereras från i sammanhanget väletablerade Hager och har KNX-logga på sig tog jag för givet att den är KNX-certifierad.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.